CBRE: klienci oczekują modernizacji galerii handlowych

Wizualizacja modernizowanego CH Arkadia

Wizualizacja modernizowanego CH Arkadia

Konsumenci przejawiają skłonności do odwiedzania odnowionych centrów handlowych – im większa inwestycja, tym więcej odwiedzających. Osoby wydające większe kwoty bardziej doceniają zmiany na lepsze, a nowoczesne miejsca przyciągają zamożniejszych kupujących – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę doradczą CBRE.

Konsumenci korzystnie postrzegają zmiany na lepsze w centrach handlowych, do których mają dobry dostęp – 40 proc. utrzymuje, że ich centrum handlowe poprawiło się w ciągu ostatnich trzech lat. Jednocześnie inwestycje w mniejsze centra zostały zaniedbane – 45 proc. respondentów dostrzega tam niewielkie zmiany w ostatnich trzech latach. Największe zmiany są zauważalne w większych, dominujących centrach, gdzie 26 proc. ankietowanych odnotowuje „dużą poprawę”. Prawdopodobieństwo zwiększenia liczby sklepów międzynarodowych marek w takich miejscach jest także dużo większe.

– Współczesna rywalizacja między centrami handlowymi w coraz większym stopniu skupia się na tym, co dane centrum handlowe może zaoferować klientom, jako dodatek do usług czysto handlowych – jedzenie i napoje, rozrywkę i eventy – wszystko to zaprojektowane tak, by zapewnić kupującym jak najatrakcyjniejsze doświadczenia – oraz inne usługi takie jak usługi medyczne, fitness i odnowę biologiczną. Jednocześnie zarządzający centrami handlowymi nie powinni przestawać zwracać uwagę na podstawowe czynniki takie jak cena, wygoda, czystość i bezpieczeństwo – to kluczowe kryteria, które muszą być uwzględniane by spełnić oczekiwania klientów – mówi John Welham, szef działu europejskich inwestycji detalicznych CBRE.

– Właściciele dysponujący większym kapitałem są w stanie dokonywać inwestycji w centrach handlowych, ale zwykle dotyczy to dużych, dominujących galerii i często kosztem mniejszych ośrodków. Mniejsze centra, a także ulice handlowe wciąż cieszą się znaczną popularnością wśród dużej liczby konsumentów w całej Europie, ale od lat doświadczają zaniedbań inwestycyjnych. W wymagających warunkach ekonomicznych, procesy usprawniające rozwój, funkcjonowanie i kondycję centrów handlowych nie są łatwe do realizacji, ale ich zaniechanie przez właścicieli czy podmioty zarządzające, nieuchronnie doprowadzi do spadku wyników w rynku, który cały czas podlega dynamicznym przemianom – dodaje.

– Społeczności centrów handlowych można spotkać w krajach śródziemnomorskich, takich jak Turcja, Hiszpania czy Włochy, gdzie centra handlowe są dobrymi miejscami na spotkania ze znajomymi i gdzie oczekuje się dobrych restauracji, kin i darmowego wi-fi. Z drugiej strony praktyczni konsumenci, zamieszkujący głównie Skandynawię, cenią czystość i różnorodność sklepów, włączając w to zarówno niezależne sklepy, jak i domy towarowe. Konsumenci ci przykładają mniejszą wagę do dodatkowej rozrywki oferowanej przez centra. Te dwie grupy można odróżnić od europejskiego mainstreamu, który znaleźć można na najważniejszych rynkach detalicznych, takich jak Francja, Niemcy, Wielka Brytania i Polska – twierdzi Peter Gold, szef działu zagranicznego handlu detalicznego CBRE.

Widoczne są także różne oczekiwania w zależności od wieku. Zgodnie z przewidywaniami, osoby młodsze zdecydowanie bardziej niż osoby ze starszych grup wiekowych doceniają społeczne aspekty centrów handlowych (spotkania ze znajomymi, korzystanie z usług takich jak kino czy darmowy internet). Grupa ta częściej korzysta z transportu publicznego, dlatego zwraca mniejszą uwagę na parkingi. Ogólnie zainteresowanie usługami spada wraz z wiekiem. Co istotne, osoby powyżej 65. roku życia poszukują krytych centrów handlowych z domami towarowymi, darmowym parkingiem i niezależnymi sklepami, przy czym czystość jest dla nich ważniejsza niż cena – wynika z badania CBRE.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska