FMGC buy online ecommerce

Firma Kantar Worldpanel opublikowała raport przedstawiający strategie internetowej sprzedaży dóbr szybko zbywalnych.

Raport oparty jest na analizie nawyków zakupowych 10o tys. klientów z 10 największych internetowych rynków świata. Według autorów opracowania do 2016 roku 5,2% FMGC będzie sprzedawane w internecie (obecnie jest to 3,7%).

Francja kocha Click&Collect

Najchętniej towary codziennego użytku będą zamawiane przez internet w Korei Południowej (13,8% w 2016 roku). Już teraz Korea ma największy odsetek konsumentów robiących zakupy w internecie – aż 55% społeczeństwa odeszło od tradycyjnego modelu zakupów. Dynamiczny wzrost internetowej sprzedaży FMGC jest także spodziewany w Chinach i na Tajwanie – tam ma ona stanowić 4,5% całego handlu w internecie i 3,3% rynku towarów szybko zbywalnych.

W Europie na pierwszym miejscu znajduje się Wielka Brytania. Dotyczy to nie tylko częstotliwości zakupów online (średnio raz w miesiącu), ale też ilości kupowanych towarów. Ale według raportu, do 2016 roku Brytyjczyków wyprzedzą Francuzi – wszystko za sprawą usługi click&collect, która nad Sekwaną zdobywa szaloną popularność. W efekcie w 2016 we Francji 6,1% FMGC będzie sprzedawane online, a w Wielkiej Brytanii tylko 5,5%.

Stéphane Roger, dyrektor do spraw handlu detalicznego w Kantar Worldpanel, wyjaśnia: „Mimo, że obecnie  handel w internecie stanowi jedynie niewielką część rynku towarów szybko zbywalnych, we wszystkich krajach można zauważyć znaczny wzrost. Producenci i detaliści muszą się dostosować do tego trendu. Jeśli tego nie zrobią w przyszłości ich pozycja rynkowa zostanie zachwiana”.

Online a model tradycyjny

Raport pokazuje jakie ograniczenia stoją przed internetowym rynkiem FMCG. Stéphane Roger: „Jedną z największych obaw graczy na rynku dóbr szybko zbywalnych jest to, że sprzedaż w internecie zabija tą tradycyjną. To całkowicie błędne wyobrażenie. Posiadanie zaplecza w internecie pozwala przedsiębiorcom na zwiększenie dochodów, bez większego uszczerbku dla modelu tradycyjnego”.

Raport prezentuje również strategie, jakie stosują przedsiębiorcy by zdobyć udział w rynku online – od Korei Południowej przez Chiny po Francję i Wielką Brytanię. Najczęściej jest to nakłanianie do zakupów kompulsywnych, zakupy poprzez gry internetowe, a przede wszystkim prostotę procesu zakupowego w e-sklepie.