Griffin Group rozważa zakup kolejnych obiektów handlowych

Przemysław Krych, prezesem Griffin Group.

Przemysław Krych, prezes Griffin Group

O strategii inwestycyjnej spółki Griffin na rynku nieruchomości handlowych redakcja Retailnet rozmawia z Przemysławem Krychem, prezesem Griffin Group.

Spółka Griffin jest inwestorem, który pozyskuje nieruchomości komercyjne w imieniu zarządzanych przez siebie funduszy. Proszę zatem zdradzić, jaką strategię inwestycyjną dotyczącą nieruchomości handlowych ma spółka w Polsce na najbliższe lata?

– Budowanie portfela obiektów handlowych to jeden z kierunków rozwoju Grupy Griffin. Interesują nas przede wszystkim te aktywa, które położone są w centrach miast, a ich lokalizacja charakteryzuje się długą historią handlową. Na pewno będziemy dalej rozwijać swój portfel, przez co rozumiem zarówno kupowanie obiektów już funkcjonujących, jak również tworzenie takich projektów od podstaw. Nie boimy się angażowania w projekty deweloperskie.

Intensywnie pozyskujecie obiekty w różnych segmentach rynku nieruchomości. Czy w segmencie nieruchomości handlowych widzicie jeszcze perełki, które chcielibyście pozyskać w Polsce?

– Oczywiście, że tak. Obecnie analizujemy kilka obiektów i działek pod zabudowę w różnych miastach w Polsce, na tym etapie nie będę jednak zdradzał żadnych szczegółów.

Czy interesują Was tylko topowe centra handlowe, czy również centra outletowe, street mall, retail parki?

– Retail parki i outlety nas nie interesują. Jednak poza topowymi centrami handlowymi tzw. trzeciej generacji przyglądamy się również obiektom typu department store.

Waszym strategicznym inwestorem jest fundusz Oaktree Capital Management pochodzący z USA. Dlaczego fundusz zdecydował się na inwestycje w Polsce? Czy widzi Pan zainteresowanie inwestorów i funduszy z innych krajów, jak Chiny, Indie? Co skłania ich do inwestowania w kraju tak odległym jak Polska?

– Griffin nie jest pierwszą inwestycją Oaktree w Polsce, fundusz już wcześniej tu inwestował, w nieco inne branże. Nasz kraj to największa gospodarka w Europie Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy stabilnym rynkiem o silnym popycie wewnętrznym, co czyni nas krajem dość odpornym na różnego rodzaju kryzysy. Stąd też inwestycja Oaktree w Polsce w żadnym wypadku nie była przypadkowa.

Odnosząc się do drugiej części pytania, to póki co dostrzegamy umiarkowane zainteresowanie ze strony inwestorów z Chin czy Indii. Głównymi inwestorami pozostają podmioty z Europy Zachodniej, USA i Zatoki Perskiej.

Czy nieruchomości w Polsce są dobrym i dochodowym aktywem dla funduszy inwestycyjnych? Jak długo może potrwać taka hossa?

– Nieruchomości z definicji są bardzo szerokim pojęciem i obejmują bardzo szerokie spektrum rynku. Rynek inwestycyjny, którym interesują się międzynarodowe podmioty, specjalizujące się w inwestycjach, obejmuje tylko wąską część tego rynku.

Jeżeli pyta Pan o tę część, to inwestowanie w nią, z punktu widzenia możliwych do uzyskania stóp zwrotu, jest w Polsce atrakcyjne. Wiąże się to m.in. z wyższym poziomem stóp kapitalizacji niż ten obserwowany np. w krajach Europy Zachodniej. Owszem, spadają, ale nie wydaje się żeby w perspektywie 10 czy 15 lat udało nam się osiągnąć poziomy obserwowane np. w Niemczech. Stąd też według mnie inwestowanie w polskie nieruchomości będzie się jeszcze bardzo długo funduszom zagranicznym opłacało.

Jak Pan ocenia potencjał rynku nieruchomości handlowych w Polsce i regionie CEE? Czy w przypadku Polski możemy się spodziewać jeszcze kolejnych dużych centrów handlowych, czy raczej obiektów typu retail parki?

– Rynek w naszym kraju jest już dość mocno nasycony. Z całą pewnością w najbliższych latach będzie następowała jego polaryzacja, która wyłoni zwycięzców i przegranych. Koncepty handlowe, takie jak retail parki, są ciekawą propozycją dla mniejszych miejscowości. Relatywnie niskie koszty budowy oraz ograniczone powierzchnie wspólne przekładające się na niższe koszty eksploatacyjne sprawiają, że ich powstawanie jest ekonomicznie uzasadnione.

Dla obiektów dużych i bardzo dużych na handlowej mapie Polski miejsca jest coraz mniej. Wynika to z nasycenia rynku, o którym już wspominałem. W moim przekonaniu – poza Warszawą i zaledwie kilkoma miastami regionalnymi – potencjał ten już się właściwie wyczerpuje.

Podczas jesiennej edycji Shopping Center Forum 2014 Griffin Group zaprezentuje 3 obiekty handlowe: Dom Handlowy Renoma we Wrocławiu, CH Supersam w Katowicach oraz projekt Nowej Hali Koszyki w Warszawie. Szczegółowe informacje na temat projektów udzielą przedstawiciele spółki na stoisku 6.4.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016