Warszawa
Warszawa

Pod względem nowej podaży warszawski rynek charakteryzował się dużą stabilnością na przestrzeni ostatnich siedmiu lat. Średnio co roku przybywało 20 000 mkw. powierzchni handlowej – wynika z nowego raportu firmy JLL. Ostatnie duże centrum handlowe (40,000-80,000 mkw. GLA), czyli Złote Tarasy, powstało w 2007 r., a bardzo duże (powyżej 80,000 mkw.) w 2004 r. (Arkadia). Nie oznacza to jednak stagnacji rynku, a wręcz przeciwnie – ciągi sklepów powstają na parterach budynków mieszkaniowych i biurowych, rozwijają się również ulice handlowe.

Nasycenie powierzchnią “klasycznych” centrów handlowych w Warszawie, w porównaniu do głównych aglomeracji w kraju, pozostaje na niskim poziomie – 438 mkw. na 1000 mieszkańców. Byłoby ono jeszcze niższe, gdyby do populacji wynoszącej – według oficjalnych statystyk – 1,7 mln osób, dodać ludność niezameldowaną.

– Biorąc pod uwagę wszystkie stołeczne obiekty o powierzchni najmu powyżej 500 mkw., czyli centra i parki handlowe, centra wyprzedażowe, wolnostojące sieciowe sklepy spożywcze, ciągi sklepów w parterach budynków mieszkalnych i biurowych, sklepy meblowe, obiekty typu DIY oraz lokale przy ulicach handlowych, średnie nasycenie w Warszawie wynosi 1151 mkw. na 1000 mieszkańców. Włochy, Targówek i Śródmieście są w czołówce, głównie ze względu na koncentrację dużych obiektów handlowych w tych dzielnicach. Najniższe nasycenie odnotowujemy na Bielanach, w Rembertowie i na Żoliborzu – dodaje Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku, JLL.

Podaż terenów pod duże obiekty handlowe w Warszawie jest obecnie bardzo ograniczona. Czynnikiem utrudniającym rozwój rynku jest też duże zróżnicowanie cen gruntów oraz to, że obecnie tylko 32 proc. obszaru miasta ma obowiązujące plany zagospodarowania.

Warszawiacy dysponują przeciętnie o blisko 80 proc. wyższym budżetem od statystycznego Polaka. Co ciekawe, różnice wartości Indeksu Siły Nabywczej (dla gospodarstwa domowego) GfK pomiędzy poszczególnymi dzielnicami sięgają nawet 40 proc.

JLL, międzynarodowa firma doradcza specjalizująca się w nieruchomościach komercyjnych, eksperci rynku mieszkaniowego z firmy REAS oraz instytut badawczy GfK Polonia, przygotowały nowy raport „Warszawski rynek handlowy: nie przegap możliwości!”. Opracowanie identyfikuje obszary o największym potencjale dla nowych inwestycji handlowych w stolicy, na podstawie danych o nasyceniu powierzchnią handlową, sile nabywczej mieszkańców, a także prognoz nowego budownictwa mieszkaniowego w perspektywie krótko- i długoterminowej, w podziale na dzielnice.

– To druga edycja raportu Warszawski rynek handlowy: nie przegap możliwości, opublikowanego w 2009 r. Chcieliśmy wspólnie z naszymi partnerami merytorycznymi ponownie przyjrzeć się stołecznej mapie handlowej i określić kierunki rozwoju rynku na nadchodzące lata. Od wydania pierwszego raportu zmieniło się sporo szczególnie w zakresie infrastruktury komunikacyjnej – otwarto nowy most Marii Curie-Skłodowskiej, autostradę A2 wraz z obwodnicami stolicy, dobiega końca budowa centralnego odcinka drugiej linii metra. W planach są dalsze inwestycje miejskie, które wpłyną na rynek mieszkaniowy, a co za tym idzie – mogą także redefiniować stołeczny rynek handlowy – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL,