Marta Mikołajczyk-Pyrć, Associate Director, Portfolio Manager w dziale Real Estate Management Services w Savills
Marta Mikołajczyk-Pyrć, Associate Director, Portfolio Manager w dziale Real Estate Management Services w Savills

– Niektórzy najemcy, ci bardziej wrażliwi na sprzedaż online, zdecydowali się na zmniejszenie powierzchni najmu (euro rtv agd) lub zaczęli otwierać mniejsze formaty, dostosowując się do rynku (Empik). Jednak w międzyczasie, jest i druga grupa najemców, która zwiększa powierzchnie sprzedaży, otwierając większe formaty, jak Smyk, czy Mango. Z jednej strony, cieszymy się z większej dostępności atrakcyjnych towarów dla klientów, a z drugiej zwiększanie powierzchni sprzedaży często wiąże się z większym udziałem właściciela w kosztach wykończenia lokalu – mówi portalowi Retailnet.pl Marta Mikołajczyk-Pyrć, Associate Director, Portfolio Manager w dziale Real Estate Management Services w Savills.

– Kolejnym trendem powodującym wrażliwość centrów handlowych na rozwijający się rynek e-commerce i stwarzającym konieczność jego monitorowania przez zarządców, jest coraz częstsze odejście od płatności czynszu podstawowego przez najemców kotwiczących na rzecz wyłącznie czynszu od obrotu. Czynsz jest odprowadzany od wartości transakcji dokonywanych w danym sklepie, co w przypadku przeniesienia sprzedaży do kanału internetowego, powadzi do spadku przychodu z metra kwadratowego najmowanej powierzchni.

– O ile zjawisko zmniejszania powierzchni handlowych i tworzenia punktów odbioru w centrach, mogłoby stanowić zagrożenie dla atrakcyjności centrów handlowych, o tyle efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) można potraktować jako potencjalny kierunek rozwoju.

– Jednak, co jest warte podkreślenia, wszelkie działania podejmowane przez zarządców są i dalej będą skierowane na tworzenie pozytywnej atmosfery zakupowej w centrum. Naszym celem jest przełożenie e-commerce na wzrost obrotów naszych najemców, i aby klienci jak najdłużej spędzali czas w naszych centrach handlowych. A formy poprzez jakie klienci chcą być informowani i zachęcani do zakupów w naszych obiektach, będą bacznie monitorowane i aktualizowane. Dalej zwracać będziemy uwagę, aby sklepy prezentowały się interesująco, oferta była przedstawiona w sposób atrakcyjny dla klienta, witryny były czyste i zadbane, a sprzedawcy w sklepach byli dobrze przeszkoleni i udzielali wyczerpującej odpowiedzi, wychodząc naprzeciw niestandardowym oczekiwaniom klienta – dodała Marta Mikołajczyk-Pyrć.

Firma Savills jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2014 Fall Edition. SCF w tym roku odbędzie się w dn. 17–18 września w Warszawie.