Zakupy, fot. Shutterstock

– Zanim człowiek zaczął myśleć, już od dawna czuł, a 5 zmysłów towarzyszyło mu od samego początku. Słuch, węch, wzrok, dotyk i smak pozwalały poznawać świat, oceniać go i czerpać z tego radość. Miliony lat przytępiły naszą pierwotną czułość zmysłów, a ulubione doznania zastąpił „Like it”. Mimo to nadal emocje mają największy wpływ na budowanie opinii o wszystkim, z czym się zetkniemy. Ocenie podlega zarówno produkt, jak i okolica, w której został dostrzeżony lub zakupiony. Wszelkie elementy składające się na otoczenie brane są pod uwagę w tym procesie. Rzadko konsument świadomie ocenia każdy z aspektów osobno, ale nawet jeżeli tak się zdarza, to na pewno na zakończenie procesu zakupów wyrazi swoją opinię. Jeżeli wszystko będzie w porządku, zachowa ją dla siebie. Natomiast w momencie, gdy coś mu się nie spodoba, opowie o tym swoim znajomym, i zachodzi obawa, że już do tego miejsca nie wróci. Na szczęście można wpływać na zmysły w sposób planowany i właściwie dobierając rozwiązania, wykorzystać je jako element wspomagający realizację planów sprzedaży czy też budowanie lojalności wobec wspomaganej marki – mówi Wojciech Grendziński, wiceprezes spółki Internet Media Services SA.

Na pierwszym zmyśle „zagramy”, wykorzystując audiomarketing, czyli emisję dopasowanego do oczekiwań klienta formatu muzycznego. Aby tego dokonać, po pierwsze należy dowiedzieć się, kto tak naprawdę jest klientem marki. Mając tę wiedzę, musimy dokładnie zapoznać się z jej strategią marketingową, przyjrzeć się wystrojowi sklepu, kolorom ścian i poczuć atmosferę obiektu. Po zebraniu i dokładnym przeanalizowaniu tych informacji pozostaje zadanie dla ekipy konsultantów muzycznych uszycie playlisty na miarę oczekiwań konsumenta. To dla niego chcemy grać w sklepie. To on rządzi. To jemu ma się podobać.

– IMS, przygotowując dobrany zestaw muzyczny, ostrzega i informuje: „Konsument nasz pan”. To właśnie dla niego gramy, dzięki 14 latom doświadczenia wiemy, co lubi i czego od nas oczekuje – mówi Wojciech Grendziński .

Skoro mamy już pierwszy element zmysłowej układanki, czas oczarować nos klienta poprzez aromamarketing. Stanowi to nie lada wyzwanie ze względu na to, że ta usługa jest skrajnie subiektywna, aczkolwiek ma olbrzymi wpływ na zachowanie klienta.

– Na szczęście, korzystając z wiedzy, jaką IMS posiada dzięki współpracy z największym dostawcą usług tego typu na świecie, amerykańskim potentatem: firmą ScentAir, można to opanować. Wystarczy budować klimat miejsca poprzez Aromę, tak jak to robi ScentAir od 20 lat, współpracować z renomowanymi domami perfumeryjnymi, mieć ponad 1,5 tys. różnych zapachów w ofercie, radzić sobie z emisją zapachów w każdym pomieszczeniu i obsługiwać 75 tys. obiektów na świecie. Ale oczywiście wszystko rozpoczyna się od określenia potrzeb klienta, tak jak to było w przypadku audiomarketingu. Mając wiedzę o naszym kliencie, możemy wybrać rozwiązanie, które będzie najlepiej dopasowane do jego oczekiwań – podkreśla Wojciech Grendziński.

Teraz musimy jedynie wpaść klientowi w oko dzięki odpowiednio dopasowanej usłudze digital signage. Nie możemy zapomnieć nawet przez chwilę, że sukces zależny jest od wielu czynników, a sprzęt nie odgrywa tutaj roli pierwszoplanowej. Najważniejszy jest kontent. To on może zaciekawić albo znudzić klienta. Dobrany, barwny, ciekawy, wieloformatowy. To właściwy pomysł na mix reklamy, komunikacji marketingowej i materiałów neutralnych zdecyduje o sukcesie nośnika. Jakość sprzętu ma znaczenie, ale nawet najpiękniejszy monitor nie zadowoli klienta, jeżeli będzie z niego wiało nudą. Na tym właśnie polega działanie IMSu. Od 14 lat zaprzęgamy zmysły do pracy, aby lepiej dotrzeć do klienta, który – chcąc nie chcąc –  ma wpisane w genach zmysłowe poznawanie świata – podkreśla Wojciech Grendziński.

Spółka Internet Media Services SA (IMS) świadczy od 10 lat usługi z zakresu marketingu sensorycznego w Polsce. Działając w segmencie mediów i nowoczesnych technologii, wykorzystuje techniki umożliwiające kreowanie nastroju i wywieranie wpływu na zachowanie klienta. Przedstawiciele firmy zaprezentują swoje usługi podczas SCF 2014 Fall Edition przy stoisku 1.1.