Każdy pracownik centrum handlowego jest jego ambasadorem

Galeria handlowa

Czasy wykorzystywania outdooru i reklamy w prasie jako głównych nośników komunikacji marketingowej galerii handlowych już dawno minęły. – Dziś trzeba być bardziej social, trendy i… wbrew pozorom nie zapominać o tym, co najważniejsze – klientach i najemcach. Należy również pamiętać o potrzebach pracowników centrum handlowego, którzy są jego ambasadorami – mówi Adam Piwek, Head of Public Relations w Mind Progress Group.

Obecnie każde świadomie komunikujące centrum handlowe prowadzi swój fanpage na Facebooku. I chociaż globalny trend związany z wykorzystaniem tego medium z pewnością sprzyja informowaniu o naszej ofercie i działaniach, to z pewnością nie powinniśmy zapominać o ogromnej palecie możliwości, jakie dają nam dzisiaj media społecznościowe. – Ogromny potencjał w kontekście aktywności sektora retail mają rosnące coraz bardziej w siłę Pinterst, Instagram czy Tumblr. Stanowią one dla galerii doskonałe, jakościowe narzędzie m.in. do pokazywania oferty najemców, ciekawych akcji, etc. – mówi Adam Piwek. Podstawą funkcjonowania wymienionych społeczności jest obraz (zdjęcia, grafiki, etc.). Odpowiednie wykorzystanie przygotowanych kreacji marketingowych czy zdjęć z akcji eventowych na tych platformach doskonale uzupełnia prowadzone działania komunikacyjne. Warto także wspomnieć o innych serwisach z ogromnym potencjałem. Pierwszy to Forsquare, który dzięki systemowi meldowania się w centrum może służyć jako świetne narzędzie do wdrażania akcji prosprzedażowych i zniżkowych. Drugi to oczywiście YouTube – jedna z największych wyszukiwarek i najbardziej rozpoznawalna wyszukiwarka multimediów.

Dobrze prowadzony profil i wykorzystywanie reklamy kontekstowej, z ogromnymi możliwościami targetowania, z pewnością pomoże z dotarciem do bardzo wąskiej grupy – np. lubiących koty na Śląsku. W gronie social-możliwości warto rozważyć też bieżący monitoring forów, a przede wszystkim prowadzenie działań z zakresu marketingu szeptanego. Rozsądna aktywność w tym obszarze pozwoli nam skuteczniej zaistnieć w świadomości klientów z poszczególnych segmentów rynku i odpowiedzieć ofertą centrum bezpośrednio na ich potrzeby.

Skuteczna komunikacja obiektu handlowego to także współpraca z lokalną społecznością, angażowanie partnerów spoza centrum do projektów eventowych, a przede wszystkim rozsądne i realistyczne działania CSR. I nie chodzi tu wyłącznie o spektakularne przekazywanie czeków czy sponsoring, ale o włączanie się w lokalne akcje społeczne, angażowanie klientów do udziału w nich – także na terenie centrum – czy wspólne działanie dla dobra najbliższej okolicy. Efektywna społeczna odpowiedzialność centrum przynosi długofalowo duże lepsze efekty niż kampanie w ATL czy BTL. Powód jest prosty: takie akcje zapadają w pamięci i budują więź z marką. A na tym nam szczególnie zależy.

– Każdy pracownik centrum handlowego jest jego ambasadorem. Ekipa sprzątająca, ochroniarze, pracownicy najemców, kierowcy autobusów, osoby z punktu informacyjnego. Każdy z nich może być dla klienta frontmanem. Kimś, z kim klient spotyka się jako pierwszą osobą z centrum. Czy sprawdzałeś i pracowałeś nad tym, aby każdy z nich był zadowolony i mówił o centrum z prawdziwym przekonaniem w pozytywny sposób? Wbrew pozorom nasi pracownicy są niczym fundament marki centrum. Może warto porozmawiać z nimi o ich potrzebach? Zaproponować możliwość rozwoju czy doskonalenia się. W końcu wszyscy w centrum pracujemy w jednym celu: żeby wrócił do nas klient.

– Okres przedwakacyjny może być dobrą okazją, żeby drobnymi akcjami czy działaniami szkoleniowymi zmotywować pracowników do wyzwań, jakie przynosi nam II półrocze i szczególnie trudny okres bożonarodzeniowy. Swoistą klamrą, która spina wszystkie 4 wyzwania nowoczesnego centrum handlowego, jest właśnie zintegrowana komunikacja. Łączenie social media, działań z najemcami, CSR, podnoszenie jakości obsługi klienta i  akcje eventowe, działania reklamowe i public relations przynoszą 100 proc. sukces tylko w jednym przypadku. Gdy są prowadzone w sposób zintegrowany i odpowiadają na rzeczywiste potrzeby naszych obecnych i przyszłych klientów. Między innymi ten temat będzie poruszany podczas Shopping Centre Poland 2014, podczas którego we wrześniu będziemy dyskutować o nowoczesnej komunikacji współczesnych centrów handlowych – dodał Adam Piwek.

Firma Mind Progress Group jest partnerem merytorycznym jesiennej edycji Shopping Center Forum 2014.

Reklama

Galeria Jurajska