Tchibo online
Tchibo online, Tchibo

Branża e-commerce notuje wzrosty, a przez internet kupujemy już nawet rzeczy dostępne chociażby w osiedlowych sklepach. Nadal są jednak tacy, którzy mimo aktywności w sieci nie decydują się na zakupy online. Przyczyny ich decyzji to zatem wyzwania dla e-commerce.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska”, najczęściej podawanym powodem niedokonywania zakupów w internecie jest chęć obejrzenia produktu przed jego nabyciem. Przyczyna ta dominuje zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Ponad jedna trzecia badanych obawia się problemów związanych z gwarancją produktu zakupionego w sieci.

Niewiele mniej osób wskazało na przyzwyczajenia, a więc zwyczaj kupowania w sklepach stacjonarnych i brak potrzebny zmieniania tego stanu rzeczy. Kolejne z istotnych przyczyn to obawy związane z bezpieczeństwem płatności i problemami z dostawą. Czynnikiem generującym wiele obaw jest też kwestia braku bezpośredniej styczności ze sprzedawcą.

Na tak sformułowaną przyczynę wskazało 21 proc. ankietowanych. 11 proc. wskazało na skomplikowanie procesu zakupów internetowych. Właściwie każda z podanych przyczyn może być dzięki odpowiednim narzędziom i działaniom w znacznej mierze zniwelowana. To o tyle istotne, że liczba osób które korzystają z internetu jednak nie dokonują w nim zakupów, to ogromna grupa potencjalnych nowych klientów, a w konsekwencji dalsze wzrosty i zyski dla e–commerce.

Pocieszający jest fakt, że 46 proc. internautów przyznaje, że zdarza się im robić zakupy w sieci. Wśród kupujących są przede wszystkim ludzie młodzi, dobrze wykształceni, z większych miast oraz będący w relatywnie dobrej sytuacji materialnej.

Okazuje się, że głównymi czynnikami, które najczęściej wpływają na wybór danego e-sklepu, są: atrakcyjna cena (73 proc. internautów podaje to kryterium jako główne w podejmowaniu decyzji o zakupie), niskie koszty wysyłki (60 proc.) oraz promocje i oferty specjalne (52 proc.).