CBRE: polscy konsumenci wracają na ulice handlowe

Ulica Nowy Świat w Warszawie

Ulica Nowy Świat w Warszawie, fot. Shutterstock

Polscy konsumenci są bardziej skłonni do zakupów przy ulicach handlowych, a ich preferencje zmieniły się podczas ostatnich kilku lat – informuje firma CBRE w raporcie dotyczącym warszawskich i krakowskich ulic handlowych.

– Zachowania zakupowe związane ze spędzaniem wolnego czasu podlegają zmianom. Obecnie wiele ulic, przy których zlokalizowane są kawiarnie, restauracje, nowe puby i kluby przyciąga nie tylko turystów, ale także coraz więcej mieszkańców. Polscy klienci poszukują nowych doświadczeń zakupowych i nowych, wyjątkowych marek, które nie są obecne w centrach handlowych – mówi portalowi Retailnet Katarzyna Urbaszek, Retail Property Negotiator w CBRE, jedna z autorek raportu.

CBRE zbadało najbardziej popularne ulice handlowe Warszawy, w tym Chmielną, Nowy Świat, Plac Trzech Krzyży, Mokotowską, Plac Zbawiciela i Plac Konstytucji, Marszałkowską i Aleje Jerozolimskie. W Krakowie badanie objęło ulicę Floriańską, Rynek Główny, Szewską i Grodzką.

Badanie pokazało, że sektor ulic handlowych w Warszawie czerpie wyraźne korzyści z deficytu powierzchni w centrach handlowych. Deweloperzy, szukający nowych lokalizacji pod swoje projekty, już dostrzegli potencjał rozwoju rynku ulic handlowych. Także wielu najemców na otwarcie swoich pierwszych sklepów w kraju wybiera właśnie lokalizacje na ulicach handlowych.

Ulice handlowe w Krakowie różnią się od tych w Warszawie, zarówno pod względem skali i charakteru. W Krakowie, który w 2013 roku odwiedziło 9,25 mln turystów, ulice handlowe skupione są wokół jednej lokalizacji (otaczają Rynek Główny), a turystyka jest uznawana za siłę napędową ich rozwoju.

Jednak proces tworzenia i skutecznego zarządzania dynamicznie zmieniającymi się obszarami miast w celu utworzenia lub wzmocnienia pozycji ulic handlowych jest długi i skomplikowany. Szczególnie w Warszawie istnieje szereg przeszkód i problemów, które mają znaczący wpływ na dalszy rozwój. Najważniejszymi z nich są: brak spójnej strategii zarządzania i rozwoju każdej z ulic, niejednolita struktura własności, wysokie koszty gruntów i budynków, niewłaściwa organizacja ruchu drogowego i miejsc parkingowych.

– Wprawdzie w ciągu ostatnich kilku lat pojawiały się oznaki postępującej poprawy na polskim rynku powierzchni handlowych, to jednak większość miała miejsce w Warszawie lub w kluczowych centrach i obiektach handlowych. W ostatnich latach na warszawskich ulicach handlowych pojawiły się marki takie jak Salvatore Ferragamo, COS, Hebe, Green Caffe Nero, Tiger czy Louis Vuitton. Każdego roku CBRE odnotowuje około 30 nowych marek wchodzących na polski rynek, spośród których większość decyduje się na debiut w Warszawie. W zależności od strategii danej marki niektóre lokują swoje sklepy w centrach handlowych, a inne wybierają jedynie lokalizacje przy ulicach handlowych – komentuje Beata Kokeli, Senior Director Działu Powierzchni Handlowych w CBRE.

Przyszłe trendy

Ulice handlowe w Warszawie i Krakowie będą nadal dynamicznie się rozwijać. W Warszawie powstaną nowe ulice handlowe. Jedną z nich będzie ul. Świętokrzyska. Wraz z ukończeniem drugiej linii metra do końca 2014 roku ul. Świętokrzyska przejdzie zasadniczą przebudowę, w rezultacie której może odzyskać charakter deptaka i przyciągnąć zarówno nowych najemców, jak i klientów. Następną lokalizacją, która może wkrótce stać się strefą handlową, jest odległy koniec ul. Marszałkowskiej, rozciągający się od Placu Zbawiciela do Placu Unii Lubelskiej, który obecnie jeszcze nie przypomina ulicy handlowej.

Kolejną tendencją są plany renowacji starych domów handlowych i kamienic, w których miałyby znaleźć się lokale handlowe oraz – na wyższych piętrach – biura.

Krakowskie ulice handlowe, które są usytuowane wokół Rynku Głównego, w tym ulica Floriańska, Grodzka i Szewska, także mają przejść gruntowne zmiany. Pomimo popularności i atrakcyjności Krakowa w mieście nadal brakuje znanych, międzynarodowych marek, zarówno z branży akcesoriów, jak i mody. Wynika to z braku obiektów handlowych mogących pomieścić tego typu najemców. Patrząc na liczbę renowacji, wyraźnie widać, że sytuacja stopniowo się zmienia, a inwestorzy są coraz bardziej świadomi potencjału miasta.

Stawki czynszu

Warszawa jest najdroższą lokalizacją w Polsce, przy najwyższych czynszach na poziomie 75–90 euro/mkw./mies. (za najwyższej jakości lokale o powierzchni ok. 100 mkw. w wiodących centrach handlowych) i średnim poziomie czynszów wynoszącym ok. 30–45 euro/mkw./mies. Na ulicach handlowych najwyższe stawki wynoszą 70–90 euro/mkw./mies. Brak dostępnej powierzchni handlowej zwiększa presję na wzrost czynszów w najlepszych lokalizacjach, jednak średni poziomie utrzymuje się na stabilnym poziomie z tendencją zniżkową, szczególnie w przypadku ulic handlowych.

– Dobra lokalizacja handlowa posiada takie cechy jak: wygodę dostępu, szeroką ofertę, łatwość dojazdu, czystość i bezpieczeństwo – to nadal jest dla klientów najważniejsze. Aby wspierać dalszy rozwój ulic handlowych w głównych polskich miastach, potrzebne są istotne zmiany w podejściu władz lokalnych, deweloperów i właścicieli nieruchomości, aby możliwe było pokonanie licznych przeszkód i problemów, które istnieją obecnie – zauważa Magdalena Frątczak, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE Polska.

– Wygoda nadal jest hasłem przewodnim konsumentów. Ludzie lubią robić zakupy w lokalnych sklepach i chcą, aby te lokalizacje oferowały dogodny dojazd samochodem bądź środkami transportu publicznego. Dobrze jest poznać potrzeby klientów i działać według tych wskazówek, co zapewni polskim ulicom handlowych najlepsze szanse na sukces – dodała Katarzyna Kocon, konsultant w CBRE.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016