Katarzyna Lipińska, Visual Merchandiser, Neinver
Katarzyna Lipińska, Visual Merchandiser, Neinver

Witryny sklepowe mają wpływać na wzrost wskaźnika odwiedzalności, a więc stosunku liczby osób odwiedzających dany salon do liczby wszystkich osób wchodzących do centrum. O tajnikach visual merchandiseringu w sklepach outletowych opowiada redakcji Retailnet Katarzyna Lipińska, Visual Merchandiser, Neinver.

Czym powinna różnić się witryna w sklepie outletowym od witryny w salonie regularnym?

– Niezbędna jest informacja o cenach produktów. To jest podstawowa różnica.

Jaka jest funkcja witryny w outlecie? Przecież tutaj klienci przychodzą w konkretnym celu – po ulubioną markę w obniżonej cenie.

Jest naprawdę wielu klientów, których do nowych marek można przekonać. I tu ogromną funkcję „poznawczą” pełnią właśnie witryny. Witryny pokazują, czy w salonie jest nowa kolekcja, czy coś się zmieniło w tzw. „zatowarowaniu” od poprzedniej wizyty klienta, czy może są jakieś dodatkowe akcje marketingowe.

Czy zbyt wysoki standard outletowej witryny nie zaburzy wrażenia niskich cen w środku takiego sklepu?

– Nie ma obaw. Polacy uwielbiają estetyczne podanie produktów ich ulubionych marek. Ceny widoczne w witrynach zniwelują ewentualne obawy.

Jak często powinna się zmieniać witryna sklepu w outlecie?

– Im częściej, tym lepiej. Tydzień, dwa to optimum.

Jakie są różnice w aranżacji małej i dużej witryny?

– Do stworzenia dużej witryny potrzeba więcej wyobraźni, chociażby przestrzennej.

Jakie są najczęściej popełniane błędy w aranżacji witryn sklepów w outletach?

– Brak cen może nie jest najczęściej popełnianym błędem, ale jak już się zdarzy, to jest to błąd kardynalny. Drugim jest próba prezentacji w witrynie całego przekroju asortymentu. A to zdecydowanie za dużo.

Kto powinien zaprojektować i zrealizować witrynę, i skąd wziąć specjalistę?

– Należałoby poszukać profesjonalnego VM. Jedynie osoba z doświadczeniem może podjąć się projektowania. Tu potrzeba wielu zmysłów i nie wystarczy jedynie dryg do stylizowania.

W outletach są sklepy światowych detalistów o wypracowanych koncepcjach marketingowych i dość sztywnych zasadach – czy im można coś doradzić, przygotować witrynę inną, na lokalny rynek?

– Nawet korporacyjne koncepty potrzebują pomocy w outletach. Nie każdy z nich ma doświadczenie właśnie outletowe, co widać już w projektach architektonicznych, które spływają do naszego biura. Różnicowanie konceptów outlet i full-price przy zachowaniu wysokich standardów to klucz do sukcesu.

Eksperci z firmy Neinver będą uczestnikami Shopping Center Forum 2014 Fall Edition, a projekty spółki zostaną zaprezentowane przy stosiku 6.1. Forum odbędzie się 17–18 września 2014 roku w Warszawie.