customer_experience

Rynek reklamy kontekstowej w 2013 roku osiągnął wartość ponad 216 mln zł i urósł o 4,5% w ciągu roku. Jak wynika z raportu przygotowanego przez sieć reklamową Adkonteks , agencje i domy mediowe w 2014 roku planują zwiększyć wydatki na reklamę w sieciach kontekstowych o kolejne 7,4%.

W 2013 roku wydatki na reklamę w sieciach kontekstowych stanowiły 25,3% budżetów SEM. Porównując te wartości z wynikiem badania IAB AdEx – które wskazuje, że w 2013 roku udział wydatków na SEM w całej reklamie internetowej wyniósł około 35% – można oszacować, że reklama kontekstowa stanowi 8,9% budżetów reklamowych w polskim internecie. Tym samym polski rynek reklamy kontekstowej jest już wart prawie 216,5 mln złotych, czyli o 4,5% więcej niż w 2012 r. Badani przedstawiciele agencji i domów mediowych przewidują, że ich wydatki na kampanie w sieciach kontekstowych wzrosną w 2014 roku o prawie 7,4% w porównaniu do 2013.

Łukasz Duda, dyrektor Biura Reklamy Adkontekst
Łukasz Duda, dyrektor Biura Reklamy Adkontekst

Targetowanie behawioralne to przyszłość dla e-sklepów

„Jedno z ważniejszych wyzwań stojących przed właścicielami e-sklepów, oprócz zwiększenia przychodów  z obecnych klientów, to pozyskanie nowych użytkowników na serwis. Kluczowym w tym przypadku jest sprowadzenie do sklepu wartościowych użytkowników, którzy w przyszłości będą z dużą lojalnością dokonywać zakupów.” – mówi redakcji Evigo.pl Łukasz Duda, dyrektor Biura Reklamy Adkontekst.

„Tutaj bardzo dobrze sprawdzają się takie metody kierowania przekazu reklamowego, jak np targetowanie behawioralne (audience targeting), czyli serwowanie użytkownikowi reklam w oparciu o jego zainteresowania. Sieci kontekstowe poprzez różnorodność oferowanych metod targetowania bardzo dobrze wpisują się w tak zaadresowane potrzeby sklepów internetowych. Wykorzystując retargeting można za ich pomocą zwiększać wartość zamówienia dotychczasowych klientów, a stosując targetowanie kontekstowe i behawioralne precyzyjnie pozyskiwać nowych użytkowników.” – dodaje.

Większość sklepów online stosuje retargeting

W 2013 roku badani dużą uwagę przykładali do celów efektywnościowych i zasięgowych, realizowanych za pomocą kampanii kontekstowych (odpowiednio 63,9% i 61,1% wskazań). W dalszej kolejności znalazły się cele brandingowe, które wymieniła ponad połowa respondentów.

Wśród metod targetowania wymienionych przez ankietowanych, coraz większą popularność zdobywa retargeting – obecnie wykorzystywany już średnio w 38% kampanii prowadzonych w sieciach kontekstowych. 83,3% ankietowanych planuje korzystanie z retargetingu w 2014 roku.

“Dzisiejsze mechanizmy retargetingowe pozwalają bardzo skutecznie zarządzać częstością emisji reklam kontekstowych. W efekcie daje to marketerom szansę wywierania skutecznego oraz bezpośredniego wpływu na decyzje zakupowe klientów” – dodaje Łukasz Duda.

Badanie “Rynek reklamy kontekstowej w Polsce” tworzone jest w oparciu o opinie ekspertów i praktyków reklamy kontekstowej z domów mediowych i agencji reklamowych. Raport adresowany jest do szefów działów marketingu, właścicieli małych i średnich firm, przedstawicieli domów mediowych i agencji reklamowych, wydawców serwisów internetowych oraz osób zainteresowanych marketingiem internetowym.