Zakupy

– Zmieniające się oblicze sektora handlowego oraz rosnące oczekiwania klientów zmuszają najemców do przedefiniowania i dostosowania swoich modeli biznesowych do nowych wyzwań. Rozwój nowych technologii, w tym aplikacji mobilnych, oraz rosnące znaczenie mediów społecznościowych i sektora e-commerce w ostatnich latach wyraźnie wpłynęły na obecny kształt rynku oraz nowe trendy obserwowane w tym sektorze – mówi Patrycja Dzikowska, Associate Director, Dział Doradztwa i Analiz DTZ.

Sieci handlowe są więc zmuszone do szybkiego reagowania na zmieniający się rynek.

– Wśród najemców obserwujemy działania wychodzące naprzeciw zmieniającym się potrzebom i wymaganiom rynku. Sieci handlowe wprowadzają nowe koncepty bardziej dopasowane do nowych rynków i formatów handlowych – mówi Renata Kusznierska, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych na region Europy Środkowo-Wschodniej, DTZ.

– Z jednej strony wprowadzają większe lokale z szerszą niż do tej pory ofertą (Komputronik Megastore, Smyk Megastore), a z drugiej zmniejszają tradycyjnie duże sklepy, żeby dostosować się do funkcjonowania w ramach centrów handlowych (Decathlon Easy) czy dopasować swój model handlowy do mniejszych obiektów typu convenience czy rynków mniejszych miast (Empik Express). W centrach handlowych pojawiają się testujące rynek sklepy tymczasowe (pop-up store) czy tzw. showrooms, gdzie prezentowane są kolekcje projektantów, a nawet pracownie krawieckie (showroom Furelle w Silesia City Center) – dodaje.

Sieci handlowe coraz większą uwagę przywiązują do wyglądu i funkcjonalności sklepów. Operatorzy spożywczy odświeżają swoje powierzchnie, aby stworzyć sklepy przyjazne dla klientów (np. Carrefour) czy zmienić ich postrzeganie i ekspozycję produktów (Biedronka). Niektórzy najemcy decydują się również na rozszerzenie oferty o nowe kategorie produktów skierowane do innych grupy docelowych – np. Mango z ofertą dla mężczyzn (H.E. by Mango) i dzieci (Mango Kids). Oprócz nowych kategorii wprowadzane są także usługi dodatkowe w ramach już istniejących sklepów – usługi kosmetyczne w perfumerii Douglas (Douglas House of Beauty) czy drogeriach Rossmann.

Zdecydowanie wyraźniej dba się obecnie o komfort zakupów. Klienci mogą korzystać z coraz większej puli aplikacji mobilnych ułatwiających zakupy, oferowanych zarówno przez sieci handlowe (Zara, Ikea, Tesco), jak i centra handlowe (Arkadia, Galaxy, Blue City). Co więcej, konsumenci mogą liczyć nawet na usługi „dopieszczające” klienta i ułatwiające mu robienie zakupów, jak np. concierge (Dom Mody Klif w Warszawie) czy osobisty stylista (Arkadia).

– Mimo że rynek handlowy w Polsce bardzo dynamicznie ewoluuje i wymaga od jego uczestników ciągłego dostosowywania się do zmieniających się warunków, nadal jest bardzo atrakcyjny dla wielu najemców. Polska jest postrzegana jako duży i stabilny rynek z ogromną bazą klientów, która może zapewnić ekonomię skali oraz satysfakcjonujące wyniki dla sieci handlowych – dodaje Patrycja Dzikowska.

W ciągu ostatnich 3 lat na polskim rynku zadebiutowało około 140 nowych marek, z czego około 70 proc. to sieci zagraniczne. Ponadto ostatnie lata były także okresem intensywnego rozwoju wielu obecnych już sieci. Do najbardziej dynamicznie rozwijających się sieci handlowych można zaliczyć dyskonty (np. Biedronka, Pepco, KiK, NKD) oraz operatorów z ofertą skierowaną do masowego odbiorcy (np. Rossmann, Hebe, Media Expert, RTV Euro AGD). Również wiele polskich sieci handlowych znacząco umocniło swoją pozycję na krajowych rynku, decydując się jednocześnie na ekspansję zagraniczną (np. grupa LPP, CCC, Redan, Solar, Coccodrillo, Gino Rossi, Ochnik, Inglot).