Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM
Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM

Zarząd spółki MIG, właściciela sieci handlowych Sizeer, Symbiosis, Umbro, Timberland, Lacoste i 50 Style, zaproponował podjęcie dyskusji z przedstawicielami sieci handlowych, zarządców i deweloperów centrów handlowych nad problemem efektywności działalności sieci handlowych w kontekście godzin otwarcia większości centrów handlowych w Polsce.

MIG proponuje zmianę godzin otwarcia centrów handlowych z 9-22 na 10-21 podając kilka najważniejszych powodów i skutków takiej decyzji. M.in. oszczędności w związku ze skróceniem czasu pracy, kosztami pracowniczymi i kosztami mediów (głównie elektryczność) – ok 6,5 proc. całościowego zużycia mediów (2 godziny z 13 godzin przez które obecnie prowadzony jest sklep).
Ze szczegółami propozycji MIG oraz opiniami na ten temat będzie się można zapoznać w specjalnym wydaniu Shopping Center Poland – Raport 2014 – Centra handlowe w Polsce.

Opinię na temat tej propozycji zgłaszają redakcji Retailnet zarówno najemcy jaki i zarządcy centrów handlowych oraz deweloperzy.

Zdaniem Agnieszki Tomczak-Tuzińskiej reprezentującej CREAM, skrócenie godzin otwarcia obiektu może obniżyć wynik odwiedzalności sklepu.

– Godzinowy rozkład klienta w centrum handlowym jest rzeczywiście niejednorodny. Pierwsza i ostatnia godzina funkcjonowania obiektu, niezależnie czy jest to godzina 9 czy 22 są godzinami w których ruch klienta jest mniejszy. Wpływ na to ma wiele czynników, między innymi wzorzec zachowań i profil klienta, wielkość miasta w którym centrum funkcjonuje oraz jego specyfika. Skrócenie godzin otwarcia obiektu skutkuje najczęściej obniżeniem liczby klientów w kolejnych, skróconych, granicznych godzinach otwarcia. W ten sposób centrum obniża swoje wyniki odwiedzalności, co przekłada się w sposób bezpośredni na wyniki finansowe jego najemców. Należy również wziąć pod uwagę specyfikę poszczególnych najemców posiadających swoje sklepy w centrum np. sklepy spożywcze wykazują wysoką odwiedzalność i konwersję właśnie w godzinach granicznych. Każdorazowo ustalenie czy zmiana godzin otwarcia centrum powinno być dostosowane do rynku lokalnego na którym centrum funkcjonuje (klienci w dużych ośrodkach miejskich pozostają aktywni w późniejszych godzinach) jak również, a nawet przede wszystkim, charakteru, położenia i oferty centrum – wyjaśnia w rozmowie z portalem Retailnet Agnieszka Tomczak-Tuzińska.

Więcej opinii na temat zmiany godzin otwarcia centrów handlowych w specjalnym wydaniu Shopping Center Poland – Raport 2014 – Centra handlowe w Polsce.