Poznań, fot. Shutterstock

Aktualnie w Poznaniu w budowie znajduje się 16,4 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, która zostanie dostarczona w ramach dwóch obiektów – Galerii Dębiec oraz Galerii A2. Na koniec 2013 roku podaż powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej wynosiła 617,5 tys. mkw. (w ramach 18 obiektów), co uplasowało ten region na czwartej pozycji wśród największych polskich aglomeracji – wynika z raportu „Poznański rynek nieruchomości 2014”, opracowanego przez Urząd Miasta Poznania przy współpracy Colliers International.

Galeria Dębiec realizowana przez RED zaoferuje 9,8 tys. mkw. powierzchni najmu, na której znajdzie się około 50 sklepów, butików i punktów usługowych. Galeria A2 zlokalizowana będzie w sąsiedztwie centrum Auchan Komorniki. Na powierzchni najmu około 6,6 tys. mkw. ma znaleźć się 27 lokali. Otwarcie obu obiektów planowane jest na 2014 rok.

Spośród pozostałych planowanych inwestycji handlowych w Poznaniu największą jest Łacina (95 tys. mkw. powierzchni najmu, ponad 300 sklepów). Deweloper, firma Apsys, posiada już pozwolenie na budowę i planuje rozpoczęcie prac w pierwszej połowie br., a ukończenie w 2015 roku.

Również właściciel Galerii Malta, firma Neinver, planuje jej powiększenie o kolejne 11 tys. mkw. powierzchni najmu. W planach jest także rozbudowa centrum handlowego M1.

Warto wspomnieć o realizowanym obecnie projekcie Półwiejska 2, który zlokalizowany będzie u zbiegu ulic Półwiejskiej oraz Krysiewicza. Obiekt zaoferuje ok. 9,3 tys. mkw. powierzchni najmu, z czego 6,6 tys. mkw. zajmą lokale handlowo-usługowe, do części których dostęp będzie możliwy bezpośrednio z ulicy Półwiejskiej. Pozostałe 2,7 tys. mkw. przeznaczone zostanie na nowoczesną powierzchnię biurową. Zakończenie budowy planowane jest na początek 2015 roku.

Współczynnik powierzchni niewynajętych

Współczynnik powierzchni niewynajętych we wszystkich nowoczesnych obiektach handlowych w Poznaniu na koniec 2013 roku osiągnął poziom ok. 4,8 proc. Wzrost tego wskaźnika w porównaniu z analogicznym okresem 2012 roku (ok. 2,5 proc.) spowodowany jest głównie faktem, że część nowo powstałych projektów w momencie otwarcia nie była w pełni skomercjalizowana. Warto jednak zaznaczyć, że wraz z pozyskiwaniem najemców przez te obiekty współczynnik wolnych powierzchni będzie stopniowo się obniżał.

Najbardziej popularnymi lokalizacjami wśród najemców pozostają Stary Browar oraz centrum handlowe M1, które obecnie są całkowicie wynajęte.

W przypadku głównych poznańskich ulic handlowych, zgodnie ze stanem na koniec października 2013 roku, wolnych pozostawało 9 proc. lokali.

Stawki czynszu

Stawki czynszu typu prime za powierzchnię handlową zlokalizowaną w najlepszych centrach handlowych w Poznaniu wahają się w przedziale 40–55 euro/mkw./miesiąc. Niższe stawki obowiązują w parkach handlowych, gdzie średni poziom czynszu za lokal wielkości 500–1000 mkw. wynosi 8–10 euro/mkw. W przypadku ulic handlowych stawki czynszu zróżnicowane są w zależności od lokalizacji i prestiżu danej ulicy, jak również specyfiki wynajmowanej powierzchni, tj. jej położenia, układu, standardu, możliwości aranżacji, itd. Najwyższe stawki obserwowane są w przypadku ulic położonych w okolicach Starego Rynku, zwłaszcza na ul. Półwiejskiej oraz Paderewskiego. Czynsze za najlepsze lokale w tych lokalizacjach kształtują się w przedziale 45–55 euro/mkw./miesiąc.

Prognozy

W 2014 roku przyrost nowej podaży powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej nie będzie tak spektakularny jak w roku ubiegłym. Współczynnik powierzchni niewynajętych powinien utrzymywać niewielki trend spadkowy. Również wysokość stawek czynszu może ulec nieznacznemu obniżeniu, zwłaszcza w przypadku starszych obiektów handlowych.

