Social Media

Każdy, kto chciałby odnieść sukces w sieci, nie może dziś przejść obojętnie obok Social Media. Według badań przeprowadzonych przez agencję We Are Social ponad połowa polskich internautów posiada swoje profile na portalach społecznościowych, a 31 proc. z nich jest ich aktywnymi użytkownikami. Dla e-sklepów oznacza to ogromny zasięg – internetowe ścieżki są bowiem krótkie, a żeby przebyć drogę z Facebooka lub Twittera do sklepu internetowego wystarczy tylko jedno kliknięcie.

Dzięki porównywarce cen idealo.pl postanowiono sprawdzić, jakie kanały Social Media cieszą się największą popularnością wśród sprzedawców internetowych, jak w swoich krajach różnią się oni od innych europejskich rynków i czy da się zauważyć charakterystyczne tendencje w sklepach ze specyficznym asortymentem. W tym celu idealo zanalizowało po 50 sklepów internetowych ze współpracujących z nią krajów z następujących branży: asortyment ogólny, elektronika, moda, motoryzacja oraz artykuły dla dzieci, i przyjrzało się obecności sprzedawców w świecie portalów społecznościowych.

W badaniach uwzględnione zostały sklepy internetowe współpracujące z idealo z Polski, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. Porównanie wszystkich 6 europejskich rynków wyraźnie pokazuje, że niemal we wszystkich krajach zdecydowanie najczęściej wybieranym przez e-sklepy portalem społecznościowym jest Facebook. Jedynie w Wielkiej Brytanii serwis ten nieznacznie przegrywa z Twitterem. Tym bardziej zaskakujący jest fakt, że brytyjskie sklepy i tak sięgają po platformę do mikroblogowania rzadziej (w 74 proc.) niż sprzedawcy z Hiszpanii i Niemiec (po 80 proc.), w których największy odsetek sklepów korzysta z usług zarówno Twittera, jak i Facebooka.

Wyróżniającą się tendencję można zauważyć także w polskich sklepach – tylko w nich częściej niż z Twittera (30 proc.) korzysta się z platformy Google+. Tendencja ta jest jednak zrozumiała, biorąc pod uwagę fakt, że według cytowanych już badań We Are Social na początku 2014 roku portal Google notował znacznie większą liczbę osób posiadających na nim profil – jest to 46 proc. użytkowników internetu w porównaniu do cieszącego się zaledwie 18-proc. popularnością Twittera. W przypadku włoskich i niemieckich sprzedawców udział Twittera i Google+ jest ten sam – w Niemczech oba te portale wykorzystywane są w 80 proc. sklepów, zaś we Włoszech – w 60 proc. z nich.

Najrzadziej wykorzystywanym w przebadanych przez idealo europejskich sklepach internetowych portalem społecznościowym jest natomiast Instagram. Nie znajduje się on na ostatnim miejscu pod względem popularności wśród sprzedawców jedynie w Wielkiej Brytanii, gdzie z blogów korzysta się rzadziej (28 proc.) niż z tego serwisu hostingu zdjęć i filmów (30 proc.). Sklepy internetowe z Polski są zaś nie tylko tymi, w których Instagram pojawia się najrzadziej, bo zaledwie w 4 proc. przebadanych przez idealo. Tylko u polskich i włoskich sprzedawców bowiem nie jest to jedyny serwis społecznościowy, który plasuje się na końcu zestawienia. W Polsce oprócz Instagrama jest to biznesowy portal LinkedIn –także wykorzystywany w 4 proc. sklepów, zaś we Włoszech najmniejszą, bo 10-proc., popularność wśród sklepów oprócz Instagrama notują też prowadzone przez nie blogi.

W Polsce absolutnym liderem popularności wśród sprzedawców internetowych jest Facebook, który z 84 proc. wyraźnie wyprzedza następujące po nim Google+ i Twittera. Biorąc pod uwagę liczbę użytkowników tych 3 platform – 74 proc. polskich użytkowników internetu w przypadku Facebooka oraz 46 proc. na Google+ i 18 proc. na Twitterze – trudno dziwić się temu, że serwis Marka Zuckerberga jest oczywistym wyborem sprzedawców. Wszystkie pozostałe serwisy Social Media cieszą się u nich już mniejszym zainteresowaniem. Tylko 22 proc. sklepów prezentuje swoje spoty reklamowe, filmy instruktażowe i widea do produktów na YouTube, przez co platforma ta jest w Polsce używana najrzadziej z wszystkich zbadanych rynków. Zamieszczane tam sporadycznie recenzje, porady, filmy nadsyłane przez użytkowników lub relacje z przeprowadzanych przez sklepy warsztatów czy zlotów udowadniają jednak, że także YouTube jest serwisem, który ma potencjał zasługujący na uwagę sklepów internetowych.

