Internet niewyobrażalnie zmienił się na przestrzeni ostatnich 20 lat. Rozwinęły się jego możliwości, ale stał się też zbiorem różnego rodzaju treści zarówno przydatnych, jak i tych zupełnie zbędnych. Aż jedna trzecia wyszukiwań w sieci kończy się modyfikacją zapytania, ponieważ nie udaje się znaleźć satysfakcjonującej odpowiedzi. W związku z nadmiarem informacji operatorzy wyszukiwarek wymuszają coraz to nowe techniki opatrywania ich znaczeniem w celu poprawienia dokładności wyników wyszukiwania, a więc i widoczności publikowanych treści – pisze dla Evigo.pl Karol Szczepański, architekt IT w firmie MakoLab.

Rewolucja w znakowaniu dla e-commerce

Niewątpliwym przełomem jest obserwowana w ostatnich latach „rewolucja semantyczna” związana z całkowicie nowym podejściem do wyszukiwania w internecie. Za pomocą uzgodnionych wcześniej lub ogólnie przyjętych „słowników”, zwanych ontologiami, publikujący informacje mogą opatrzyć poszczególne jej fragmenty znaczeniami z wybranej ontologii. Automat, który podczas indeksowania danej treści napotka na taki opis, będzie mógł zinterpretować odpowiednie fragmenty informacji w sposób adekwatny dla danego znaczenia. Można zatem oznaczyć np. godziny otwarcia biura, cenę, opis czy stan magazynowy produktu. Wykorzystanie znaczników semantycznych np. do opisywania produktów w sklepach internetowych sprawia, że wyszukiwarki mogą pobierać i prezentować już na poziomie wyników wyszukiwania aktualne i rozbudowane dane dotyczące ich ceny, dostępności czy właściwości. Zwiększa to widoczność oferty dla klienta, wspiera pozycjonowanie, a w efekcie w istotny sposób wpływa na CTR osiągany w wynikach wyszukiwania.

Produkty znakowane w ontologii GoodRelations

Słownikiem zaprojektowanym dla rozwiązań e-commerce jest ontologia GoodRelations. Pozwala ona na precyzyjne opisanie ofert i produktów, jakie znajdują się w ofercie, np. sklepu internetowego. Przy pomocy tej ontologii oraz odpowiednio sformatowanych etykiet można opisać zawartość sklepu, w taki sposób, że jest ona zrozumiała dla automatów wyszukiwarek i łatwiej przez nie pozycjonowana. Implementacja GoodRealtions jest satysfakcjonująca także z punktu widzenia użytkownika, gdyż wyniki w wyszukiwarkach są wyświetlane w sposób przejrzysty i wzbogacony w stosunku do standardowego  (tzw. rich snippet). Warto również zaznaczyć, iż od niedawna ontologia GoodRelations wchodzi w skład dużo bogatszego słownika jakim jest schema.org, za pomocą którego można precyzyjnie opisywać oprócz produktów także instytucje, wydarzenia czy też wyniki twórczej pracy. Słownik ten jest o tyle ważny, iż jest współtworzony przez gigantów z branży IT, a więc i przez nie promowany.

Technologia semantyczna znajduje zastosowanie szczególnie w dziedzinach, w których do opisu produktu konieczna jest selekcja konkretnej opcji spośród wielu wariantów i wersji. Systemy bazujące na znaczeniach łatwiej łączą dane skojarzone z określonym produktem. Wyszukiwanie semantyczne jest znacznie bardzie zaawansowane, gdyż daje dodatkowo możliwość podania tzw. kontekstu wyszukiwania (tzw. facated albo contextual search), gdzie odpowiednie znakowanie treści pozwala stwierdzić, że dany wynik wyszukiwania jest w „produktach”, a inny w „wiadomościach/newsach”.

Semantic Web to technologia zorientowana na użytkownika i jego potrzeby. Stanowi przejście od ery informacji do ery zarządzania wiedzą. Umożliwia odejście od marketingu typu „push” do „pull” – to potencjalny klient trafia na produkty, bowiem ich poszukuje, a nie jest atakowany przez oferty, które nie spełniają jego oczekiwań.

Karol Szczepański jest architektem IT w firmie MakoLab.

MakoLab SA jest firmą informatyczną notowaną na rynku New Connect GPW w Warszawie. Od ponad 20 lat dostarcza rozwiązania IT. Klientami MakoLab są duże przedsiębiorstwa działające globalnie oraz sektor MŚP. Źródłem blisko połowy przychodów jest eksport. Spółka obsługuje firmy, oddziały i partnerów koncernu Renault-Nissan w Europie i Azji. Polscy klienci to m.in. Philips Lighting Poland, BRE Bank, grupa Apsys, grupa funduszy Arka, Ferax (marka Gatta). Spółka zatrudnia około 100 osób, posiada biura w Łodzi, Warszawie oraz w Paryżu i Londynie. Głównymi obszarami działalności spółki są web media i business solutions.