Zakupy mobilne

Najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę mGenerator, pokazuje jakie czynniki wpływają na polskich e-sprzedawców podczas wdrażania rozwiązań mobilnych do ich biznesów.

Badanie „M-commerce w praktyce 2014”, zostało przeprowadzone na 403 przedstawicielach sklepów internetowych zatrudniających powyżej 50 osób. Sondaż wykazał trzy czynniki mające decydujący wpływ na e-detalistów, gdy ci decydują o tworzeniu lub nie tworzeniu wersji mobilnej lub aplikacji swojego e-sklepu.

Strony mobilne nadal za drogie

Nadal znacząca część e-sprzedawców nie wdraża aplikacji ani stron mobilnych z powodu zbyt wysokich kosztów. Ponad 45,5% respondentów uważa, że rozwiązania mobilne dla ich firm są po prostu za drogie. Na szczęście w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba ta zmniejszyła się o 4,5% (50% w 2013).

aplikacje mobilne czynniki

„Niestety, część polskich przedsiębiorców nadal uważa, że rozwiązania mobilne mają marginalne znaczenie” – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu platformy mGenerator.pl. „Takie założenie jest błędne i świadczy o nieznajomości potrzeb rynku, gdyż liczba użytkowników mobilnych stale rośnie. Już dziś 44% Polaków posiada smartfony. Oczywiście, urządzenia te z roku na rok są coraz szybsze oraz posiadają coraz większe ekrany. Strona mobilna lub aplikacja zawsze będzie łatwiejsza w obsłudze, niż standardowe witryny projektowane z myślą o komputerach. Mitem jest również wysoki koszt wdrożenia takich rozwiązań czy też pracochłonność – dodaje.”

Rozwiązania mobilne zbyt skomplikowane

Drugim znaczącym czynnikiem, według respondentów, jest czasochłonność przedsięwzięcia. Ich zdaniem tworzenie, wdrażania oraz reklamowanie nowej aplikacji to projekt, który zajmuje bardzo dużo czasu. Dlatego właśnie ponad 40% ankietowanych stwierdziło, że proces tworzenia i wdrażania trwa obecnie zbyt długo – liczba ta zwiększyła się o niecałe 2% w porównaniu z zeszłym rokiem.

Trzecim istotnym czynnikiem (ponad 25% wskazań respondentów) są duże nakłady pracy.

Te właśnie trzy czynniki, istniejące w połączeniu, powodują, że polskie e-sklepy nie decydują się na mobilne wersje i aplikacje swoich sklepów internetowych.

Jeśli nie teraz, to kiedy?

Jednocześnie aż 49% respondentów odpowiedziało, że w ciągu najbliższego półrocza postara się wprowadzić rozwiązania mobilne do swojego biznesu – co jest o wiele lepszym wynikiem niż w zeszłym roku. Jasno widać, że pomimo przeszkód (prawdziwych lub wyimaginowanych) polscy detaliści zadają sobie sprawę, że aby sprostać oczekiwaniom współczesnych konsumentów ich oferta musi być przystosowana do urządzeń mobilnych.

aplikacje mobilne w e-commerce

„W porównaniu do roku ubiegłego znacząco zmalał odsetek sklepów, które o rozwiązaniach mobilnych myślą w perspektywie najbliższych dwóch lat. Właściciele zaczęli dostrzegać szansę, jaką jest pozyskanie klientów mobilnych oraz korzyści finansowe, jakie mogą dzięki temu odnieść” – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl