Koncern Media Saturn ogłosił, że zamierza przeorganizować swój biznes, ponieważ rynkowe zmiany wymuszają przeniesienie akcentów na sprzedaż online. Ma ona zostać ściślej zintegrowana ze sprzedażą stacjonarną tak, aby w pełni wdrożyć model sprzedaży wielokanałowej. Koordynacją tych procesów zajmie się nowy dział odpowiedzialny w strukturach firmy za e-biznes.

Grupa Media Saturn jest największą w Europie siecią sklepów z elektroniką. Działa na 17 rynkach, a sprzedaż międzynarodowa odpowiada za ponad połowę całości sprzedaży. Odwołany przed kilkoma dniami prezes zarządu Horst Norberg zapowiedział przemodelowanie strategii firmy tak, aby lepiej wykorzystać potencjał kanału online. Jak donosi agencja Reuters, Media Saturn zamierza nawet ścigać się z Amazonem oferując na terenie Niemiec dostawę do domu w trzy godziny.

Grupa Media Saturn rozpoczęła sprzedaż przez internet dopiero w 2012 roku. Opóźnienie było spowodowane konfliktem między założycielem firmy, większościowym udziałowcem, Metro. Eric Kellerhals, założyciel i posiadacz 22% akcji Media Saturn zarzucał koncernowi Metro nieudolność w zarządzaniu. Spór zahamował rozwój sprzedaży online, jednak teraz ma nastąpić znaczne jej przyspieszenie.

Były prezes Horst Norberg powiedział w oświadczeniu, że „przed europejskim rynkiem sprzedaży artykułów elektronicznych stoją zasadnicze wyzwania. Jako lider tego rynku, zdecydowaliśmy się przemodelować nasz biznes tak, aby zabezpieczyć go wobec nadchodzących zmian.”

Media Saturn szacuje w swoich finansowych prognozach, że e-commerce będzie generowało ok 20% sprzedaży. Jednak niektórzy inwestorzy twierdzą, że nawet taki cel jest zbyt mało ambitny.

„Jesteśmy europejskim liderem w wielokanałowej sprzedaży artykułów elektronicznych. Chcemy szybko wzmocnić tę pozycję i zostać numerem jeden również jako firma nadążająca za trendami i potrzebami klientów.” – pisze w oświadczeniu Horts Norberg. „Sprzedaż wielokanałowa jest nie tylko czymś, co oferujemy klientom, lecz filozofią, którą chcemy zakorzenić u podstaw działalności firmy.”

Rozwój strategii online pociągnie za sobą inwestycje technologiczne, a także redukcje w administracji. Pracę straci ok 200 osób. Jednocześnie jednak koncern planuje przekształcenia w naziemnej sieci sprzedaży. Jak zapowiadał Norberg, część salonów zostanie zamknięta, powstawać będą jednak nowe. Obecnie sieć stacjonarna liczy 950 sklepów, do początku 2015 roku liczba ta ma się zwiększyć do 1000.  Trzy nowe salony marki media Markt mają powstać na terenie Polski.