Gemius
Gemius

Kim jest polski e-konsument, na jakiej podstawie wybiera e-sklep, i co go zniechęca do e-zakupów? Odpowiedzi między innymi na te pytania można znaleźć w ostatnim raporcie o rynku e-commerce w Polsce, przygotowanym przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska.

Sklepy online wybieramy głównie ze względu na niskie ceny

Jak wynika z danych zaprezentowanych w raporcie, 46% internautów przyznaje, że czasem robi zakupy w sieci. Znajdują się wśród nich głównie ludzie młodzi, dobrze wykształceni, pochodzący z większych miast oraz znajdujący się w relatywnie dobrej sytuacji materialnej. Jak si okazuje, głównymi czynnikami, najczęściej wpływającymi na wybór danego sklepu online są: atrakcyjna cena (73% ankietowanych podaje ten czynnik jako najistotniejszy w podejmowaniu decyzji o zakupie), tania wysyłka (60%) oraz promocje i oferty specjalne (52 %).

Najczęstszym powodem, dla którego internauci nie decydują się na zakup w internecie jest chęć obejrzenia produktu na własne oczy przed zakupem (powód ten zniechęca do zakupów online aż 55% internautów). Wśród innych wątpliwości wobec zakupów w internecie znajdują się też problemy z gwarancją (34%), bezpieczeństwem płatności (30%) oraz problemy z dostawą (28%). „Nadal najczęściej wymienianym powodem niekupowania przez internet jest obawa o bezpieczeństwo i choć problem w istocie jest marginalny, to nawet drobne incydenty oddziałują negatywnie na całą branżę” ─ mówi Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu firmy Gemius.

Zmiana zaszła w samym konsumencie

„Dane z nowego raportu sugerują, że zaszła zmiana w samym konsumencie. Obserwujemy coraz mniej zachowań przypadkowych. Konsument sprawdza wiarygodność sklepu, w którym chce nabyć produkt, czyta opinie innych klientów, pyta rodzinę i przyjaciół o doświadczenia. Następnie weryfikuje dostępne możliwości płatności, czas na zwrot towaru. Ma on świadomość, że na cenę zakupów składa się nie tylko wartość produktu, ale również koszt wysyłki. Wie już, że niejednokrotnie sumaryczna kwota nie jest tak bardzo atrakcyjna jak wydawało się na początku i decyduje się na zakup w tradycyjnym sklepie” – tłumaczy w rozmowie z Evigo Patrycja Sass- Staniszewska, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej. „Dane z raportu wskazują, że ponad 69 proc. respondentów traktuje niższe koszty dostawy jako czynnik, który skłoniłby ich do częstszych zakupów internetowych. Jest to dowód na to, że ponad połowa e-konsumentów ma świadomość mechanizmów rządzących sprzedażą internetową. A to wszystko stawia kolejne wyzwanie wirtualnym sprzedawcom” – dodaje.