By przeprowadzić optymalną kampanię wideo e-sklepu wystarczy trzymać się sprawdzonych schematów planowania działań marketingowych. Służy do tego model MASS, narzędzie opracowane przez firmę TubeAD, dedykowane dla kampanii wideo w serwisie YouTube.

MASS to pierwsze litery od słów Measuable, Authentic, Scalable i Social, co można przetłumaczyć na mierzalność, autentyczność, skalowalność i charakter społecznościowy kampanii wideo. Model MASS to wzorzec planowania działań marketingowych i kryteria, które należy spełnić przy opracowywaniu kampanii wideo. Wszystko po to, aby optymalnie zrealizować strategię reklamową. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu elementowi tego modelu w odniesieniu do serwisu YouTube.

Reklama na YouTube a mierzenie rezultatów

mateusz zygula tube ad
Mateusz Zyguła, właściciel Tube.AD

Podstawowe pytanie na temat skuteczności kampanii reklamowej odnoszą się do zaangażowania odbiorców. W modelu MASS możemy uzyskać informacje na temat tego, kto oglądał reklamę, jak na nią trafił, a także dowiedzieć się ile osób obejrzało ją do końca i jakie koszty ponieśliśmy w związku z emisją materiału na YouTube. Dzięki odpowiednim narzędziom i umiejętnościom możemy bardzo precyzyjnie zmierzyć wyniki kampanii wideo. „Po zakończeniu emisji spotu w serwisie YouTube mierzy się efekty i przekazuje je klientowi w specjalnym raporcie, pokazującym zaangażowanie odbiorców” – mówi Mateusz Zyguła, właściciel agencji Tube.AD, prowadzącej kampanie w serwisie. Taki raport zawiera m. in.:

  • liczbę wyświetleń filmu,
  • liczbę kliknięć w wideo,
  • odtworzenia do połowy i pełne (50% i 100%),
  • liczbę kliknięć przycisku „Pomiń” po 5 sekundach,
  • liczbę kliknięć w baner towarzyszący,
  • średni koszt jednego odtworzenia reklamy.

Dodatkowo można mierzyć wiek i płeć widzów, sprawdzić jak oceniali i komentowali kampanię oraz skąd pochodzą. Telewizja nie jest w stanie dostarczyć reklamodawcom tego typu danych.

Kluczem jest autentyczność przekazu

Autentyczny komunikat to taki, który jest zrozumiały i czytelny dla odbiorcy, bezpośrednio go dotyczy oraz do niego trafia. W kampanii reklamowej na YouTube osiągniemy to dzięki precyzyjnemu targetowaniu. Gdy bardzo dokładnie określimy, kim jest nasz odbiorca i to do niego skierujemy właściwy komunikat, możemy liczyć, że obejrzy on reklamę i będzie zainteresowany ofertą.

Reklamy na YouTube można kierować na kilka sposobów:

  • tematycznie, materiał wideo powiązany z branżą (np. samochody i pojazdy, finanse),
  • na zainteresowania użytkowników Google (np. miłośnicy samochodów, fani sportu, inwestorzy),
  • poprzez demografię i lokalizację (np. dokładny wiek i wybrane miasta),
  • w oparciu o grupy remarketingowe (reklama śledzi widza),
  • za pomocą konkretnych słów kluczowych opisujących usługę lub produkt,
  • na wybrany kanał YouTube.

„Bardzo ważny jest czytelny i zrozumiały przekaz. Konkretny produkt skierowany do konkretnej osoby. Zobrazuję to przykładem. Świeżo upieczonej matce kierujemy reklamę pieluszek, które może zamówić nie wychodząc z domu. Spot zostanie wyświetlony przed wybranym przez nią materiałem na YouTube, ponieważ wcześniej wpisywała podobne frazy w wyszukiwarkę Google. Gdy kliknie w reklamę, link podpięty pod wideo przekieruje ją od razu do podstrony sklepu, gdzie jednym kliknięciem może złożyć zamówienie na pieluszki” – tłumaczy Mateusz Zyguła w rozmowie z Evigo.pl. „Analogicznie będzie wyglądał sytuacja z 30-letnim mężczyzną z Gdańska, który szuka w internecie halogenów do swojego samochodu. Gdy wybierając na YouTube dowolny materiał (np. najnowszy odcinek na kanale Lekko Stronniczy), przed wideo pojawi się reklama sklepu internetowego z częściami samochodowymi. Obejrzy ją, przejdzie na stronę, by sprawdzić ofertę i być może zakupi poszukiwany produkt. Najprawdopodobniej zapamięta serwis, ponieważ trafił na niego w momencie, w którym go potrzebował” – dodaje.

Dobór odpowiedniej skali i aspekt społecznościowy

Lubimy mieć kontrolę nad wydatkami i rozsądnie dysponować naszym budżetem. Dzięki połączeniu kampanii wideo na YouTube z narzędziem Google AdWords, możemy efektywnie zaplanować wydawanie każdej złotówki. Serwis YouTube to jeden z rodzajów social media ponieważ ma funkcje społecznościowe, jak udostępnianie czy komentowanie i ocenianie. Daje to obraz wiarygodnych treści oraz możliwość dialogu z każdym klientem. Od niedawna YouTube ma bezpośrednie przekierowanie na Google+. Komentując wideo możemy od razu zamieścić je w tym serwisie społecznościowym. Natomiast udostępnić je możemy m. in. na Facebooku, Twitterze, Bloggerze, Wykopie, Tumblr czy VKontakte.