Online retailing

 

Online retailing

Prowadzenie sprzedaży online staje się standardem, który tradycyjne sieci detaliczne muszą spełnić aby utrzymać się na rynku. Wiele z nich jednak popełnia kardynalne błędy już podczas projektowania swojego wirtualnego sklepu. Jakie są najczęstsze pułapki w projektowaniu e-sklepu i jak je ominąć?

Nie ważne, czy postawisz na kompleksowe rozwiązania, czy na absolutną prostotę – jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać projektując swój sklep internetowy. Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest prostota i intuicyjność witryny, bez której nie warto nawet zagłębiać się dalej. Na tym jednak nie koniec. Według Jerry’ego Low z firmy crazyegg, projektując własny sklep internetowy warto pamiętać o pięciu podstawowych zasadach.

1. Nawigacja musi być prosta i funkcjonalna

Nie jest to łatwe zadanie. Pomyśl o sytuacji, w której sam odwiedzasz witrynę e-sklepu. Czy jesteś w stanie odnaleźć interesujące cię produkty? Czy aby zapłacić, nie musisz przypadkiem wypełnić 50 pól z nieistotnymi informacjami oraz zapisać się na trzy newslettery?

Pamiętaj: im bardziej złożona witryna, tym niższa konwersja. Postaw na niezbędną prostotę, uważaj jednak, aby nie przesadzić – z pewnych rzeczy nie da się zrezygnować. Potrzebujesz przecież menu. Warto po prostu pamiętać, aby nie przeładować go funkcjami. Najlepiej umieścić w nim od trzech do siedmiu pozycji, a liczbę podkategorii ograniczyć do trzech. Pamiętaj też o ich czytelnym oznaczeniu: zazwyczaj wystarczy tu jedno lub dwa słowa. Warto też trzymać się pewnych standardów, do których klienci już się przyzwyczaili. Wiedzą na przykład, że strzałka w lewo oznacza powrót do poprzedniej strony, a ikonka z palcem – link, w który można kliknąć. Podważając te standardy ryzykujesz wprowadzeniem klienta w błąd, wskutek czego prawdopodobnie opuści on twój sklep.

2. Ekran płatności powinien być przejrzysty

Kupiliście kiedyś coś w jednym z tych sklepów internetowych, które gdy chcesz przejść do płatności, wyświetlają wam zawartość koszyka oraz sugerują zakup dodatkowych artykułów? No właśnie, ja też nie. Strona płatności powinna być tak prosta, jak to tylko możliwe: żadnych przekierowań, żadnych rekomendacji, jedynie logowanie i płatność.

3. Komunikaty o błędach powinny być czytelne

Nie ma nic bardziej frustrującego niż następująca sytuacja: nie możesz zatwierdzić płatności, i nie wiesz dlaczego. W takiej sytuacji większość klientów od razu porzuci koszyk. Niektórzy mogą dać ci drugą szansę, ale z całą pewnością nikt nie będzie próbował zapłacić trzy razy.

Upewnij się, że komunikaty o błędach są dla użytkowników jasne i czytelne. Wyjaśnij im, co muszą zrobić i wyróżnij komunikat kontrastującym z tłem kolorem. Pamiętaj też, aby umieścić go bezpośrednio przy elemencie strony wywołującym błąd. Nikt nie będzie cofał się do góry witryny aby sprawdzić, co zrobił źle.

4. Czas ładowania jest kluczowy dla konwersji

Co czwarty internauta rezygnuje z oglądania strony, która ładuje się dłużej niż cztery sekundy. Użytkownicy mobilni są nieco bardziej cierpliwi – zazwyczaj czekają do 10 sekund, zanim opuszczą witrynę. Co więcej, 60% z nich już nigdy nie wróci na taką stronę. Pamiętaj: wydłużenie czasu ładowania witryny o jedną sekundę skutkuje aż 7-procentowym spadkiem konwersji. Trudno o lepsze zobrazowanie popularnego powiedzenia „czas to pieniądz”. W obliczu tych statystyk oszczędzanie na usłudze hostingowej wydaje się strzałem w stopę.

5. Wyszukiwanie i autouzupełnianie

Na koniec kwestia absolutnie podstawowa: upewnij się, że twój e-sklep ma funkcję wyszukiwania. Niektórzy z twoich klientów trafią do ciebie szukając jednego, konkretnego produktu. Jeśli nie znajda go w ciągu kilku sekund, pójdą do konkurencji. Zadbaj o to, aby wyszukiwarka miała funkcję autouzupełniania. Dzięki temu nie tylko ułatwisz życie klientom, ale też zwiększysz szanse na potencjalną sprzedaż w kategoriach produktów najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników.