Dekada Brodnica
Dekada Brodnica

Dworce autobusowe i kolejowe to zwykle najlepsze lokalizacje w miastach, niestety – nierzadko zaniedbane ze względu na problemy finansowe zarządzających nimi spółek transportowych. Dzięki połączeniu funkcji obsługi komunikacyjnej z handlem i usługami coraz więcej miejscowości w Polsce wzbogaca się o nowoczesne obiekty, które określa się mianem zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych.

W Polsce kilka największych miast może się już pochwalić takimi realizacjami – m.in. Kraków, Katowice czy Warszawa. Projekty zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych szykują też Olsztyn, Bydgoszcz, Gdańsk czy Zielona Góra.

Nie tylko największe miasta w Polsce mają szansę doczekać się tego typu obiektów. Jednym z deweloperów, który inwestuje w budowę węzłów komunikacyjno-handlowych w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, jest Dekada Realty. Działają już dwa zintegrowane z dworcami centra handlowe pod szyldem Dekada – w Myślenicach i Nowym Targu, a planowane są kolejne – w Brodnicy (otwarcie – koniec lipca br.) i Ciechanowie. Spółka oprócz tego posiada w swoim portfolio 6 obiektów handlowych typu convenience, przeznaczonych do szybkich i wygodnych zakupów. Zlokalizowane są one zarówno na osiedlach dużych miast – Krakowa i Olsztyna, ale także w kilkudziesięciotysięcznych miejscowościach, takich jak Sieradz, Skierniewice, Żyrardów i Grójec. W przygotowaniu są również kolejne inwestycje, m.in. w Malborku, Łowiczu i Nysie.

– Połączenie dworca oraz centrum handlowego znakomicie się sprawdza, chociaż wymaga sporo wysiłku ze strony inwestora, aby w dobry sposób ułożyć relacje pomiędzy komunikacją a handlem i usługami. Podstawowe zasady realizacji takich inwestycji są takie same w przypadku dworców kolejowych i autobusowych. Podstawą jest pozytywna decyzja dotycząca modernizacji obiektu dworcowego otrzymana ze strony PKP, lokalnego PKS lub innego operatora dworca – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada Realty. – Drugi element to czynniki lokalizacyjne, m.in. odpowiednia wielkość gruntu i możliwości skomunikowania terenu. Te parametry przesądzają, czy uda się zrealizować odpowiednią ilość wysokiej jakości powierzchni handlowo-usługowej, która zrównoważy wydatki na realizację nowej części dworcowej. Nie wszystkie dworce w Polsce mogą być zmodernizowane poprzez budowę zintegrowanych centrów, ale na pewno możliwości te ma wiele dworców autobusowych w mniejszych miejscowościach – dodaje Aleksander Walczak.

Już istniejące obiekty, takie jak Dekada Myślenice i Nowy Targ, a także planowane inwestycje w Brodnicy i Ciechanowie to przykłady zintegrowanych centrów handlowo-komunikacyjnych, zlokalizowanych w kilkudziesięciotysięcznych miejscowościach. Nowoczesne, skomercjalizowane zgodnie z potrzebami lokalnej społeczności powierzchnie handlowe, połączone są ze zrewitalizowanymi i w pełni komfortowymi dworcami autobusowymi.

Pierwszy obiekt pod szyldem Dekada powstał w podkrakowskich Myślenicach. Na powierzchni najmu 3430 mkw. znajduje się 14 lokali handlowo-usługowych (m.in. supermarket Tesco, Empik, drogeria Rossmann, CCC czy dyskont odzieżowy Pepco), a dworzec posiada 8 stanowisk (6 postojowych i 2 przejazdowe), wraz z kasami biletowymi, punktem informacyjnym i poczekalnią dla podróżnych. Obiekt został otwarty niespełna 3 lata temu – w lipcu 2011 roku, i od początku swojego istnienia notuje stałą, wysoką odwiedzalność.

– Dworce są miejscami, z których korzystają osoby dojeżdżające do pracy lub szkoły z okolicznych miejscowości lub jadące w tym celu do pobliskich metropolii. Tak jest w przypadku naszego centrum handlowego w Myślenicach, gdzie dworzec autobusowy obsługuje osoby dojeżdżające do pracy i do szkół w Krakowie – wyjaśnia Aleksander Walczak. – Wygodne zakupy przy okazji powrotu z pracy to duże udogodnienie, zwłaszcza że te osoby zazwyczaj mają deficyt czasu spowodowany faktem spędzania wielu godzin w środkach komunikacji publicznej – uzupełnia prezes Dekady Realty.

Sukces myślenickiej Dekady skłonił władze spółki do zainwestowania w kolejne centrum handlowo-komunikacyjne w Nowym Targu, największym mieście Podhala, liczącym przeszło 34 tys. mieszkańców. Otwarte 25 marca br., w dniu inauguracji swojej działalności odnotowało ponad 15 tys. odwiedzających. Część handlowa liczy 18 lokali handlowo-usługowych (m.in. supermarket Tesco, drogeria Rossmann, CCC, Pepco czy Apteka Ziko) usytuowanych na 3340 mkw. GLA, a dworzec obejmuje 12 stanowisk dla autobusów (9 postojowych i 3 przejazdowe) oraz poczekalnię z kasami biletowymi i punktem informacyjnym. Do dyspozycji pasażerów jest też nowoczesny, elektroniczny system komunikatów o rozkładach jazdy przewoźników.

– Nowy Targ to znakomita lokalizacja dla tego typu inwestycji. Obiekt ulokowany jest w ścisłym centrum miasta, przy ul. Kilińskiego i Tysiąclecia, w pobliżu ruchliwej drogi nr 47 – „Zakopianki”, co zapewnia duży przepływ klientów i pasażerów zarówno z obszaru Nowego Targu, jak i całego powiatu. Jest również ważnym punktem komunikacyjnym dla wielu turystów podróżujących po terenie Podhala. Mamy nadzieję, że wszystkie te elementy złożą się na sukces frekwencyjny i finansowy nowotarskiej Dekady – dodaje prezes Walczak.

Aktualnie trwa ostatni etap budowy trzeciego zintegrowanego centrum handlowo-komunikacyjnego Dekada w Brodnicy w woj. kujawsko-pomorskim, którego otwarcie nastąpi pod koniec lipca br. Będzie to obiekt handlowy (1770 mkw. GLA) mieszczący 5 lokali. Połączenie z czterostanowiskowym dworcem autobusowym oraz lokalizacja w ścisłym centrum miasta spowodują, że brodnicka Dekada stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym w mieście. W przygotowaniu jest także kolejny podobny projekt – w Ciechanowie, którego otwarcie zaplanowane jest na IV kw. 2015 roku.

– Budowa zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych może być inwestycją korzystną dla wszystkich stron. Spółka komunikacyjna może uwolnić środki finansowe, które musiałaby przeznaczyć na remont i utrzymanie dworca, a także zyskuje dodatkowych klientów, generowanych przez otoczenie handlowe. Z kolei najemca ma szansę na prowadzenie swojego lokalu w obiekcie o dużej odwiedzalności, wynikającej m.in. z obecności węzła komunikacyjnego. Klient i pasażer zyskuje natomiast nowoczesne i komfortowe warunki do zakupów oraz podróży. O tym, że tego typu inwestycje  mogą być wspólnym sukcesem, świadczy fakt, że obecnie wszystkie zintegrowane centra komunikacyjno-handlowe działające pod szyldem Dekada są skomercjalizowane w 100 proc. i utrzymują odwiedzalność na poziomie powyżej 120 tys. osób miesięcznie – podsumowuje Aleksander Walczak.

Wszystkie projekty spółki Dekada Realty zostaną zaprezentowane podczas Shopping Center Forum 2014 Fall Edition przy stoisku 4.8.