Kolekcja Top Secret

– W I kw. 2014 roku zamknęliśmy jeden sklep franczyzowy Top Secret na Ukrainie, a kolejne 2 – w kwietniu. Obecnie rozważamy zamknięcie około 5 sklepów. W zależności od sytuacji na Ukrainie ta liczba może się dynamicznie zmieniać – powiedział portalowi Retailnet Bogusz Kruszyński, wiceprezes zarządu Redan SA.

– Na Ukrainie mamy pomysł na otwarcie kilku sklepów outletowych działających na zasadzie franczyzy, które będą zajmować się tylko wyprzedażą stoków po zamkniętych sklepach. To dobrze łączy nasze kompetencje do rozwoju sieci sklepów, a z drugiej strony zarządzania ich ofertą. Mamy towary w związku z tym powinno to w prosty sposób uwolnić pewne rezerwy gotówki. Otworzyliśmy już jeden sklep outletowy, który działa w małej miejscowości i raczej będziemy szukać tego typu lokalizacji – dodał Bogusz Kruszyński.

Zarząd spółki uważnie i na bieżąco śledzi rozwój sytuacji na Ukrainie. Od strony operacyjnej działalność przebiega obecnie bez zakłóceń – towar jest dostarczany do sklepów, sklepy bez problemów przekazują utargi, transfer środków do Polski następuje bez przeszkód. Z wynajmującymi są na bieżąco negocjowane obniżki stawek najmu. Na koniec marca br. spółka Redan na Ukrainie posiadała 11 sklepów własnych, 30 sklepów franczyowych oraz sklep online Top Secret.

Grupa Redan, właściciel marek Top Secret, Troll i Drywash oraz sieci dyskontowej TextilMarket, przez pierwsze 3 miesiące tego roku miała 103,7 mln zł obrotów, czyli 6,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Obroty segmentu fashion zmniejszyły się o 2 proc. do 50,9 mln zł.

Na wyniki części modowej (marki Top Secret, Troll i DryWash) w I kw. br. decydujący negatywny wpływ miała sytuacja polityczna na Ukrainie, która spowodowała z jednej strony spadek popytu w tym kraju (sprzedaż denominowana w ukraińskich hrywnach – UAH – zmniejszyła się o 16 proc. rok do roku), a z drugiej strony osłabienie UAH wobec USD (w tej walucie następuje rozliczenie sprzedaży towarów z Redan SA do spółki ukraińskiej), czego konsekwencją jest dalsze obniżenie sprzedaży denominowanej w złotych (20,7 proc. – zmiana średnich kursów UAH/USD r/r), jak również ujemne różnice kursowe z przeliczenia sprawozdań spółki ukraińskiej na złote. W wyniku tego w I kw. 2014 roku udział sprzedaży na Ukrainie w łącznych przychodach części modowej wyniósł 13 proc. i zmniejszył się z ponad 19 proc. w I kw. 2013 roku.