visual search e-commerce
Shutterstock

Dla firm prowadzących jakąkolwiek działalność w Internecie powoli zaczyna być oczywistym fakt, że profesjonalny, dobry opis produktu zamieszczony na stronie sklepu internetowego jest niezbędnym i niezwykle skutecznym narzędziem zwiększającym wyniki sprzedaży i budującym markę sklepu. Jeszcze przed kilku laty opisy produktów traktowane były jako wymysł specjalistów od marketingu, zbędna fanaberia w żaden sposób nie przekładająca się na sukces w branży e-Commerce. Klienci błyskawicznie zweryfikowali to przekonanie, skutecznie dając do zrozumienia, że tym, co jest w stanie przyciągnąć ich na stronę sklepu, zatrzymać na dłużej, a w efekcie skłonić do dokonania zakupu jest atrakcyjny, zrozumiały i zawierający ważne informacje opis produktu.

Dziś tych oczywistych faktów nie trzeba już nikomu tłumaczyć. Zasadniczym pytaniem stało się zatem JAK stworzyć dobry opis, a nie CZY warto to robić. Aby na nie odpowiedzieć, trzeba zdawać sobie sprawę z dwóch kwestii: kto tak naprawdę stanowi docelową grupę odbiorców zamieszanych na stronach sklepu treści i jakich grzechów podczas tworzenia opisów należy się bezwzględnie wystrzegać.

Kto czyta opisy produktów?

Bezpośrednimi czytelnikami opisów produktów są ludzie: użytkownicy Internetu, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami. W związku ze specyfiką sprzedaży internetowej (towaru nie można dotknąć, przymierzyć, obejrzeć dokładnie z każdej strony), potrzebują oni znacznie więcej informacji na temat towaru niż klasyczny, „analogowy klient”. Interesuje ich konkret. W przypadku sukienki będzie to materiał, sugerowane stylizacje, marka. W przypadku aparatu fotograficznego: podstawowe parametry techniczne, kompatybilny obiektyw, dodatkowe akcesoria. W przypadku karmy dla zwierząt: skład, wartość kaloryczna, dodatkowe walory dietetyczne. Tekst musi więc zawierać informacje przydatne z punktu widzenia klienta. Poezja, czyli przerost formy nad treścią i tanie chwyty marketingowe są tu zdecydowanie niewskazane. Zamiast zachęcać do zakupu, mogą odnieść wręcz przeciwny skutek i wzbudzić podejrzenia, że opisywany towar wcale nie jest tak znakomity, rewelacyjny, innowacyjny, najlepszy na rynku, jak zapewnia sprzedawca.
Tutaj dochodzimy do drugiej kwestii. Przez nadmiar przymiotników klientowi trudno się przebić. Poza tym nie niosą one zbyt wiele informacji, podobnie jak obszerny opis koloru, który przecież jest doskonale widoczny na zdjęciu.

Jednak treści stron internetowych przeglądają nie tylko realni ludzie siedzący po drugiej stronie ekranu. Drugim, bardzo uważnym i skrupulatnym czytelnikiem są roboty sieciowe wyszukiwarek, które przeczesują Internet w poszukiwaniu informacji o stronach www, dokonanych zmianach, słowach kluczowych. To one dostarczają materiału algorytmom wyszukiwarek, które na tej podstawie przypisują stronie konkretną pozycję w wynikach wyszukiwania. A świetnie wiadomo, że im wyżej – tym lepiej. Klient poszukujący w sieci informacji o interesujących go produktach przejrzy najwyżej 2, może 3 pierwsze strony wyników. Ideałem jest strona tak spozycjonowana, że dla użytkownika będzie widoczna na jednym z 10 pierwszych miejsc. Wnioski są proste: opisy powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO. W praktyce oznacza to odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, tak aby miłośniczka mody po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „niebieska sukienka” otrzymała adresy sklepów, gdzie znajdzie dokładnie to, czego szuka, czyli niebieska sukienkę. Zoptymalizowany opis to skarb, prawdziwy kombajn, który sam będzie pracował na popularność produktu oferowanego przez sklep.

Podsumowując: dobry opis jest przyjazny i czytelny dla potencjalnego klienta i zoptymalizowany pod kątem SEO. Czego nie robić, aby samemu nie podłożyć sobie nogi?

