Stephan Groht, założyciel i właściciel Grupy elbfonds

elbfonds Development zamierza wprowadzić na polski rynek nowy format obiektów handlowych marcredo Compact oraz sprowadzić zagranicznych najemców. O szczegółach inwestycji i planach spółki redakcja Retailnet rozmawia z Stephanem Grohtem, dyrektorem zarządzającym elbfonds Development.

elbfonds przygotowuje się do otwarcia nowej galerii w Polsce. Na jakim etapie są pozostałe projekty spółki?

– Z końcem maja otwieramy nasze marcredo Center Kutno, a we wrześniu otwarte zostanie następne marcredo Center w Piekarach Śląskich. W najbliższym czasie natomiast rozpoczniemy budowę kolejnych projektów marcredo.

Jakie środki spółka zamierza przeznaczyć na inwestycje w Polsce?

– Z perspektywy Niemiec w centrum naszego zainteresowania jest tylko Polska, w Niemczech sprzedajemy fundusze, które zgromadzony kapitał (kapitał własny) inwestują w zakup gruntów. Największym naszym zainteresowaniem cieszą się działki, które pozwalają na zabudowę powierzchni dla potrzeb handlu detalicznego w wielkości przekraczającej 2 tys. mkw.

Na jaki format obiektów handlowych jest jeszcze zapotrzebowanie w Polsce?

– Jesteśmy zdania, że nasze marcredo Center o powierzchniach sprzedaży od 8 tys. mkw. do 20 tys. mkw. z odpowiednio dobranym zestawem najemców bardzo dobrze wpisują się w miasta, gdzie liczba mieszkańców wraz z obszarem oddziaływania przekracza 40 tys.

Czy elbfonds planuje zmianę formatu bądź wprowadzenie nowego formatu obiektów handlowych na polski rynek?

– Mamy w przygotowaniu również koncepcję dla mniejszych miast, z liczbą mieszkańców powyżej 10 tys., która nosić będzie nazwę marcredo Compact. Będziemy tu realizować obiekty o powierzchni sprzedażowej od 1,5 tys. mkw. do 5 tys. mkw., z zestawem najemców odpowiednio dobranym do takich mikrolokalizacji.

Jak przebiega proces komercjalizacji obiektów elbfonds? Czy rozmowy są np. prowadzone na długo wcześniej niż realizacja projektu?

– Pierwsze rozmowy z najemcami prowadzimy jeszcze przed zakupem nieruchomości. Obecnie trwają rozmowy z sieciami handlu detalicznego i możemy powiedzieć, że w pierwszych miesiącach tego roku jesteśmy jeszcze lepiej przygotowani wraz z partnerami zewnętrznymi niż pod koniec roku ubiegłego. Zapowiadany przez nas rewolucyjny projekt restauracji Funky Jane zostanie po raz pierwszy otwarty w naszym marcredo Center Kutno. Tu realizowany jest pierwszy etap rozwoju projektu Funky Jane, kolejne otwarcia planowane są jeszcze w tym roku.

Jakie marki/sieci/ branże są najlepsze dla projektów elbfonds?

– To zmienia się w zależności od lokalizacji. Dla każdego projektu, jeszcze przed dokonaniem zakupu działki, przeprowadzamy dokładne analizy mikrolokalizacji pod względem zestawu najemców oraz maksymalnej powierzchni sprzedażowej centrum handlowego. Najczęściej można znaleźć w naszych centrach połączenie takich najemców jak supermarket spożywczy, market budowlany, sklep ze sprzętami RTV i AGD z międzynarodowymi i krajowymi markami odzieżowymi oraz sklepami z obuwiem. Do tego należy także dopasowana do każdej lokalizacji koncepcja gastronomiczna. Funky Jane to właśnie taka bardzo elastyczna koncepcja restauracji, którą można dostosować do każdej lokalizacji pod względem wielkości restauracji, zróżnicowania oferty bądź wyposażenia. Stworzone tu zostaną miejsca odpoczynku, gdzie zarówno single, jak i całe rodziny z dziećmi będą mogły się zrelaksować i delektować dobrym jedzeniem.

Czy elbfonds planuje wprowadzenie na polski rynek jakichś niemieckich marek?

– Ekskluzywnie dla naszej marki marcredo wprowadzamy na polski rynek projekt restauracji Funky Jane, opracowany przez renomowanego hamburskiego restauratora i jego belgijskiego partnera. Naszym zdaniem wprowadzenie tego projektu spotka się na polskim rynku z dużym oddźwiękiem. Zarząd firmy Funky Jane opracował ten projekt specjalnie na polski rynek. Prowadzimy także rozmowy z innymi niemieckimi sieciami handlowymi chcąc skierować ich uwagę i ekspansję na Polskę.

Co z obecnoscią elbfonds na innych rynkach – czy są takie plany?

– Inne kraje nie znajdują się w kręgu naszego zainteresowania. Natomiast w Polsce realizujemy także w dziedzinie energii odnawialnej farmę wiatrową. Temat zaopatrzenia w energię jest w Polsce obecnie bardzo aktualny, a dla nas, właśnie ze względu na nasze nieruchomości handlowe i możliwości długofalowości, które z nich wynikają, bardzo rozwojowy.

Jak ocenia Pan podaż działek pod realizacje Państwa inwestycji w Polsce?

– Obecnie jesteśmy w posiadaniu licznych, bardzo interesujących działek inwestycyjnych. Pozytywnie widzimy też przyszłość naszego otoczenia inwestycyjnego.

Jak są finansowane Państwa inwestycje?

– Zakup nieruchomości i wszelkie poczynania do chwili rozpoczęcia fazy budowlanej finansujemy z kapitału własnego, natomiast budowę finansujemy ze środków obcych.

Przedstawiciele elbfonds Development będą uczestnikami jesiennej edycji Shopping Center Forum 2014. Swoje projekty zaprezentują przy stosiku 5.5.