Visual Merchandising: ważne jest pierwsze wrażenie

Salon Badura, Neinver

Salon Badura, Neinver

Według ekspertów firmy Neinver, którzy przygotowali poradnik: Visual Merchandising. Podstawy dla salonów outletowych – witryny mają wpływać na wzrost wskaźnika odwiedzalności, a więc stosunku liczby osób odwiedzających dany salon do liczby wszystkich osób wchodzących do centrum.

Witryny mają także wpływać na konwersję, czyli liczbę klientów robiących zakupy na tle liczby wszystkich klientów odwiedzających dany salon. Okno wystawowe ma wzmacniać wizerunek sklepu. Czas spędzony na zakupach często powoduje, że klient jest gotów wyrazić lepszą opinię o samym produkcie. Witryna jest pierwszym elementem, który będzie się kojarzył z marką. Witryna wyraża zalety marki, ale żeby osiągnąć efekt szybkiego odczytania tego przekazu powinna być efektywna. Witryna może realizować następujące cele: zapoznawanie klienta z marką i jej produktem, informowanie o nowej dostawie i wprowadzeniu nowego sezonu, informowanie o wprowadzeniu wyprzedaży i prezentowanie aktualnych trendów. Badania wskazują na to, że 70 proc. klientów, którzy decydują się wejść do salonu, robi to za przyczyną witryn sklepowych. To bardzo dużo przy założeniu, że przeciętny przechodzień poświęca im zaledwie kilkanaście sekund. Ten czas skraca się w przypadku centrów handlowych – w witrynach, które nie są widoczne z ulicy.

Głównym celem witryn jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta, a ostatecznie zachęta do wejścia do salonu i samych zakupów. Witryna ma przyciągnąć, a przy tym komunikować wartości marki, aktualne trendy czy promocję. Dlatego bardzo ważne jest, aby ten przekaz był czytelny. Również oznakowanie cenowe powinno być czytelne – ręcznie pisane komunikaty będą świadczyć o niestaranności. Specyfika outletu ma swoje wymogi – w trakcie sezonu produkt powinien być opisany dwiema cenami, a podczas Rozprzedaży – trzema. Od samego początku procesu aranżacji witryny należy wiedzieć, jaki efekt chce się osiągnąć. W zależności od obranego celu i tematu metody pracy będą różne. Bez względu na to, czy witryna ma promować produkt, czy też nową kolekcję, należy się upewnić, że eksponowane produkty są dostępne w większej ilości w salonie.

Uwaga klienta stojącego przed witryną rozkłada się w następujących proporcjach: lewa strona – 28 proc., centrum – 47 proc., prawa strona – 25 proc. W podziale wertykalnym: górne partie – 7,2 proc., centrum – 23,proc. i dolne partie – 69,3 proc.

Według ekspertów firmy Neinver przy aranżowaniu witryn warto wykorzystać kontrast dla uzyskania efektownego rezultatu. Należy pamiętać o tym, że większe okno wystawowe wymaga większego dystansu przy oglądaniu. Dlatego dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie głębokości witryny. Istnieje ogólna prawidłowość, że jasne kolory są ciężkie, ale zależy to także od tego, czy tło jest neutralne, czy nie. Regularne kształty są cięższe od tych bardziej skomplikowanych. Ich siła polega na odpowiednim rozłożeniu akcentów. Trzeba pamiętać o tym, że w witrynie nie dostrzega się detali, tylko strukturę. Aranżacja witryny bez wyraźnej struktury będzie nieuporządkowanym zbiorem przedmiotów – z tego powodu klient może być zdezorientowany. Można pogrupować produkty kolorystycznie. Nie należy obawiać się, że jeden produkt przesłoni drugi – jeżeli nie zasłania go w całości, to wciąż wszystko jest w porządku. Klient szybciej zauważy produkt, jeżeli będzie on umieszczony wśród jemu podobnych, a jeżeli zainteresuje go akurat produkt częściowo przesłonięty, to zachęcony po prostu wejdzie do salonu.

Kolory mogą wprowadzać w aranżacji witryny harmonię i łączyć ją w całość. Zbyt wiele kolorów w witrynie to ryzyko chaosu. Kolor może zdecydować o efekcie końcowym. W zależności od zamiaru wprowadzenie dynamiki czy też złagodzenia schematu kolory powinny się uzupełniać: być przeciwstawne lub podstawowe. Przypadkowa barwa światła wykorzystywanego w witrynie – zimna lub ciepła nie może decydować o efekcie kolorystycznym. Ciepłe światło spowoduje, że kolory wydadzą się łagodniejsze, podczas gdy światło zimne rozjaśni je. Dla przykładu: pomarańczowy kolor w ciepłym świetle będzie jaśniejszy, zaś w zimnym – krzykliwy.

Eksperci z firmy Neinver będą uczestnikami Shopping Center Forum 2014 Fall Edition, a projekty spółki zostaną zaprezentowane przy stosiku 6.1. Forum odbędzie się 17–18 września 2014 roku w Warszawie.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016