Allegro dominuje w sprzedaży kategorii artykułów dziecięcych i urządzeń mobilnych. Takie wnioski zawarte są w raporcie o polskim rynku e-commerce, sporządzonym przez IRCenter.

Wśród najbardziej popularnych produktów kupowanych przez polskich internautów w 2014 roku znajdują się przede wszystkim ubrania, książki i multimedia. Jak zauważyli autorzy raportu, najbardziej stabilną kategorię stanowiły kosmetyki. W okresie styczniowego załamania nie zanotowały prawie spadków sprzedaży. Jedyną kategorią, która w pierwszym kwartale zanotowała wzrosty, było zdrowie i leki. W lutym sprzedaż tych produktów wzrosła.

irc-raport2

„I to te ostatnie odnotowały największe spadki po Gwiazdce (chociaż już się ponownie odbiły w górę).” – czytamy w raporcie. „Zdecydowanym liderem e-commerce jest oczywiście Allegro. Co ciekawe, internauci wcale nie szukali tam zdecydowanie częściej prezentów gwiazdkowych. W tym samym czasie internauci na Gwiazdkę najczęściej szukali prezentów na stronie Empiku, ale wcale ich tam częściej nie kupowali.”

Po świątecznych żniwach rynek zanotował gwałtowne spadki, jednak w ciągu drugiego kwartału nastąpiło odbicie i ponowny wzrost obrotów w polskich e-sklepach.

„W tym czasie internauci – kupując coś online – najczęściej szukali informacji o kupowanych przez siebie produktach od razu bezpośrednio w internecie (czyli „Research online purchase offline”). Jednocześnie najgorsze czasy dla show roomingu – czyli wystaw produktów, które można kupić w internecie – miały miejsce w marcu.” – piszą eksperci IRCenter.

Klienci informacji szukają przede wszystkim bezpośrednio na stronach sklepów internetowych, drugim najpopularniejszym źródłem są porównywarki cen.

irc-raport6

„Poczta Polska cały czas jest najbardziej popularnym dostawcą zakupów. Usługi kurierskie zaczynają natomiast być coraz rzadziej wybierane jako sposób dostawy na korzyść Paczkomatów oraz Pocztexu. Zdecydowanym liderem e-commerce jest oczywiście Allegro. Co ciekawe, internauci wcale nie szukali tam zdecydowanie częściej prezentów gwiazdkowych. Internauci na Gwiazdkę najczęściej szukali prezentów na stronie Empiku, ale wcale ich tam częściej nie kupowali.” – czytamy w raporcie.

Najpopularniejszymi kategoriami kupowanymi na Allegro są kategorie artykułów dziecięcych i urządzeń mobilnych. Z kolei w serwisie Tablica.pl, obecnie OLX,pl dominują kategorie takie jak telewizory i produkty związane z alkoholem. Obydwa serwisy wyróżniają niskie ceny, z kolei Empik ceniony jest za bezpieczeństwo i wysoką jakość produktów. Ceny są jednak czynnikiem dominującym

„Ostatnie pół roku w e-commerce” to podsumowanie ostatnich sześciu miesięcy handlu w internecie. W raporcie zaprezentowano informacje o tym, jak zmieniały się nastroje konsumenckie wśród polskich internautów. Są to wyniki badania trackingowego, przeprowadzonego co miesiąc wśród uczestników badania panelowego. Każdego miesiąca badano próbę n=500 internautów.