Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestora Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja w Łodzi
Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestora Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja w Łodzi

– Optymalny tenant mix oraz odpowiednie rozmieszczenie najemców różnych branż to jedne z kluczowych kwestii, wpływających na popularność centrum handlowego. Nie ma jednak uniwersalnego modelu, który zda praktyczny egzamin w każdym obiekcie. Zależy to bowiem m.in. od specyfiki centrum, jego wielkości i układu komunikacyjnego, a także od obecnych w nim marek. Nie ulega natomiast wątpliwości, że w każdym przypadku zarówno struktura najemców, jak i ich lokalizacja muszą być korzystne dla wszystkich stron: najemców, klientów i dewelopera – mówi Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestoraCentrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja w Łodzi.

– Co oczywiste, przy tworzeniu tenant mix i planu lokalizacji sklepów w galerii handlowej podstawowe znaczenie ma dobór i rozmieszczenie kluczowych najemców, zgodnie z ich pozycjonowaniem i strategią biznesową. Popularne marki są magnesem przyciągającym klientów, a ich odpowiednie usytuowanie pozwala tak zoptymalizować przepływ gości, aby poszczególne części centrum były równie chętnie odwiedzane. Przywiązujemy do tego dużą wagę, komercjalizując Sukcesję – dodaje Krzysztof Apostolidis.

W opinii prezesa Fabryki Biznesu, na bliskim sąsiedztwie sklepów-kotwic zyskują mniejsze lokale, także tej samej branży.

– Koncentracja sklepów tych samych lub pokrewnych branż w pasażu handlowym odpowiada wielu najemcom, o czym przekonujemy się również podczas komercjalizacji Sukcesji. Takie rozwiązanie nie jest jednak regułą bez wyjątku. Są branże, dla których korzystniejsze pod wieloma względami jest rozproszenie lokali w różnych częściach galerii, a najemcy zazwyczaj nie zgadzają się na lokalizację w pobliżu konkurencji. Dotyczy to na przykład aptek, sklepów optycznych o zbliżonym profilu czy salonów ze sprzętem RTV i AGD.

– Są też sklepy, które wręcz powinny być blisko siebie, na przykład z ofertą dla mężczyzn. Pamiętajmy, że mężczyźni – w przeciwieństwie do kobiet – to stworzenia leniwe, jeśli chodzi o robienie zakupów, że pozwolę sobie na żart. Konia z rzędem temu, kto zna mężczyznę lubiącego biegać po piętrach centrum handlowego w poszukiwaniu elementów garderoby. A chodzi przecież o to, aby galeria była przyjazna dla klientów – podsumowuje K. Apostolidis.

Centrum Handlowo-Rozrywkowe Sukcesja powstaje przy al. Politechniki 5 w Łodzi, blisko ścisłego centrum miasta, w sąsiedztwie kampusu Politechniki Łódzkiej, Expo-Łódź i nowego osiedla mieszkaniowego. Będzie centrum lifestyle’owym, obiektem w pełni „zielonym”, pierwszym tego typu w regionie z certyfikatem BREEAM. Wśród głównych najemców są m.in.: 9-salowe kino Helios, Pure Jatomi Fitness, supermarket Piotr i Paweł, drogeria Rossmann, elektromarket Avans, pierwszy w Łodzi salon Sports Direct, dwupoziomowe sklepy odzieżowe H&M i Reserved oraz salony modowe Carry, Top Secret, Mohito, Cropp, House i Sinsay. Oferta gastronomiczna to wiele lokali nowych na łódzkim rynku oraz m.in. McDonald’s i Subway w strefie food court. Komercjalizację prowadzą zespoły Fabryki Biznesu, Savills i CBRE, a obiekt zostanie oddany do użytku w 2015 roku.