Polscy internauci robią zakupy w sieci już nie tylko na ekranach komputerów. Korzystają z laptopów, tabletów, smartfonów i e-booków. Zaczynają na ekranie telefonu, a kończą na domowym PC. Choć rośnie znaczenie zakupów mobilnych, użyteczność stron www nadal kuleje.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska, co trzeci polski internauta już przynajmniej raz zrobił zakupy w sieci za pomocą smartfona, a co piąty tabletu. Niemal 4 proc. w tym celu wykorzystuje czytnik e-booków. Jednak nadal najczęściej e-klienci dokonują zakupu za pośrednictwem laptopa (86 proc.) i komputera stacjonarnego (69 proc.). Badania pokazują także, że ponad połowa internautów, spośród tych, którzy nabywają produkty w sieci przy pomocy różnych urządzeń, rozpoczyna zakupy na ekranie telefonu, a kończy na komputerze lub tablecie.

Jak multichannel wpływa na handel w sieci

„Przejście od pecetów do tabletów i smartfonów zmienia biznes” – komentuje Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu z firmy Gemius. „Rosnąca liczba urządzeń mobilnych oznacza w praktyce zupełnie inne zachowania ich użytkowników. Odnosi się to do form spędzania czasu wolnego, częstotliwości przeglądania treści w sieci, jak również zakupów. Polacy korzystają z wielu kanałów sprzedaży naraz. Świadomość tego trendu powinna się przekładać na nowy model obecności biznesowej w sieci” – tłumaczy Gordon.

Natomiast Grzegorz Wójcik, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej, dodaje, że sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych stanowi coraz większe zagrożenie dla dotychczasowych liderów tradycyjnego rynku internetowego. – Dlatego kluczowe jest to, by dostosować formę i treść oferty do wykorzystywanego sprzętu czy oprogramowania przez e-konsumentów – wyjaśnia Wójcik.

Badanych zapytano również o trudności, jakie napotykają podczas robienia zakupów w sieci przy pomocy urządzeń mobilnych. Okazuje się, że na problemy częściej narzekają mężczyźni. Zwracają uwagę na niewygodne formularze (73 proc.), niedostosowanie stron (63 proc.), skomplikowany proces finalizacji transakcji (54 proc.) oraz brak aplikacji mobilnej (45 proc.). Z kolei kobiety wskazują przede wszystkim na zbyt małe litery (51 proc.) i niewygodny sposób płatności (29 proc.).

Witryna niedostosowana do urządzeń mobilnych może zniechęcać klienta

„E-sprzedawcy, którzy chcą dostosować się do potrzeb klienta powinni tak projektować serwisy www, aby ułatwiać kupującemu migrację pomiędzy telefonem, laptopem i komputerem stacjonarnym a telewizorem. Przykładowo klient, który przerwał pracę na komputerze w pracy, chciałby w łatwy sposób kontynuować zakupy na telefonie komórkowym dokładnie na tym samym etapie na którym je przerwał” – tłumaczy Mateusz Gordon w rozmowie z redakcją Evigo.pl.

„Sytuacja na rynku pokazuje, że e-sklepy same sobie utrudniają prowadzenie biznesu”  – mówi Michał Kot, dyrektor ds. badań w Interaktywnym Instytucie Badań Rynkowych (IIBR). „Pomimo szczerych chęci ze strony e-klientów, zakupy z wykorzystaniem urządzeń mobilnych są trudne, ponieważ strony nie są przystosowane do urządzeń mobilnych. Ta bariera może być kluczowa w procesie zakupowym i nasz potencjalny klient może się zrazić i szybko przejść na witrynę konkurencyjną dostosowaną do takiego urządzenia”  – dodaje Kot.

Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badanie zostało zrealizowane przy pomocy ankiet CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na grupie 1500 internautów powyżej 15 roku życia. Dane zebrano między 26 lutego a 7 marca 2014 roku.

Wyniki pochodzą z raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”, który już niebawem zostanie opublikowany na stronach: www.gemius.pl i www.ecommercepolska.pl.