Każdy sklep internetowy jest dziś oceniany między innymi pod względem jakości i szybkości dostarczenia produktów do odbiorcy. Dlatego w branży logistycznej wyprzedzanie tendencji i śledzenie światowych trendów jest koniecznością.

Jak wiemy z doświadczenia i z przeprowadzonych badań, dzisiejsi konsumenci chcą nie tylko szybko i tanio otrzymywać zamówione w sieci towary. Zależy im również na dogodnym miejscu i czasie odbioru przesyłki. Niejeden sklep internetowy przez natłok zamówień w gorącym okresie przedświątecznym musiał długo odbudowywać nadszarpnięty w oczach klientów wizerunek – nie ze względu na jakość towaru, ale sposób dostarczenia go do klienta. O tym jak ważnym aspektem e-handlu jest dostawa przesyłki, świadczą chociażby dane z Wielkiej Brytanii: według badań Collect Plus, oczekiwanie na przesyłki w okresie świątecznym w 2013 roku kosztowało brytyjski rynek 868 milionów funtów.

Punkty odbioru – najważniejszy trend w Europie

Konsumenci  pragną odbierać towar szybko i w dowolnej porze, a do tego jeszcze blisko miejsca zamieszkania. Relais Colis we Francji ma ponad 4200 punktów odbioru paczek i obsługuje 29 milionów przesyłek rocznie. Popularny na rynku niemieckim Hermes posiada ponad 14 000 punktów (420 milionów paczek rocznie), zaś brytyjski Collect+ dysponuje 5500 punktami odbioru. Dodatkowo kusi on możliwością zwrócenia zamówionego w sieci produktu bez ponoszenia dodatkowych opłat. Możliwość darmowego zwrócenia towaru stanowi kolejny istotny trend, który będzie miał duży wpływ na przyszłość branży. Tego jak ważna jest lokalizacja punktów odbioru, dowodzi fakt, że 83% Francuzów i 89% Brytyjczyków mieszka w odległości nie przekraczającej 10 minut od punktu odbioru.

Biznes otwarty na klienta poszukuje innowacyjnych metod dostarczania swoich produktów. Bardzo popularne na świecie, a wręcz konieczne jako opcja dostawy produktów są punkty odbioru osobistego. Warto bowiem podkreślić, że konsumenci oczekują coraz lepszej obsługi również pod względem logistycznym. W UK 26% kupujących zrezygnowało z zamówienia, ponieważ nie chciało czekać na dostawę, a aż 79% kupujących otrzymało w przeszłości towar z opóźnieniem. Według ankiety przeprowadzonej przez firmę VERDICT, 27% respondentów w przyszłości będzie częściej korzystać z usługi odbioru osobistego. W Polsce takie sieci rozwijają się obecnie bardzo dynamicznie, ponieważ aż 75% internautów oczekuje rozwiązań, które będą dla nich wygodne i pozwolą zaoszczędzić czas. Wzrasta również wartość rynku e-commerce – niektóre branże rosną nawet o 50% rok do roku. O tym jak wielki jest potencjał rynku e-commerce świadczą dane VERDICT: w 2013 roku wartość rynku e-handlu z dostawą do punktów odbioru wynosiła 2,5 miliarda funtów. W 2018 będzie to 4 miliardy funtów.

Brak dogodnej opcji dostawy skutkuje porzuceniem koszyka

Najbardziej pożądane punkty odbioru własnego to te, które świadczą usługę 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Korzyścią dla firmy oferującej taką usługę jest wzrost zainteresowania klientów ich usługą i ofertą: ponad 80% klientów deklaruje powrót do punktu odbioru. W badaniu przeprowadzonym wśród firm prowadzących punkty odbioru 99% respondentów wskazywało na zwiększony ruch w sklepie. Punkty odbioru znajdują się na stacjach benzynowych, w sklepach spożywczych, kioskach, księgarniach itp. Zawsze blisko, po drodze do pracy, do domu. W bezpiecznym, znanym miejscu, łatwo dostępnym. Dlatego najlepszym miejscem okazuje się duża sieć stacji paliw – zwłaszcza dla kierowców. Taka idea przyświecała powstaniu usługi Stacja z paczką PKN Orlen, która obecnie funkcjonuje na ponad 650 stacjach paliw ORLEN w Polsce. Obsługa stacji wydaje paczkę przyniesioną przez kuriera przy tej samej kasie, przy której płaci się za paliwo czy drobne zakupy. Istnieje także możliwość dostarczenia do tego punktu paczki, którą ma odebrać kurier. Co to oznacza dla e-commerce? Bardzo łatwo wyobrazić sobie, jak wśród metod dostawy produktu znajduje się całkiem nowy punkt – wykorzystujący zarówno dobrze znaną sieć kurierską, jak i dostępną stację paliw. Forma dostawy jest tak ważna, gdyż wg Raportu MDJ2, 46% konsumentów porzuca proces zakupowy ze względu na niedogodności z formą dostawy, 50% sprawdza dane o warunkach dostawy na początku zakupów, a 80% oczekuje aktualnych informacji o statusie przesyłki.

Punkty odbioru: przyszłość logistyki w e-commerce

Stacja z paczką PKN Orlen jest odpowiedzią na zagraniczne trendy. Jak pokazują przykłady z Wielkiej Brytanii, Francji czy Niemiec, klienci przekonani są, że punkt odbioru osobistego to nie tylko oszczędność czasu, ale również wygoda. Klienci zamawiający przez internet cenią swój czas, nie chcą marnować go na szukaniu produktu w sklepie stacjonarnym. Zależy im również na tym, aby otrzymać produkt jak najszybciej. Z tych względów w najbliższych latach będą wygrywać sprzedawcy, którzy zaoferują swoim klientom szybką i wygodną formę dostawy. Punkty odbioru na stacjach paliw ORLEN znajdują się w miejscach starannie wyselekcjonowanych pod kątem dostępności dla klienta (znalazły się tutaj nawet bardzo małe miejscowości, w których często pojawia się problem z dotarciem firm kurierskich). Stacje czynne są cały czas –jest to odpowiedź na potrzebę dostępności punktu odbioru. Kiedy paczka jest gotowa do odbioru, klient otrzymuje SMS-em stosowne powiadomienie. Przesyłka czeka na klienta 3 dni i można ją opłacić również przy odbiorze. Ponadto czas odbioru paczki trwa poniżej 1 minuty i 20 sekund. Można powiedzieć, że usługa ta jest odpowiedzią na wymienione wyżej trendy, jak szybkość dostawy, dogodna lokalizacja punktu odbioru, czy korzystanie z usług znanej firmy. Dodatkowo, skorzystanie z usługi skraca łańcuch dostaw oraz obsługi handlowej, a także ułatwia obsługę zwrotów.

Autorem artykułu jest Damian Puczyński, prezes zarządu Dazumi, a także założyciel i inwestor kilkunastu spółek technologicznych z branży logistycznej oraz e-commerce. Jego spółki z grupy z powodzeniem realizują projekty dla firm o zasięgu globalnym – na rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych. W swojej pracy bazuje na światowych trendach rozwoju e-biznesu oraz nowych technologiach. Doświadczony manager i doradca ds. zarządzania projektami online, strategii rozwoju biznesu oraz wdrażania systemów IT.

Dazumi Sp. z o.o. to działająca od 2007 r. to spółka zajmująca się rozwiązaniami technologicznymi dla rynku e-commerce oraz branży logistycznej, współpracująca z największymi firmami kurierskimi na świecie. Jej najnowszym projektem jest opracowanie technologiczne i wdrożenie usługi Stoppoint – wykorzystanej w projekcie Stacja z paczką PKN Orlen.