Colliers: do końca roku na rynek trafi 445 tys. mkw. powierzchni handlowej

Galeria Sudecka

Galeria Sudecka

W I kw. 2014 roku do użytku oddano centra handlowe o łącznej powierzchni najmu 164 tys. mkw., tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wzrosły do poziomu około 10 mln mkw. – wynika z raportu firma Colliers International.

Biorąc pod uwagę obiekty znajdujące się obecnie w budowie, Colliers szacuje, że w okresie kwiecień–grudzień 2014 na rynek trafi ok. 445 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 50 proc. w miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców). Wśród największych obiektów należy wymienić Galerię Bursztynową w Ostrołęce, Galerię Neptun w Starogardzie Gdańskim i Galerię Piła. W Jeleniej Górze prowadzona jest natomiast najbardziej spektakularna rozbudowa – dawna Galeria Echo (obecnie Galeria Sudecka) powiększy się o 26 tys. mkw.

Podaż

Największym spośród ukończonych w I kw. 2014 roku projektów jest Atrium Felicity (73 tys. mkw.) w Lublinie. Obiekt pozycjonowany jest jako regionalne centrum handlowe. W jego ofercie znajduje się hipermarket, sklepy z artykułami budowlanymi i elektronicznymi, szeroka oferta modowa oraz kino.

Wśród pozostałych obiektów oddanych do użytku w ciągu pierwszych 3 miesięcy bieżącego roku znajdują się również Galeria Amber w Kaliszu oraz Galeria Siedlce, stanowiąca przebudowę dawnej Galerii S. Są to obiekty średniej wielkości (odpowiednio 33,5 tys. mkw. i 34 tys. mkw.) z supermarketem i sklepami odzieżowymi znanych krajowych i międzynarodowych marek oraz ofertą rozrywki i rekreacji (kino, fitness, restauracje, kawiarnie). Mniejszym ukończonym projektem jest Era Park Handlowy, zlokalizowany w Radomsku (8,5 tys. mkw.).

Popyt

Wraz z otwarciem ww. obiektów na rynku pojawiło się blisko 380 nowych sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych wzbogacających ofertę handlowo-usługową poszczególnych lokalizacji.

Największe powierzchniowo nowe sklepy w Lublinie to Auchan, Leroy Merlin, Saturn, RTV Euro AGD, Smyk Megastore, H&M, C&A (pierwszy w mieście), Reserved i Zara; w Kaliszu: E. Leclerc, RTV Euro AGD, H&M, C&A, Reserved i Carry oraz Stokrotka; w Siedlcach: RTV Euro AGD, H&M, C&A, Reserved i Bershka. W Radomsku otworzyły się natomiast Lidl, Jysk, RTV Euro AGD, Deichmann, CCC, Rossmann, KIK, Martes Sport i Pepco.

W I kw. tego roku odnotowano wejścia na polski rynek kilku nowych marek. Pierwszy regularny sklep w centrum handlowym Arkadia w Warszawie otworzyła hiszpańska sieć Desigual, prowadząca do tej pory w naszym kraju jedynie sklepy wyprzedażowe. Również w Arkadii swój debiut miał sklep sieci Adidas NEO z ofertą skierowaną do młodzieży.

W marcu firma Papag AG przejęła 24 sklepy sieci Praktiker w Polsce. Będą one nadal działać pod szyldem Praktiker.

Dostępne powierzchnie

W 8 największych aglomeracjach odnotowano spadek średniego współczynnika pustostanów z 3,4 proc. do 3,3 proc., natomiast w dużych miastach (200–400 tys. mieszkańców) przekroczył on nieznacznie 5 proc. (wobec 4,9 proc. w I połowie 2013 roku).

Poziom pustostanów w analizowanych miastach jest bardzo zróżnicowany i zależny zarówno od aktualnego popytu, jak i jakości zasobów na danym rynku – powierzchnie niewynajęte występują najczęściej w starszych lub mniej popularnych centrach handlowych oraz w stosunkowo niedawno otwartych obiektach, w których wciąż trwa proces komercjalizacji.

Najniższy współczynnik powierzchni niewynajętej (poniżej 2 proc.) odnotowano w Łodzi, Warszawie i Szczecinie. Natomiast największa ilość powierzchni w centrach handlowych dostępna jest w Kielcach, Toruniu, Bydgoszczy i Białymstoku (współczynnik pustostanów powyżej 5 proc.).

Reklama

Galeria Jurajska