Rynek handlowy

Poziom nasycenia powierzchnią handlową w Poznaniu osiągnął na koniec minionego roku 757 mkw./1000 mieszkańców, co czyni ten region jednym z liderów wśród pozostałych głównych rynków. Wyższy poziom wskaźnika odnotowano jedynie we Wrocławiu (759 mkw./1000 mieszkańców). Górny Śląsk oraz Szczecin charakteryzują się najmniejszą liczbą mkw. powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców (ok. 490 mkw.). Średni poziom wskaźnika dla 8 głównych aglomeracji to 579 mkw./1000 mieszkańców.

Poznański rynek handlowy zaczął rozwijać się w latach 90. wraz z powstaniem pierwszych nowoczesnych obiektów handlowych (Panorama, Park Handlowy Franowo, M1). Największe wzrosty podaży miały miejsce w latach 2000, 2005 oraz 2009, kiedy do użytku oddano m.in. 2 centra handlowe Tesco o (2000 rok), King Cross Marcelin i Poznań Plaza (2005 rok) oraz Galerię Malta (2009 rok). Najpopularniejsza galeria handlowa, Stary Browar (ok. 60 tys. mkw. powierzchni najmu), została otwarta w 2003 roku.

W odróżnieniu od roku 2012, kiedy zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej nie uległy zmianie, miniony rok był pod tym względem rekordowy – do użytku oddano 96,2 tys. mkw. Największym wydarzeniem było otwarcie połączonego z dworcem kolejowym kompleksu Poznań City Center, który oferuje 58 tys. mkw. powierzchni najmu. Wśród nowo powstałych obiektów znajdują się również Galeria MM (11 tys. mkw.) oraz Galeria Mallwowa (11 tys. mkw.). 17 proc. dostarczonej powierzchni przypadło na rozbudowy istniejących projektów, tj. powiększenie oferty Auchan Komorniki o sklep Decathlon (2 tys. mkw.) oraz rozbudowę Parku Handlowego Franowo o pasaż handlowy 911,3 tys. mkw.) i market budowlany Jula (2,9 tys. mkw.) Park Handlowy Franowo dysponuje obecnie 75,7 tys. mkw. powierzchni najmu, co czyni go największym obiektem handlowym w aglomeracji poznańskiej.

Rynek handlowy w Poznaniu zdominowany jest przez tradycyjne centra handlowe, które na koniec 2013 roku stanowiły 85 proc. zasobów (16 obiektów). Wśród pozostałych formatów wskazać można wspomniany wcześniej Park Handlowy Franowo oraz jedno centrum wyprzedażowe – Factory Poznań.

Oferta centrów handlowych w Poznaniu to ok. 1540 sklepów i punktów usługowych, z czego 30 proc. to najemcy z branży mody. Najbardziej rozwiniętą ofertą charakteryzuje się centra handlowe takie jak Stary Browar (ponad 200 sklepów), Poznań City Center (ok. 180 sklepów) i Galeria Malta (ok. 160 sklepów).

Ofertę handlową aglomeracji poznańskiej uzupełniają mniejsze obiekty handlowe (poniżej 5 tys. mkw. powierzchni najmu), wolnostojące markety budowlane typu „Dom i Ogród” (tzw. sklepy DIY – „do it yourself”), takie jak Castorama, Leroy Merlin, Praktiker, OBI, Bricoman, czy czy markety typu cash&carry (Makro, Selgros, Eurocash).

Ulice handlowe w Poznaniu to głównie restauracje i kawiarnie (29 proc.), sklepy z branży mody (13 proc.), z akcesoriami i biżuterią (8 proc.), salony z obuwiem (8 proc.) oraz instytucje finansowe (8 proc.).

Najbardziej popularną ulicą handlową Poznania jest Półwiejska, tworząca specyficzną synergię ze śródmiejską galerią handlową Stary Browar, przekładającą się na wzrost liczby klientów w obu tych lokalizacjach. Wśród marek, które ulokowały swoje sklepy przy ul. Półwiejskiej, są m.in. Mango, DanHen, Parfois i H&M (stanowiący część Starego Browaru). Ważną ulicą handlową jest również Paderewskiego, gdzie znajduje się historyczny budynek – Bazar Poznański, którego część stanowi galeria handlowa z ofertą luksusowych butików, takich jak Burberry czy Pinko. Przy tej ulicy swój salon ma również Escada.