Lokalizacja w sąsiedztwie konkurencji jest także atrakcyjna

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Jednym z komponentów strategii wynajmu, który jest jednocześnie najistotniejszym etapem realizacji projektu jest dobór najemców. Odpowiednio skomponowany wachlarz najemców sprawi, że projekt będzie z sukcesem przyciągał i zatrzymywał klientów, co z kolei zostanie odzwierciedlone w generowanych obrotach.

Podstawą idealnie skompletowanej siatki najemców jest operator spożywczy, który ze względu na wielkość zajmowanej powierzchni powinien być jedynym przedstawicielem tej skali w obiekcie. Oczywiście nie powinno zabraknąć najemców z ofertą uzupełniającą jak zdrowa żywność, produkty regionalne czy wyroby pochodzące z innych części świata.

W tradycyjnych centrach handlowych przewagę stanowi oferta modowa i rozrywkowa. Mali i średni najemcy branży modowej zwracają szczególną uwagę na to, jakie duże marki są lub będą obecne w centrum, np. grupa Inditex, LPP czy H&M. Często też preferują lokalizacje w ich sąsiedztwie. Takie umiejscowienie na mapie centrum pozwala na skupienie głównej masy klientów w jednym miejscu, dając im jednocześnie szeroki wybór produktów tego samego rodzaju.

Podobny trend można zaobserwować w przypadku najemców branży oferującej biżuterię i akcesoria. Najemcy ci często wybierają lokalizacje sąsiadujące, dając tym samym klientowi możliwość wyboru odpowiadającego mu asortymentu w każdym przedziale cenowym.

Również najemcy z sektora gastronomicznego zwracają szczególną uwagę na obecność innych marek tej samej branży w obiekcie i na swoich potencjalnych sąsiadów. Dobrze skonstruowany food court powinien odznaczać się różnorodną ofertę zarówno pod kątem menu jak i ceny. Tylko takie zbalansowanie zapewni ruch w tej strefie i pomoże zatrzymać klientów na dłużej.

Branża usług zdecydowanie preferuje lokalizacje w pierwszej linii kas operatora spożywczego – nazywanej strefą serwisową. To zapewnia im ekspozycję skierowaną bezpośrednio w stronę konsumenta stojącego przy kasach. Najemcy tacy jak operatorzy gsm, biura podróży, pralnie, kantor czy sklep ze zdrową żywnością zdecydowanie wybierają lokale w swoim sąsiedztwie. Operatorzy gsm wręcz oczekują, że w danym obiekcie będzie więcej niż jeden sklep z ofertą sieci telefonii komórkowej. Przeciwnie sytuacja wygląda w przypadku np. pralni chemicznej czy salonu poprawek krawieckich – tutaj najemcy preferują unikać konkurencji w obiekcie.

Sytuacja wygląda również zupełnie inaczej m.in. w przypadku najemców z branży Zdrowie i Uroda. W centrum handlowym z reguły nie ma miejsca np. na więcej niż jedną aptekę. Najemcy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Chcąc osiągnąć rentowność swojej działalności forsują nawet konkretne zapisy o wyłączności w umowach. Podobne stanowisko mają najemcy drogeryjni, choć coraz częściej obserwujemy, że w jednym obiekcie mamy m.in. drogerię Douglas, Sephora, SuperPharm, Rossmann i Hebe. Jednak najemcy tej branży niechętnie otwierają swoje sklepy w centrum gdzie poza nimi są inni gracze z tej branży.

Również najemcy RTV i AGD najczęściej zastrzegają sobie wyłączną obecność w centrum czy parku handlowym. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy również oni godzą się na towarzystwo drugiego najemcy w obiekcie.

Należy zaznaczyć, że kwestia tego ilu najemców z danej branży powinno się znaleźć w obiekcie jest zależna od rodzaju, wielkości i lokalizacji projektu handlowego oraz określenie jego grupy docelowej czyli pozycjonowania centrum.

Z sytuacji, w której obiekt posiada rozszerzone grono najemców z różnych sektorów, zdecydowanie korzystają konsumenci. Dzięki temu zaspokajane są ich potrzeby przy zróżnicowanej ofercie i zrównoważonym poziomie cen towarów. Stały przepływ klienta służy również deweloperom i właścicielom centrów, co przekłada się na poziom wynajęcia powierzchni oraz zapewnia przychód z wynajmu. Najemcy większości branż również uważają tą sytuację za korzystną o ile obiekt jest do tego przystosowany i odpowiada na zapotrzebowanie rynku.

Marta Cegielnik-Michalska, Associate, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International

Reklama

Galeria Jurajska