Mniejsze centra handlowe to 26 proc. realizowanej powierzchni

Park handlowy, Shutterstock

Park handlowy, Shutterstock

– Od kilku lat na polskim rynku nieruchomości handlowych obserwujemy coraz większe zainteresowanie ze strony deweloperów realizacją mniejszych centrów handlowych, w tym centrów typu convenience, dopasowanych wielkością i ofertą do potrzeb lokalnej społeczności. Również najemcy coraz chętniej lokują swoje punkty handlowe i usługowe w obiektach tego typu. Nasze dane statystyczne potwierdzają tendencję rozwoju niewielkich obiektów handlowych w mniejszych miastach, ale także na większych rynkach, np. na gęsto zaludnionych osiedlach mieszkaniowych. Z analiz JLL wynika, że 26 proc. obecnie realizowanej podaży to projekty nieprzekraczające 20 tys. mkw. powierzchni najmu – mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku, JLL.

Małe i średnie centra handlowe, obiekty typu convenience, zlokalizowane wśród gęstej zabudowy, stają się coraz bardziej popularne, zarówno wśród deweloperów, najemców, jak i samych klientów. Konsumenci doceniają przede wszystkim bliskość takich obiektów, wygodę zakupów, łatwy dostęp do produktów i usług oraz oszczędność czasu. A jakie atuty w tego typu obiektach mogą znaleźć deweloperzy i najemcy?

Zmiana zwyczajów zakupowych Polaków staje się coraz bardziej widoczna. Wielkopowierzchniowe i wielofunkcyjne obiekty handlowe są miejscem odwiedzanym głównie w weekendy, wymagają większej ilości czasu. Zakupy często łączą się tu z rozrywką i wspólnym posiłkiem z rodziną czy znajomymi. Tego typu centra handlowe nie spełniają oczekiwań klientów, którzy – ceniąc swój czas – chcą zrobić szybkie, codzienne zakupy i przy okazji skorzystać z dodatkowej oferty handlowo-usługowej.

Dlatego też coraz większą popularnością wśród klientów cieszą się mniejsze centra handlowe i obiekty typu convenience, składające się z głównego najemcy w postaci operatora spożywczego (którym może być dyskont, supermarket lub delikatesy) oraz od kilkunastu do kilkudziesięciu sklepów i punktów usługowych. Gwarantują wygodę zakupów i oszczędność czasu. Na ogół zlokalizowane są wśród gęstej zabudowy mieszkalnej i przy dobrze rozwiniętych szlakach komunikacyjnych, umożliwiając klientom łatwe dotarcie zarówno pieszo, komunikacją miejską, jak i własnym środkiem transportu. Charakteryzują się prostą, ale funkcjonalną architekturą i przejrzystym układem sklepów, który umożliwia szybkie i komfortowe zakupy. Tenant mix dobrany jest w taki sposób, aby dostarczyć klientom podstawowe produkty i usługi, wzbogacone o ofertę modową, RTV AGD czy akcesoria do domu.

Mniejsze obiekty handlowe często postrzegane są przez klientów jako „moje centrum handlowe”, po sąsiedzku, takie, w którym bywam prawie codziennie, po drodze z pracy czy szkoły. Jednocześnie stanowią również zaplecze zakupowe dla mieszkańców z bardziej oddalonych terenów, którzy codziennie przejeżdżają koło niego, wracając do domu. Dlatego tak istotna jest lokalizacja tego typu obiektów.

Analitycy przewidują, że na obecnym, coraz bardziej nasyconym runku, powstawać będzie coraz więcej mniejszych centrów handlowych, obiektów w stylu convenience i małych parków handlowych.

 

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016