centrum-handlowe-shutterstock

Około połowa konsumentów woli wygodne lokalne centra handlowe zamiast dużych galerii handlowych. Dlatego, aby poprawić sytuację mniejszych centrów oraz ulic handlowych, niezbędne są inwestycje w infrastrukturę tych obiektów – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę CBRE.

W badaniu sprawdzającym miejsca i sposoby robienia zakupów wzięło udział 21 000 konsumentów z 21 państw. Wyniki pokazują, że 49 proc. badanych preferuje mniejsze centra i ulice handlowe zamiast dużych centrów handlowych. Ponadto 40 proc. konsumentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że duże, regionalne centra handlowe będą w przyszłości jedynymi miejscami, w których warto będzie robić zakupy.

Ważnym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca robienia zakupów przez konsumentów jest wygodny dostęp – 49 proc. respondentów dociera do miejsca, w którym najczęściej robią niespożywcze zakupy w 15 minut lub szybciej i są to na ogół sklepy przy mniejszych ulicach lub głównych ulicach handlowych. Większość kupujących wierzy ponadto, że mniejsze centra handlowe będą w przyszłości konkurowały z detalicznymi zakupami przez internet.

– Jak obrazuje raport, w Polsce grupa osób deklarujących w badaniu, że dojeżdża do centrum handlowego, w którym najchętniej robi zakupy w trakcie kwadransa, stanowi ok. 40 proc. respondentów. Nieco ponad 30 proc. osób zajmuje to do pół godziny, a więcej niż 30 minut na dojazd musi poświęcić ok. 20 proc. badanych. Konsumenci, którzy mogą dotrzeć do swojego ulubionego centrum w 5 minut stanowią jedynie 5 proc. respondentów. To zestawienie może świadczyć o niewystarczającym nasyceniu polskiego rynku liczbą powierzchni handlowej, ale tylko w ujęciu ogólnym. W wielu polskich miastach faktycznie jest miejsce na kolejne centra handlowe. Jednak, gdy przyjrzymy się dokładniej lokalnym rynkom, zauważymy, że w niektórych miastach, jest nawet zbyt wiele centrów handlowych, które „kanibalizują” się nawzajem w rywalizacji o najemców i konsumentów. Inwestorzy, podejmując decyzję o rozpoczęciu budowy kolejnych galerii, powinni zachować rozsądek i dogłębniej analizować lokalne rynki. Powinni także pamiętać, że nawyki konsumentów stale się zmieniają i za kilka lat e-handel w tego typu raportach będzie solidniej reprezentowany niż dziś – mówi Beata Kokeli, Senior Director w dziale powierzchni handlowych CBRE.

– Jednym z wielu ciekawych wniosków, które dostarcza opracowany przez nas raport, jest porównanie zachowań konsumentów z poszczególnych krajów dotyczących kupowania w centrach handlowych czy w internecie. Okazuje się, że największymi tradycjonalistami w kupowaniu są Węgrzy, Belgowie i Hiszpanie, którzy najchętniej spośród Europejczyków wybierają zakupy w sklepie. Natomiast konsumenci z Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Norwegii, a także Turcji najczęściej na Starym Kontynencie sięgają po smartfony w celach dokonania zakupów online. Z kolej dla klientów z krajów niemieckojęzycznych – Niemców, Austriaków, Szwajcarów, ale także Rumunów, charakterystyczne jest, że częściej niż konsumenci z innych europejskich państw korzystają z wysyłkowych zakupów katalogowych. Polacy coraz częściej decydują się na zakupy internetowe w przypadku sprzętu elektronicznego oraz AGD, ale jeśli chodzi o modę, przeważająca część klientów to tradycjonaliści – wybierają sklep, gdzie mogą dotknąć i przymierzyć produkt, który ich interesuje – dodaje Magdalena Frątczak, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE.

Konsumenci wybierający mniejsze centra handlowe przykładają mniejszą wagę do rozrywki i dodatkowych usług. Jak wskazuje ich wielkość, kupujący nie wybierają takich centrów ze względu na dużą liczbę sklepów. W tego typu centrach zakupy robią przede wszystkim osoby powyżej 55. roku życia oraz konsumenci o średnich i niższych zarobkach. Osoby preferujące duże, zadaszone centra handlowe wybierają je w oparciu o obecność w nich konkretnych marek oraz to, że sklepy są większe. Ponadto przykładają wagę do społecznego i usługowego wymiaru centrum, zwłaszcza w odniesieniu do gastronomii i rozrywki. Duże znaczenie ma także dostępność miejsc parkingowych.