delloite dobra luksusowe

Mimo światowego spowolnienia gospodarczego produkty najdroższych i najbardziej prestiżowych marek sprzedają się jak ciepłe bułki. Przyszłość tego sektora sprzedaży należy do kanału online.

Raport Deloitte pt. “Global Powers of Luxury Goods 2014. In the hands of the consumer” przedstawia analizę wyników finansowych największych firm sektora dóbr luksusowych. Pierwsza edycja globalnego raportu Deloitte pokazuje, iż mimo spowolnienia gospodarczego na świecie, sektor cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów i inwestorów.

Louis Vuitton na czele rankingu

Autorzy raportu prognozują, iż w najbliższej przyszłości producenci dóbr luksusowych będą musieli otworzyć się na e-commerce, który może okazać się dodatkowym impulsem do wzrostu ich przychodów i rozwoju biznesu. Ze znajdujących się w zestawieniu 75 firm swoje sklepy internetowe ma już 58 z nich. Oprócz analizy wyników finansowych producentów, opracowanie zawiera prezentację trendów i perspektyw dla spółek z sektora.

Najważniesze wnioski z raportu to:

  • W minionym roku podatkowym (zakończonym najpóźniej w czerwcu 2013 r.) wyniki sprzedaży 75 największych firm z sektora dóbr luksusowych na świecie wyniosły blisko 172 mld dolarów
  • Wzrost sprzedaży w minionym roku podatkowym w branży dóbr luksusowych wyniósł 12,6 proc., a jej średnia wartość przypadająca na jedną spółkę sięgnęła 2,3 mld dolarów
  • Źródłem wzrostu dla producentów dóbr luksusowych są rynki wschodzące, czyli region Azji i Pacyfiku, Ameryka Łacińska, Bliski Wschód oraz Afryka
  • Największymi rynkami w tym sektorze pozostają rynki europejskie: Francja, Włochy, Wielka Brytania, Szwajcaria, Hiszpania oraz USA (87%) największych producentów dóbr luksusowych pochodzi z tych krajów)
  • Pierwsze miejsce wśród 75 firm zajął francuski koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na podium znalazły się także producent m.in. biżuterii i zegarków Compagnie Financiere Richemont oraz koncern kosmetyczny Estée Lauder
Delloite Dobra Luksusowe
10 największych na świecie marek luksusowych według raportu Deloitte

Brytyjczycy wolą zakupy on-line

– Producenci do tej pory uważali, że w sieci trudno poznać i docenić wysoką jakość ich towarów. Rozwój Internetu, a także mediów społecznościowych spowodował jednak, że także ten sektor musi inwestować w e-commerce. Jak bardzo jest opóźniony w tym zakresie, najlepiej pokazuje fakt, że jego sprzedaż internetowa stanowiła w 2013 roku 5,3% w całości przychodów ze sprzedaży, podczas gdy w ogólnym handlu detalicznym jest to aż cztery razy więcej – mówi Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

Magdalena Jończak
Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte

Już widać pierwsze tego oznaki. Średnia roczna stopa wzrostu (CAGR) za lata 2008 – 2013 wyniosła 23%. Najwięcej dób luksusowych sprzedaje się przez internet w Wielkiej Brytanii (13,6% całości sprzedaży). W przypadku wielu marek sprzedaż internetowa przewyższa tu sprzedaż w sklepach tradycyjnych.

Instagram napędza sprzedaż

Autorzy raportu podkreślają, że szczególną rolę w zwiększaniu sprzedaży towarów luksusowych odkrywają media społecznościowe, a zwłasza serwis Instagram. Prymusami są tu koncerny Gucci i Louis Vuitton, których konta na Instagramie śledzi odpowiednio 1,5 i 1,8 miliona followersów.

Raport skupia się na czterech szeroko pojmowanych kategoriach dóbr luksusowych: ekskluzywnej odzieży, torebkach i akcesoriach, biżuterii i zegarkach oraz kosmetykach i perfumach.  W raporcie nie uwzględniono luksusowych samochodów, podróży i obsługi turystycznej, łodzi i jachtów, sztuki i kolekcjonerstwa oraz luksusowych win, wódek i koniaków.