Sprzedaż internetowa

Spośród 70 największych sklepów online w Polsce, 47% posiada własnego bloga. Można spodziewać się, że wkrótce ich śladami pójdą pozostali gracze na rynku e-commerce. Sprzedawcy coraz częściej stając przed koniecznością wyróżnienia się na rynku, sięgają po coraz to nowsze narzędzia promocji. O tym jak blogować skutecznie opowiada Maciej Mazur z agencji Whitepress

Wykorzystując potencjał, jaki niesie ze sobą Internet, wielu z nich decyduje się na prowadzenie bloga sklepowego.

Blogi są popularne wśród Internautów we wszystkich grupach wiekowych. To na nich coraz częściej szukamy informacji, rezygnując z portali oferujących często więcej reklam niż wartościowych treści. Oto pięć reguł prowadzenia bloga, o których właściciele sklepu internetowego musza pamiętać.

1. SEO

Zanim nasz blog zacznie być widoczny w wyszukiwarkach, musi upłynąć trochę czasu. Dlatego wyłącznie regularna publikacja wartościowych treści pozwoli nam na osiągniecie wysokich miejsc

w wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz. Choć na efekty trzeba czekać, jednak warto, bowiem dzięki naturalnym wynikom wyszukiwania uzyskamy grupę osób zainteresowanych nasza ofertą.

2. Wirusowość

Określana czasem optymalizacją pod media społecznościowe, czyli nic innego jak kompatybilność bloga z Facebook’iem, daje czytelnikom możliwość polubienia naszych wpisów, podzielenia się nimi,

a także komentowania. Zaproszenie do naszej społeczności gwarantuje bliższy kontakt

z użytkownikiem oraz niezwykle cenną interakcję.

3. Web 2.0

O tym, że współcześnie liczy się obustronna komunikacja nie trzeba nikogo przekonywać. Słuchanie klientów bardzo szybko pozwoli nam rozpoznać ich potrzeby, a w dalszej kolejności – spełnić je. Dlatego prowadzenie analiz na temat trendów i panujących nastrojów może okazać się pomocne w opracowaniu oferty.

4. Pozycja w branży

Na dobrą pozycję nie wpływa wyłącznie staż na rynku i zasób naszego portfela. Ważne jest to, co mamy do powiedzenia, dlatego aby zdobyć pozycję eksperta, warto akcentować swoją działalność poprzez komentowanie wydarzeń w branży, publikację recenzji bądź merytorycznych analiz produktów.

5. Pokaż mi swojego bloga, a powiem ci kim jesteś

Komputer i trochę wolnego czasu nie wystarczą, aby założyć bloga i zdobyć wiernych czytelników. Konieczna jest także wiedza branżowa, która, niestety, nigdy nie przychodzi sama. Blog wymaga od nas czasu i wysiłku poświęconego na zdobywanie nowych informacji i realizację materiałów w ciekawy sposób. Na szczęście włożony trud bardzo często zwraca się z nawiązką. Zanim jednak zaczniemy obserwować wzmożony ruch na naszej stronie, konieczne jest określenie celu i strategii, w oparciu o kilka zasad.

Informacje umieszczone na blogu muszą być spójne z profilem naszej działalności. Dlatego warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, które pomogą nam w wyborze odpowiedniego kierunku działań: Czego dotyczą moje produkty? Jakich dziedzin życia? Co je odróżnia od konkurencji? Co jest ich mocną stroną? Kto może być zainteresowany informacjami na moim blogu?

Przed uruchomieniem bloga warto stworzyć bazę tematyczną informacji, tak aby konsekwentnie trzymać się powiązanych ze sobą kategorii treści. Jedną z pierwszych zasad przy tworzeniu informacji jest jej aktualność, dlatego należy na bieżąco śledzić działania liderów opinii i autorytetów, komentować je, analizować i pobudzać dyskusję.

Uwadze autora bloga nie powinna umknąć kwestia osobowości bloga. Nie od dziś wiadomo, że w wyniku rozwoju marketingu ludzie coraz częściej łączą marki z emocjami. To dlatego istnieją brandy, które lubimy bardziej bądź mniej. Jednym ufamy, a inne omijamy szerokim łukiem. Jednak za każdą marką stoi człowiek. Dlatego, w zdobyciu zaufania czytelników bloga pomoże nadanie mu personalnego charakteru. Ważne więc, aby autor pokazał twarz, podpisał się własnym nazwiskiem, jednym słowem – dał się poznać. Wtedy będzie w pełni wiarygodnym źródłem profesjonalnych informacji oraz opinii.

Ciekawym narzędziem, które pomoże nam w blogowaniu jest Google AdWords. Pozwala ono sprawdzić liczbę wyszukań konkretnych fraz kluczowych, umożliwiając dokładne prześwietlenie informacji wyszukiwanych przez ludzi z branży, a co za tym idzie – poznanie ich zainteresowań i potrzeb informacyjnych. Warto również pamiętać, że polscy Internauci nie lubią martwych blogów, ani tych, które, potocznie mówiąc, „spamują” niepotrzebną treścią. Ważna w prowadzeniu bloga jest cykliczność. Optymalnym rozwiązaniem jest publikacja jednego postu tygodniowo, który zagwarantuje regularną obecność czytelnika na blogu, a jednocześnie nie zmęczy go nadmierną treścią.

Internet traktujemy jak encyklopedię – nic dziwnego, skoro możemy znaleźć w nim odpowiedź na każde nasze pytanie. To dlatego coraz więcej sklepów otwiera swoją działalność w Internecie, a komunikację z potencjalnym klientem przenosi – przynajmniej częściowo – na platformę blogową.

Autor jest Content Managerem z firmie Whitepress.pl Agencja Whitepress zajmuje się dystrybucją treści CM w postaci artykułów płatnych i eksperckich. W oparciu o internetową platformę współpracuje z ponad 1000 portali tematycznych.