Robert Ukraiński, SunLoox
Robert Ukraiński, SunLoox

Rozmowa z Robertem Ukraińskim, General Managerem spółki Jawro, właściciela salonów optycznych SunLoox oraz Loox Galeria Optyki, na temat rozwoju branży optycznej w naszym kraju.

Czy salon optyczny jest atrakcyjnym najemcą dla inwestora galerii handlowej?

– Zdecydowanie tak. Wady wzroku są coraz bardziej powszechnym problemem dla naszego społeczeństwa. Istotny jest także wpływ zmieniającej się mody na klientów. Salony optyczne mają duże grono wiernych klientów. Inwestorzy i zarządcy obiektów handlowych chętnie podpisują umowy z sieciami optycznymi, tym bardziej że sytuacja w naszej branży jest obecnie bardzo dynamiczna. Mamy na rynku jedną dominującą sieć, ale działa także kilka mniejszych, które uzupełniają ofertę i wciąż są swoistą ciekawostką dla klientów.

Do tej pory z rynkiem centrów handlowych kojarzyła się jedna, duża sieć optyczna. Od pewnego czasu można jednak zauważyć nowych najemców z tej branży. Czy to oznacza, że klienci oczekują bardziej urozmaiconej oferty?

– Polscy klienci oczekują nie tylko zróżnicowanej oferty, ale przede wszystkim wysokich standardów obsługi, które do tej pory znajdowali w Paryżu, Mediolanie czy Berlinie. Oprócz oferty produktowej ogromne znaczenie ma zastosowanie najnowszych technologii, odpowiedni dobór i wykonanie okularów. Jesteśmy jedyną firmą w Polsce, która projektuje soczewki na indywidualne potrzeby klienta w systemie online, tak więc klient, który przyjdzie do salonu, może zobaczyć w czasie rzeczywistym, jak będą wyglądały jego przyszłe okulary. Klienci potrzebują innowacji, którą zapewniamy.

Sieci optycznych w centrach handlowych jest już kilka. Czy ten rynek jest dopiero na etapie rozwoju, czy możemy już mówić o zbliżającym się nasyceniu tego typu ofertą?

– W Polsce obserwujemy początkową fazę rozwoju branży. W innych krajach jest znacznie więcej salonów optycznych. Na przykład w Hiszpanii, która ma podobną liczbę ludności jak Polska, jest trzykrotnie więcej salonów optycznych. Myślę, że to tylko kwestia czasu, aż największe światowe koncerny optyczne zaczną pukać do bram naszego kraju, który ma duży potencjał dla tej branży. Wiele z nich bacznie obserwuje nasz rynek. Ci, którzy wypracują sobie teraz dobrą pozycję i stworzą rozpoznawalną markę, będą mieli największą szansę na stabilny biznes i możliwość wypracowania dużej ekspansji. Ponadto badania wykazują, że co drugi rodak ma problemy ze wzrokiem, a okularów korekcyjnych używa ponad 10 mln Polaków.

Czy zaskoczyło Państwa w ostatnim czasie zachowanie klientów? Może na przykład zwiększyła się średnia wartość koszyka?

– Widać przede wszystkim coraz większą świadomość rodzimych klientów. Polacy zaczynają sięgać po najlepsze rozwiązania technologiczne. Wybierają coraz droższe i lepsze soczewki. Istotne jest jednak to, że nasi rodacy starają się być zgodni z trendami mody, więc wybierają ekskluzywne brandy. Oprawki nie pełnią już roli wyłącznie zdrowotnej, ale także stały się formą podkreślenia osobowości użytkownika. W naszej sieci odnotowujemy 40 proc. wzrosty sprzedaży w porównaniu rok do roku. Naszym klientem jest tzw. klient średniozamożny oraz zamożny. A właśnie ci klienci szukają obecnie znanych i cenionych marek.

Czy Polacy wciąż wybierają jedną oprawę na wiele lat, czy szybciej wracają po nową parę okularów?

– Dla Polaków okulary stały się formą wyrażania siebie. Stały się elementem stylu życia. Oznacza to, że przestają kupować okulary raz na 2 lata. Coraz więcej osób ma po kilka par zarówno okularów korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Klienci dobierają oprawy do koloru odzieży czy dodatków modowych. Szczególnie klienci selektywnych brandów lubią posiadać po kilka par okularów. Liczymy na to, że ten trend się utrzyma. Okulary stały się taką samą części kolekcji projektantów, jak obuwie czy torby. Projektanci przygotowują oprawki w stylach i kolorach dominujących w danym sezonie.

Firma Jawro otworzyła swój najnowszy salon SunLoox w CH Galaxy w Szczecinie. Ponadto sklepy SunLoox znajdują się także w Centrum Stary Browar w Poznaniu oraz w Centrum Handlowym Riviera w Gdyni. Koncept ten charakteryzuje się nowoczesnym wyposażeniem wnętrza oraz bardzo szeroką ofertą oprawek cenionych marek na świecie.

Firma Jawro poza konceptem SunLoox rozwija także sieć salonów optycznych Loox Galeria Optyki. Sklepy tej sieci różnią się głównie mniejszą powierzchnią sprzedażową. Na tę chwilę w centrach handlowych na terenie kraju działa 14 salonów Loox Galeria Optyki. Mieszczą się one w galeriach m.in. w: Bełchatowie, Gliwicach, Gorzowie Wielkopolskim, Kaliszu, Krakowie, Opolu, Poznaniu, Sopocie, Zabrzu czy w Ostrowie Wielkopolskim.

Rozmawiał Marcin Markowski