Centrum Handlowe Arkadia

Na podróż do ulubionej galerii poświęcają nawet do 30 minut, a w samym centrum handlowym spędzają średnio prawie 2 godziny – wynika z badania GfK Polonia.

Jak wynika z analizy, galerie handlowe odwiedzają przede wszystkim w poszukiwaniu zróżnicowanej oferty modowej (96 proc.). Coraz częściej korzystają także z oferty gastronomicznej (85 proc.) i rozrywkowej (72 proc.).

W 2013 roku budżet na odzież i obuwie (siła nabywcza) przeciętnego mieszkańca Warszawy wyniósł około 1350 zł. Natomiast mieszkaniec całej aglomeracji warszawskiej miał do wydania na tę kategorię w całym roku średnio około 100 zł mniej. Najbardziej aktywni klienci warszawskich centrów handlowych deklarują, że wydali na modę znacznie więcej, czyli około 2 tys. zł (w przeliczeniu na 1 osobę w gospodarstwie domowym).

Jak wynika z badania GfK Polonia, mieszkańcy Warszawy realizują w galeriach handlowych około 40 proc. budżetu przeznaczonego na odzież i obuwie. Pozostała część zakupów tej kategorii realizowana jest w innych miejscach, w tym – przynajmniej od czasu do czasu – w hipermarketach lub na bazarach. Połowa aktywnych klientów centrów handlowych deklaruje, że kupuje odzież i obuwie przez internet. Wraz ze wzrostem zamożności nabywców wzrasta znaczenie galerii handlowych i sklepów internetowych jako miejsc zakupu odzieży i obuwia. Maleje natomiast znaczenie hipermarketów, bazarów czy sklepów kanału tradycyjnego.

Jeżeli głównym celem wizyty klienta centrum handlowego są zakupy odzieży lub obuwia, to najczęściej korzysta on również z oferty gastronomicznej i oferty typu zdrowie i uroda. Bardzo rzadko przy tej okazji odwiedza zlokalizowany w galerii handlowej sklep spożywczy.

Z kolei znaczna część osób wybierających się do centrum handlowego w celu dokonania zakupów spożywczych odwiedza równocześnie sklepy odzieżowe (25 proc.).

– Można spodziewać się, że wraz ze wzrostem nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową będziemy obserwować zmiany w pozycjonowaniu galerii handlowych. Będą one musiały przystosować się także do zmian w modelach zakupowych konsumentów. Dla klienta oznaczać to będzie najprawdopodobniej wzrost atrakcyjności oferty, szerszy wybór produktów dostępnych na rynku, zwiększenie wygody zakupów oraz wyższy poziom obsługi, ewoluującej w kierunku doradztwa – mówi Agnieszka Kowalewska, analityk instytutu GfK Polonia.

Wyniki pochodzą z badania instytutu GfK Polonia przeprowadzonego na próbie 2109 klientów warszawskich centrów handlowych. Badanie zostało zrealizowane na platformie GfK Access Panel metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview).