aplikacja mobilna e-commerce

E-detaliści planujący stworzenie własnej aplikacji mobilnej muszą sobie odpowiedzieć na trzy zasadnicze pytania: co chcę dzięki niej osiągnąć? Jaki język programowania powinienem wybrać? Który system operacyjny?

Problem opisał Armando Roggio z serwisu Practical Ecommerce. Aby ustrzec się przed zmarnowaniem czasu i pieniędzy na tworzenie aplikacji, która nie spełni pokładanych w niej nadziei, warto zastanowić się nad kilkoma podstawowymi kwestiami. Po pierwsze, należy zdefiniować cel tworzonej aplikacji: w czym ma ona pomóc konsumentom i jak sklep na tym skorzysta? Po drugie, trzeba podjąć decyzję co do systemu operacyjnego, w środowisku którego aplikacja ma pracować, Trzeci problem to język programowania, w którym ma zostać napisana aplikacja.

1. Aplikacja natywna

Aplikacja natywna to taka, która została napisana w natywnym języku programowania danego systemu operacyjnego. Aplikacje natywne dla Androida będą zatem napisane w języku Java, a aplikacje przeznaczone na iPhone’a i iPada – w Objective-C. Oczywiście istnieje kilka wyjątków od tej reguły, ale jest ona prawdziwa dla znakomitej większości aplikacji.

Z punktu widzenia marketingu i sprzedaży wybór aplikacji natywnej oznacza zazwyczaj, że będzie trzeba przygotować kilka różnych wersji kodu, za każdym razem zaczynając praktycznie od zera. Funkcje aplikacji na platformach Android, iOS i Windows Phone mogą być co prawda takie same, jednak różnice w kodzie wynikające z zastosowania różnych języków programowania będą kolosalne. Takie rozwiązanie ma też oczywiście plusy: aplikacje natywne zazwyczaj osiągają lepsze wyniki, działają szybciej i lepiej radzą sobie z obsługą różnych funkcji telefonu, jak kamera, głośniki czy karta sieciowa. Często też po prostu wyglądają lepiej.

Według wielu specjalistów aplikacje natywne są jedynym sensownym rozwiązaniem, pod względem tworzenie aplikacji mobilnych. Są one jednak również najdroższe. Wynika to z dwóch przyczyn: po pierwsze rozwiązanie to wymaga stworzenia kilku wersji aplikacji, przeznaczonych do współpracy z różnymi systemami operacyjnymi. Po drugie, w porównaniu do HTML5, jest naprawdę relatywnie niewielu programistów, którzy potrafią sprawnie posługiwać się językami Java i Objective-C.

2. HTML5, CSS, Java

Języki HTML5, CSS i JavaScript odpowiadają za znakomitą większość treści, które wyświetlane są w przeglądarkach internetowych. Można je jednak z powodzeniem wykorzystać również do tworzenia aplikacji mobilnych, które po odpowiednim dostosowaniu będą mogły działać na różnych systemach operacyjnych. Napisanie aplikacji w jednym z tych języków ma dwie podstawowe zalety: po pierwsze, są one zdecydowanie bardziej popularne od Objective-C, a co za tym idzie, koszty stworzenia aplikacji opartej na jednym z nich są niższe. Po drugie, aplikacje oparte na HTML5 mogą być dystrybuowane na praktycznie wszelkie możliwe urządzenia, niezależnie od ich systemu operacyjnego.\

By taki roziązanie było możliwe, konieczne będzie skorzystanie z odpowiedniego adaptera (na przykład PhoneGap lub Apache Cordova), który „opakuje” kod aplikacji w interfejs systemu operacyjnego. Chodzi o to, aby aplikacja zachowywała się tak, jakby była napisana w języku natywnym dla danego systemu. Adapter pełni rolę swoistego pomostu pomiędzy dwoma niekompatybilnymi środowiskami, czyli aplikacją i systemem operacyjnym urządzenia.

Wybierając HTML5 należy jednak pamiętać, że mimo iż koszt napisania samej aplikacji może być dużo niższy niż koszt stworzenia aplikacji natywnej, to będzie ona wymagała naprawdę solidnych testów aby upewnić się, że działa prawidłowo na różnych systemach operacyjnych.

3. Strona reponsywna

Dla niektórych firm z branży e-commerce odpowiednio zaprojektowana strona mobilna będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż aplikacja. Poprzyjmy tę tezę kilkoma statystykami: według Google 74% Amerykanów rozpoczyna mobilne zakupy od uruchomienia nie aplikacji, lecz wyszukiwarki, a statystyczny konsument odwiedza sześć witryn sklepów internetowych w tygodniu.

Więc nawet jeśli planujemy stworzenie własnej aplikacji, dobrze jest zacząć od przygotowania responsywnej witryny sklepu.