logistyka e-commerce

Maksymalnie skrócony czas realizacji zamówienia, wygodna forma odbioru, wysyłka zgodna z zamówieniem oraz niski koszt dostawy – to podstawa sukcesu e-sklepu, decydująca o pełnej satysfakcji klienta i gwarantująca jego powrót. Optymalne połączenie tych czynników to wyzwanie stojące przed operatorami oferującymi usługi logistyczne dla e-commerce.

Maksymalnie krótki czas realizacji

Krótki czas realizacji zamówienia to w warunkach polskich wciąż nie lada wyzwanie. zaden problem jeśli klient złoży zamówienie do południa –  wtedy dostawa następnego dnia to standard. Wyzwanie zaczyna się gdy godzina wpływu zamówienia to np. 18.00 – jeśli asortyment jest szeroki (kilka, kilkanaście, a może kilkadziesiąt tysięcy pozycji), a ilość zamówień niemała (500, 1000 lub więcej), jego realizację gwarantują jedynie doskonale zorganizowane procesy kompletacyjno-pakujące oraz partnerska współpraca z dostawcami usług transportowo-kurierskich.

Wygodna forma odbioru

Oferta na dostawę lub odbiór paczki musi być różnorodna. Klient w dużej aglomeracji wybierze Paczkomat lub dostawę kurierem do biura czy odbiór na stacji benzynowej, mieszkaniec małego miasteczka – na poczcie lub w kiosku. W zależności od trybu życia i przyzwyczajeń, dla jednego konsumenta ulubioną metodą będzie odbiór w sklepie spożywczym przy okazji zakupów, dla drugiego dostawa do domu to wciąż synonim ekskluzywności zakupów w internecie.

Zintegrowanie obydwu powyższych czynników i uczynienie z nich jednolitego procesu jest w stanie zapewnić tylko dobry operator logistyczny z optymalną lokalizacją . To on, reprezentując wiele sklepów internetowych, jest w stanie zaproponować korzystną współpracę i pełną integrację informatyczną ze spedytorami, odbiór paczek w późnych godzinach wieczornych (a przy dobrej lokalizacji – nawet nocnych). Dzięki temu można zapewnić swoim klientom takie warunki, jakich sami nie byliby w stanie sobie zapewnić. Przy dynamicznych zmianach obserwowanych w ciągu ostatniego roku na rynku usług click and collect, managerowie sklepów internetowych powinni móc decydować o doborze metod dostawy i punktów odbioru najbardziej odpowiednich dla profilu swoich klientów. Jednak odpowiedzialność za przygotowanie procesu i zaoferowanie usługi powinno leżeć po stronie operatora logistycznego, który na bieżąco śledzi zmieniające się otoczenie i weryfikuje jakość tych usług.

Obsługa posprzedażowa a integracja logistyki z e-commerce

Efektem działania operatora logistycznego dla e-biznesu powinna być możliwość zaoferowania klientowi internetowemu atrakcyjnej cenowo i jednocześnie szerokiej oferty dostawy. Kompleksowość usług uzupełnia obsługa posprzedażowa – monitoring dostaw i spływu środków finansowych z pobrań, przejęcie kontaktu z klientem, a także sprawne przyjmowanie i opracowywanie reklamacji oraz zwrotów. Tylko zapewnienie tak rozumianego pełnego procesu obsługi w połączeniu z elastycznością, której wymaga zmienność rynku, daje szansę na rozwój i wniesienie wartości dodanej do biznesu internetowego.

Autorem artykułu jest Paweł Hawrus, project manager w firmie Azymut.

OSDW Azymut specjalizuje się w kompleksowej obsłudze logistycznej sektora e-commerce.