Podstawowe błędy popełniane przy tworzeniu opisów produktów

Oto lista grzechów głównych:

  • opis zbyt długi – klient nie potrzebuje imponującego długością wypracowania. Klient potrzebuje konkretu: podstawowych informacji o produkcie i korzyściach, jakie może odnieść kupując go.
  • opis zbyt krótki – to informacja, że klienta nie traktuje się poważnie i nie dba o jego potrzeby. Owszem, mógłby poszukać w Internecie informacji na temat interesującego produktu, ale lepiej jeśli znajdzie je na naszej stronie.
  • opis z błędami, niechlujny – ortografia, poprawna pisownia, przestrzeganie reguł gramatycznych to podstawa. Dlatego zdecydowanie najlepszym pomysłem na dobre opisy w sklepie będzie wynajęcie profesjonalnych copywriterów.
  • opis skopiowany z innej strony – być może jest dokładny, ale w żaden sposób nie przekłada się na pozycjonowanie sklepu. Jest też informacją, że właścicielom strony nie zależy na dostarczeniu unikalnych treści, a więc być może również dobrej jakości produktów.
  • opis nie zawierający istotnych treści – same marketingowe zapewnienia o wydatkowych właściwościach nie wystarcza. Klient poszukuje informacji, a nie pustych obietnic.

Jak stworzyć unikalny opis produktu – użyteczny dla klienta, efektywny pod względem SEO?

Oto garść sprawdzonych rad, jak powinien wyglądać dobry opis produktu:

  • Dobry opis zawiera nazwę handlową produktu. Ma to ogromne znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania. Nie należy jednak przesadzać z danymi technicznymi. Te powinny się znaleźć w samej treści opisu.
  • Przymiotniki stosowane wyłącznie z umiarem. Co za dużo, to zdecydowanie niezdrowo. Przed rzeczownikiem wystarczy jeden przymiotnik. Przez więcej klient będzie się musiał przebijać.
  • Warto używać słów wyrażających uczucia i emocje. Zamiast ładny – zachwycający. Zamiast dobry – kuszący. Zamiast dobry jakościowo – innowacyjny.
  • W opisie powinny być zawarte najważniejsze z punktu widzenia klienta informacje: rozmiar, właściwości, materiał, kolor, możliwe zastosowania.
  • Skuteczny opis mówi językiem korzyści. Co klient zyska decydując się na zakup? Modny wygląd? Doskonałe samopoczucie? Skuteczna metodę odchudzania? Rola opisu jest go o tym przekonać.
  • Zastosuj formatowanie tekstu. Podkreśl najważniejsze treści przez pogrubienie lub kursywę.
  • Zachęta do działania, czyli Call-to-Action. Opis ma skłaniać klienta do podjęcia konkretnych działań, w domyśle – dokonania zakupu.
  • Dobry równa się unikalny. Niepowtarzalny. Taki, jakiego nie ma w żadnym innym sklepie. Napisany specjalnie na tę stronę i dla tego produktu.

Korzyści dla sklepu z profesjonalnych opisów produktów

Rzetelne opisy albo recenzje oferowanych produktów mogą stanowić bardzo efektywny (i efektowny!) czynnik wyróżniający sklep na tle rynkowej konkurencji. Dostarczając klientom to, czego potrzebują (towar plus przydatne informacje), sklep buduje zaufanie, które wprost przekłada się na wzrost sprzedaży.

Alexandra Osmałek pracuje jako Country Manager Poland w firmie greatcontent AG. Jest odpowiedzialna za współpracę z klientami z branży SEO oraz e-Commerce przy projektach związanych z pozyskiwaniem unikalnego contentu na strony internetowe, blogi oraz do sklepów internetowych. Od października 2012 jest menedżerem platformy supertresc.pl stanowiącej polski oddział serwisu greatcontent AG.
Supertresc.pl jest platformą oferującą zoptymalizowany pod kątem SEO content dla firm z prowadzących działalność w internecie. Jest częścią międzynarodowej grupy greatcontent AG. Specjalnością supertresc.pl jest międzynarodowy copywriting i tłumaczenia tekstów w 18 językach. Platforma dostarcza treści dla sklepów internetowych, na strony www oraz blogi. Z usług platformy co miesiąc korzysta ponad 3000 klientów.