Moda na convenience

Plac Vogla

Plac Vogla

Niezmiernie ważną zaletą małych ośrodków handlowych jest możliwość ich harmonijnego włączenia w lokalną zabudowę miejską

Jako doświadczony deweloper z ugruntowaną pozycją na rynku nieruchomości, od lat obserwujemy sytuację na różnych rynkach, rozważając różne możliwości dywersyfikacji naszej działalności. Jesteśmy jednym z czołowych deweloperów realizujących inwestycje biurowe w Polsce, mamy w swoim portfolio inwestycje magazynowe oraz mieszkaniowe, a w planach projekty publiczne. Szukając niszy do zagospodarowania zdecydowaliśmy się na wejście w sektor handlowy, o którego potencjale świadczą podsumowania rynkowe i prognozy na przyszłość, a także zmieniające się trendy i potrzeby polskich konsumentów.

Według raportu Colliers International podsumowującego I kwartał 2014 r., polski rynek handlowy charakteryzują niezmiennie pozytywne wyniki dotyczące sprzedaży detalicznej oraz ciągły popyt na powierzchnie w centrach handlowych. Średni współczynnik powierzchni niewynajętej dla piętnastu największych polskich miast w pierwszym kwartale 2014 roku utrzymuje się na niskim poziomie – 3,6 proc. W Warszawie jest to nawet poniżej 2 proc. Polska jest również krajem, w którym stosunek powierzchni handlowej do liczby obywateli jest wciąż niższy od średniej w Unii Europejskiej.  Perspektywy dla rozwoju sektora handlowo-usługowego są więc obiecujące.

Ponadto zauważyliśmy zmieniające się zwyczaje konsumenckie Polaków – coraz częściej wolą oni robić codzienne zakupy możliwie blisko miejsca zamieszkania w przyjaznym i kameralnym ośrodku handlowym, a duże centra handlowe, ze względu na ilość czasu, jaką absorbują w nich zakupy, mogą tracić na popularności.

Nasze pierwsze planowane obiekty w sektorze retail to Plac Vogla w Warszawskim Wilanowie, Pasaż Tukanów w Piasecznie oraz Prochownia Łomianki. Będą one zrealizowane w formie „open air center” niewielkich, otwartych na miasto ośrodków handlu i usług, zapewniających ofertę szytą na miarę potrzeb lokalnych społeczności.

Formuła w jakiej będą zrealizowane wpisuje się w trend stopniowego odchodzenia od wielkopowierzchniowych centrów handlowych. Wielu najemców pragnie być obecnych także w mniejszych i tańszych lokalach.

Inną, niezmiernie ważną zaletą małych ośrodków handlowych jest możliwość ich harmonijnego włączenia w lokalną zabudowę miejską. Podczas gdy wielkopowierzchniowe centra handlowe mogą przytłaczać okoliczną architekturę, ośrodki typu convenience mają potencjał, by stać się integralnym elementem tkanki miejskiej. Projekty Ghelamco staną się nie tylko miejscem, gdzie okoliczni mieszkańcy będą mogli komfortowo i sprawnie zrobić zakupy, ale dzięki bogatej ofercie kawiarniano-restauracyjnej oraz elementom takim jak place zabaw –  będą pełnić funkcję centrotwórczą i staną się  miejscem spotkań dla lokalnej społeczności.

Korzystne oddziaływanie na przestrzeń miejską jest jednym z głównych elementów składowych strategii Ghelamco, zatem przemyślana, estetyczna forma, dopasowanie do charakteru dzielnic i miast oraz lokalnych potrzeb, są kluczowymi wyznacznikami dla naszych inwestycji.

Najbardziej zaawansowany z naszych projektów – Plac Vogla ma już prawomocne pozwolenie na budowę oraz pierwszych najemców, a rozpoczęcie jego realizacji zaplanowane jest na bieżący rok. Pozostałe dwa projekty tego typu w Łomiankach i Piasecznie oczekują na pozwolenie na budowę.

Poza ośrodkami handlu i usług, w ramach naszej działalności w nowym sektorze, planujemy również realizować projekty multifunkcyjne łączące funkcje biurowe i handlowo-usługowe. Pierwszy projekt, pod roboczą nazwą Sienna Towers na warszawskiej Woli, jest obecnie na etapie prac projektowych.

Jeroen van der Toolen, Dyrektor Zarządzający Ghelamco na Europę

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016