Magdalena Frątczak, CBRE: amerykańskie marki wciąż zainteresowane Polską

Magdalena Frątczak

Magdalena Frątczak

W ostatnich latach można było zaobserwować duże zainteresowanie rozwojem amerykańskich marek na polskim rynku. Rozmawiamy z Magdaleną Frątczak, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE sp. z o.o. na temat tego, czy ta tendencja utrzyma się w kolejnych latach.

W ostatnim czasie mieliśmy wiele debiutów najemców pochodzących z USA? Czy dalej utrzyma się ten trend?

Magdalena Frątczak: – Należy zwrócić uwagę, na fakt, że amerykańskie sklepy z reguły na początku ekspansji w Polsce istnieją w innych formatach, o bardziej ograniczonej ofercie, niż w kraju pochodzenia. Niewykluczone jednak, że wraz z rozwojem rynku, ta sytuacja będzie się zmieniać. W tym roku można się spodziewać kolejnych wejść amerykańskich marek na polski rynek – istnieją sieci handlowe, które już ogłosiły chęć zaistnienia na rynku i obecnie aktywnie poszukują odpowiednich lokalizacji. Przykładem może być sieć restauracji Charley’s.

Polska ma aż tak duży potencjał zdaniem Amerykanów?

– Sieci handlowe z obydwu Ameryk mają, jak dotąd, najbardziej globalny charakter. 80 proc. z nich obecne jest w trzech największych regionach, gdzie dla porównania obecność sieci europejskich wynosi 48 proc., a tych z regionu Azji i Pacyfiku 25 proc. Dojrzałość rynku amerykańskiego zachęciła sieci handlowe do przekraczania granic kraju, rozszerzania działalności i globalnego rozwoju na nowych rynkach. Sieci handlowe ze Stanów Zjednoczonych wchodzące na rynki w regionie EMEA stanowiły 40 proc. wszystkich ekspansji transgranicznych amerykańskich sieci handlowych. 35% stanowiły wejścia na rynki azjatyckie i tylko 18 proc. przypadło na inne państwa w regionie obu Ameryk. W CBRE podjęto kroki mające usprawnić przepływ informacji dotyczących możliwości rozwoju marek amerykańskich w regonie EMEA. W tym celu oddelegowano do współpracy z wybranymi markami koordynatora, którego zadaniem jest promocja również naszego rynku powierzchni handlowych.

Wciąż jednak wiele popularnych marek, także wśród Polaków, nie decyduje się na wejście do naszego kraju… 

– Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że polskie centra handlowe są zdominowane przez sieci handlowe pochodzące z krajów Europy Zachodniej, takie jak: grupa Inditex, H&M czy C&A oraz polskie marki – grupa LPP czy CCC. Jednak pomimo takiej sytuacji, nie można mówić o absencji amerykańskich sieci handlowych. Na obecność amerykańskich marek nie należy patrzeć przez pryzmat sieci, które są bardzo popularne i wciąż nieobecne w Polsce, wymienić tu można: Abercrombie & Fitch, Aeropostale, Banana Republic, Wal-Mart, Best Buy czy Disney Store. Pierwsze marki pojawiły się już w latach 90’s ubiegłego wieku i były to restauracje typu ‘fast-food’: McDonalds’, Pizza Hut, KFC, które są obecne w częściach gastronomicznych wielu centrów handlowych. Po kilku latach nieobecności powrócił na polski rynek Burger King, sieć Subway rozpoczęła też ekspansję, a cztery lata temu pojawiła się też na polskim rynku kawiarnia Starbucks, która obecnie aktywnie rozwija się, poszukując wciąż nowych lokalizacji. Pod kątem marek z kategorii modowej, na polskim rynku istnieje wiele sklepów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, zaledwie w ciągu ostatnich lat pojawiło się kilkanaście z nich, między innymi: GAP, Hollister, Michael Kors, Calvin Klein, Karen Millen czy TK Maxx. Marki z innych branż są także obecne, do najpopularniejszych należą: sklep z zabawkami Toys”R”Us, Apple iSpot, Foot Locker, Victoria’s Secret czy Claire’s.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016