Caelum: efektywne współistnienie Galerii Askana i NoVa Park

Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM

Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director Caelum Development

– Decyzja o sprzedaży udziałów inwestycji NoVa Park dotychczasowemu partnerowi Caelum Development – firmie Futureal – była decyzją stricte biznesową. Rynek nieruchomości komercyjnych w Gorzowie jest w tej chwili rynkiem dojrzałym, w którym jest miejsce dla obu obiektów. Oba centra funkcjonują i funkcjonować będą na nim niezależnie konkurując o klienta, ale również podejmując wspólne działania mające na celu podkreślenie siły handlowej Gorzowa i pozyskanie coraz szerszej grupy klientów – wyjaśnia Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director Caelum Development.

W 2007 roku Caelum Development otworzyło w Gorzowie Wielkopolskim pierwsze nowoczesne centrum handlowe – Galerię Askana. Doskonałe wyniki centrum, zainteresowanie sieci handlowych, a przede wszystkim potencjał rynkowy regionu zdecydowały o dalszym rozwoju organizacji na tym obiecującym rynku i decyzją o budowie kolejnego centrum handlowego – NoVa Park.

Potencjał rynkowy strefy oddziaływania regionu lubuskiego był i jest zdecydowanie większy niż wynosi jego średnia wartość w Polsce. Wysoki wskaźnik siły nabywczej, niska stopa bezrobocia, wysoka atrakcyjność ekonomiczna i demograficzna regionu stanowiły trzon decyzji o dalszych inwestycjach Caelum Development na rynku gorzowskim.

– Galeria Askana była pierwszym nowoczesnym centrum handlowym w województwie lubuskim w promieniu ponad 100 km. Od początku centrum było projektem „skrojonym na miarę” i jedynym w swoim rodzaju. Galeria Askana to obiekt typu „downtown”, miejsce częstych odwiedzin, położone w samym sercu Gorzowa. Miejsce to posiada swój niepowtarzalny klimat, architekturę oraz filozofię bycia centrum bliskim potrzebom jego klientów, wiążącym ich emocjonalnie, stanowiącym nie tylko miejsce spotkań, ale również swoistą agorę miejską. Galeria Askana stała się przez lata integralnym elementem tkanki miasta – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Agnieszka Tomczak Tuzińska.

– Projektowi NoVa Park przyświecały zupełnie odmienne założenia. Obiekt zlokalizowany w innej dzielnicy, oddzielony od centrum rzeką Wartą już w założeniach miał stać się centrum bardziej regionalnym o innym schemacie odwiedzin. Tam tez znaleźć się miało miejsce dla marek dotychczas nieobecnych w Gorzowie, wymagających większej powierzchni sprzedaży – podkreśla Grzegorz Mroczek, Commercial Director w grupie Caelum Development

Kluczowym elementem warunkującym powodzenie obu przedsięwzięć, jak informują przedstawiciele CREAM, było odmienne pozycjonowanie i charakter obu projektów. Po 7 latach od otwarcia Galerii Askana i 2 latach od otwarcia NoVa Park wyraźnie widać, że obrana strategia była strategią właściwą. Dzięki szerokiej ofercie handlowej miasto stało się regionalną destynacją zakupową, a realny zasięg oddziaływania jest dużo większy niż standardowo modelowany. Gorzów to miasto zakupów również dla mieszkańców miejscowości położnych dalej niż w strefie 30 minut dojazdu samochodem.

Warto podkreślić, iż również przed sprzedażą udziałów oba te centra, mimo iż powiązane strukturą właścicielską, funkcjonowały odrębnie jako niezależne przedsięwzięcia rynkowe – zarządzane przez inne firmy, posiadające odrębne budżety, założenia komercyjne etc.

Galeria Askana to wciąż dla Caelum Development centrum specjalne – pierwszy w całości zrealizowany projekt organizacji na rynku. To centrum wielokrotnie wyróżniane i nagradzane – zarówno przez branżę, jak i rynek regionalny. Galeria Askana to zdobywca m.in. nagrody dla najlepszego centrum handlowego w Polsce 2008 (CEPIF & Herald Tribune), najlepszej inwestycji województwa lubuskiego w 2008, najlepszych kampanii CSR w roku 2012 i 2013 oraz wielu innych.

Galeria Askana to centrum w pełni skomercjalizowane, z największą liczbą sklepów z unikalnymi w regionie markami modowymi. Dotychczasowa strategia i odmienne pozycjonowanie Galerii Askana i konkurencyjnego NoVa Park zaowocowały wysoką lojalnością klientów Galerii Askana i wysoką odpornością na działania konkurencji.

Galeria Askana nadal realizować będzie strategię centrum rodzinnego, współdziałającego z lokalną społecznością i kreującego wartość dodaną dla klientów.

Caelum Development to grupa inwestycyjna prowadząca projekty i aktywnie poszukująca możliwości rozwoju. Środki uzyskiwane z transakcji przeznaczane są na dalsze inwestycje. Dzięki sprzedaży udziałów w NoVa Park, Caelum Development angażować się może w kolejne projekty i przedsięwzięcia biznesowe – nie tylko na rynku polskim. Przez kilka ostatnich lat organizacja prowadziła prace nad projektem ParkLake Plaza w Bukareszcie. Rumunia to, jak podkreślają przedstawiciele spółki, bardzo obiecujący, choć trudny, rynek dla sektora nieruchomości komercyjnych. Stopień nasycenia powierzchni handlowych jest tam dużo niższy niż np. w Polsce a wzorzec zachowań zakupowych – bardzo obiecujący. Wielu ekspertów i analityków porównuje ten kraj do Polski sprzed kilku lat. Po etapie prac projektowych Caelum Development razem z silnym partnerem, jakim jest Sonae Sierra, rozpoczęło fizyczną budowę Centrum ParkLake Plaza. Parklake Plaza to duży obiekt handlowy z 200 sklepami rozlokowanymi na ponad 70 tys.  mkw. powierzchni najmu, ponad 2,6 tys. miejscami parkingowymi położony w sercu stolicy Rumunii. Otwarcie centrum, obejmującego swoim zasięgiem ponad 1,5 mln osób, zaplanowano na rok 2016.

 

Reklama

Galeria Jurajska