Polacy coraz chętniej kupują odzież w marketach

Kolekcja dostępna w sklepach Lidl

Kolekcja dostępna w sklepach Lidl

Tylko w ubiegłym roku Polacy wydali na zakup odzieży przeszło 30 mld zł. Eksperci szacują, że kwota ta będzie w najbliższych latach rosła w kilkuprocentowym tempie.

Wraz ze wzrostem wydatków na odzież obserwujemy jednocześnie rosnącą racjonalizację potrzeb zakupowych. Zmieniają się także preferencje dotyczące miejsca zakupu odzieży. Już co trzeci Polak nabywa ją w marketach, przy okazji codziennych zakupów. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Lidl Polska.

W ostatnich latach dużą popularność zdobył termin „smart shopping”, rozumiany jako przemyślane zakupy produktów z najlepszym stosunkiem ceny do jakości. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Lidl Polska zapytano Polaków o sposób, w jaki podejmują decyzje zakupowe dotyczące obuwia i odzieży.

Zdecydowana większość respondentów deklaruje, że dokonuje tego rodzaju zakupów racjonalnie, kalkulując stosunek ceny do jakości (77 proc.). Wbrew pozorom w wyścigu o najtańsze i jednocześnie wysokiej jakości produkty wygrywają bardziej zamożni i wykształceni Polacy. Okazuje się też, że ponad 40 proc. przyznaje, że zdarza się im dokonywać zakupów produktów tej kategorii pod wpływem impulsu lub promocji.

Z badania wynika, że większość Polaków kupuje odzież i obuwie w galeriach handlowych. Niemniej widocznym trendem jest rosnący udział marketów, które wybiera już co trzeci Polak. Co czwarta zapytana osoba uważa, że ubrania oferowane przez markety nie różnią się jakością od tych sprzedawanych w tzw. sieciówkach. Najwięcej respondentów, spośród dokonujących zakupu w marketach, kupuje tam odzież codziennego użytku (70 proc.). Trochę rzadziej badani deklarują zakup butów (58 proc.) czy odzieży dziecięcej (52 proc.). Mniej niż połowa deklaruje zakup odzieży sportowej (44 proc.) czy bielizny (43 proc.).

Coraz większy wpływ na to, co noszą klienci, mają sieci handlowe, które chcą być zakupową alternatywą przede wszystkim dla popularnych sklepów odzieżowych. W ciągu 12 lat funkcjonowania Lidla na polskim rynku udział sprzedaży ubrań w całym asortymencie sieci systematycznie rośnie. Wpływ na to ma zarówno zwiększające się zaufanie do marek odzieżowych Lidl, jak i duże zainteresowanie dodatkowymi ofertami specjalnymi, takimi jak torebki i galanteria skórzana Wittchen. W marcu tego roku do sklepów trafiła wiosenna kolekcja ,,See you in Rome’’, której towarzyszyło wydanie wyjątkowego, pierwszego w historii Lidl Polska lookbooka.

– Oferta odzieżowa z kolekcji ,,See you in Rome’’ cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem naszych konsumentów, którzy docenili jakość sprzedawanych przez nas ubrań. Sukces sprzedażowy sprawił, że postanowiliśmy stworzyć także letnią kolekcję. Tym razem inspiracje czerpaliśmy ze słonecznej, modowej stolicy Portugalii, gdzie powstała piękna sesja do nowego lookbooka – komentuje Patrycja Kamińska, reprezentująca sieć Lidl Polska.

Badanie zostało przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS w terminie: 25–27.03.2014. Analizą objęto grupę 800 osób w wieku 15–50 lat. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 15–50 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne, takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje ponad 9 tys. sklepów tej marki, a w Polsce ponad 500.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska