Silesia City Center

W centrach handlowych w całej Polsce ruszyły wyprzedaże. 89 proc. kupujących w galeriach, deklaruje, że weźmie w nich udział. Ponad 60 proc. planuje zrobić zakupy w pierwszych tygodniach wyprzedaży – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center w Katowicach.

Letnie wyprzedaże rozpoczęły się w ponad 400 galeriach handlowych w Polsce. Zdaniem analityków Silesia City Center tegoroczne przeceny będą krótsze niż przed laty. Świadczyć mają o tym wysokie już na starcie zniżki. Według nich sklepy coraz częściej muszą zwiększać sprzedaż w okresie wakacyjnym, ale także robić miejsce dla coraz popularniejszych kolekcji pre-fall, które wchodzą do sklepów często razem z wyprzedażami. Klienci są także bardziej świadomi mechanizmów wyprzedaży. 20-30 proc. będące do niedawna zachętą, dziś tylko powstrzymuje klienta od zakupu.

– Wyprzedaże z roku na rok są coraz krótsze, coraz wcześniej się także zaczynają, są także intensywniejsze. Jeszcze 3 lata temu był to początek lub połowa lipca, dziś jest to końcówka czerwca. Pod tym względem sklepy w Polsce naśladują sklepy w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, gdzie wyprzedaże letnie zaczynają się już połowie czerwca. Wyższy procent jest także odpowiedzią na to, czego oczekuje klient. 30 proc. przestał być zachętą do kupowania, a jedynie powstrzymuje od zakupu, w nadziei na głębszą przecenę – mówi Ewa Marcinek, dyrektor Silesia City Center.

Aż 89 proc. robiących zakupy w galeriach handlowych deklaruje, że weźmie udział w tegorocznych wyprzedażach, to o 8 proc. więcej niż przed rokiem. Aż 72 proc. deklaruje, że kupi ubrania lub buty, 32 proc. skieruje się w stronę sklepów z wystrojem wnętrz, a 23 proc. do drogerii. Mniej popularne będą książki (9 proc.) i sprzęt elektroniczny (5 proc.) – podaje w swojej sondzie CH Silesia City Center.

– Polacy na wyprzedażach kupują przede wszystkim ubrania, buty, dodatki, galanterię skórzaną – ten trend od lat się nie zmienia. Zmieniają się natomiast wydatki. Wydajemy coraz więcej, coraz częściej robiąc zakupy na wyprzedażach w sklepach z wyższej półki. Bywa, że kupujemy jedną rzecz, która pochłania cały wyprzedażowy budżet – mówi Ewa Marcinek.

Jak wynika z badania przeciętny wyprzedażowy budżet zamknie się w przedziale 250-350 zł – taką kwotę deklaruje 49 proc. robiących zakupy na wyprzedażach. Za nie więcej niż 200 zł zakupy zrobi 29 proc. Rekordziści natomiast deklarują wydatki powyżej 2,5 tys. zł (3 proc.). O tym, że na wyprzedażach się oszczędza przekonane jest 61 proc. Polaków. Jednocześnie 45 proc. deklaruje, że w czasie wyprzedaży wydaje zdecydowanie więcej niż podczas zwykłego wypadu do galerii – wynika z sondy Silesia City Center.

Według specjalistów nie będziemy także zbytnio czekać na rozwój wyprzedaży. Ponad 60 proc. Polaków planuje zrobić zakupy w pierwszych tygodniach przecen. Blisko 30 proc. będzie czekało na dalsze wyprzedaże licząc na „-70 proc.” – podaje Silesia – W zeszłym roku wiele marek zakończyło już wyprzedaże w sierpniu, rezygnując całkowicie z pogłębionych wyprzedaży. Ten trend obserwujemy od kilku lat. Wyprzedaże stają się krótkim, ale intensywnym strzałem cenowym – mówi Ewa Marcinek.

Dziś aż 42 proc. robiących zakupy w centrach handlowych zapewnia, że ubrania i buty kupuje wyłącznie na przecenach – podaje Silesia City Center. Sondę zakupową Silesia City Center przeprowadzono w dniach 4-18 czerwca 2014 na grupie 500 dorosłych osób w wieku 18-55l.