Na kolejnym miejscu w rankingu popularności serwisów społecznościowych wśród polskich e-sklepów plasują się prowadzone przez sklepy internetowe blogi, które wykorzystywane są przez nie w bardzo różnych celach. Oprócz blogów B2C z poradami, informacjami o okazjach lub opisywanych w nich sytuacji z życia codziennego, wśród sklepów oferujących odzież często znaleźć można powtarzającą się tendencję, jaką jest prowadzenie blogów lifestyle’owych przypominających wciąż popularne blogi modowe. Z drugiej strony, są to profesjonalne platformy B2B z informacjami dla producentów i innych sprzedawców. Biorąc pod uwagę niskie, bo zaledwie 4-proc. zainteresowanie polskich sklepów internetowych społecznością biznesową LinkedIn, można dojść do wniosku, że to właśnie blog jest chętniej wybieranym medium do prezentowania się w sieci także jako potencjalny pracodawca.

Jeśli chodzi o udostępnianie zdjęć, polskie sklepy chętniej niż po Instagram sięgają po Pinterest, który cieszy się ich 16-proc. zainteresowaniem. Wybór sprzedawców staje się jasny przy uwzględnieniu różnych sposobów użytkowania obu tych serwisów: tematyczne zakładanie i grupowanie tablic z przypinanymi do nich zdjęciami sprawia, że Pinterest znacznie lepiej nadaje się jako narzędzie pomocne przy zwiększaniu zysków, podczas gdy Instagram wyraźnie służy jego prywatnym użytkownikom do dokumentowania osobistych wydarzeń z ich życia. Nie oznacza to jednak, że sklepy internetowe z góry powinny spisać go na straty – doskonałą praktyką jest prezentowanie na Instagramie kulis pracy w ich firmie i dzielenie się podobnymi codziennymi doświadczeniami.

W porównaniu z pozostałymi europejskimi rynkami, uwzględnionymi w badaniach idealo, polskie sklepy plasują się na ostatnim miejscu procentowego zestawienia ich aktywności na większości analizowanych portali społecznościowych. Zarówno w Polsce, jak i we Włoszech procentowy udział sklepów prezentowanych na zbadanych platformach w żadnym przypadku nie plasuje się na pierwszym miejscu. Francuskie sklepy prowadzą natomiast na Pinterescie (46 proc.) i LinkedId (48 proc.), zaś wraz z Niemcami mogą pochwalić się największą (po 60 proc.) ilością sklepów posiadających własne kanały na YouTube. Wielka Brytania jest z kolei krajem, w którym najwięcej, bo aż 30 proc. sprzedawców, korzysta z promowania swoich usług na Instagramie. Wciąż jest to jednak serwis społecznościowy, który plasuje się w tym kraju na przedostatnim miejscu w porównaniu z pozostałymi sieciami. Ponieważ wspomniany raport agencji We Are Social wyraźnie pokazuje, że aktywność Polaków w sieci nieznacznie różni się od tej, jaką reprezentują sobą mieszkańcy pozostałych europejskich krajów opisanych w badaniach idealo, można mówić tu potencjale, który nie jest w pełni wykorzystywany przez polskie sklepy internetowe przy docieraniu do ich klientów za pośrednictwem Social Media.

Spojrzenie na wyniki badań idealo według poszczególnych zanalizowanych branży potwierdza fakt, że w Polsce to Facebook jest najczęściej wykorzystywaną platformą służącą do tworzenia społeczności dla klientów sklepów internetowych. Godnym uwagi jest jednak także wysokie zainteresowanie Google+ wśród sprzedawców oferujących asortyment ogólny. I to właśnie te sklepy, posiadające liczne kategorie produktów i trudne do przyporządkowania do jednej branży, są wraz ze sprzedawcami z działu mody i elektroniki najczęściej reprezentowane na portalach społecznościowych.