Zakupy online

 

Zakupy online

Jak wynika z badania Gemius serwisem e-zakupów, który najczęściej przychodzi na myśli internautom to strona allegro.pl. Aż 76 proc. internautów spontanicznie podaje nazwę tego właśnie serwisu myśląc o zakupach.

Serwis allegro.pl jest również najpopularniejszym serwisem, w którym internauci poszukują odzieży (40 proc. internautów spontanicznie wskazało ten serwis WWW jako miejsce zakupu ubrań), RTV i AGD (29 proc.) oraz multimediów (15 proc.) online. W przypadku produktów spożywczych, liderem jest e-sklep alma24.pl (17 proc.), najpopularniejszą e-perfumerią sephora.pl (10 proc.), a e-apteką doz.pl (6 proc.).

Opinie o e-zakupach nie zmieniły się znacząco w przeciągu ostatnich dwóch lat. Okazuje się, że liczba internautów, którzy uważają je za ryzykowne nie zmieniła się i wynosi 22 proc. (tyle samo wskazań respondentów, co w 2012 roku). Natomiast w opinii 12 proc. są one całkowicie bezpieczne (10 proc. w 2012 roku). Również więcej, niż przed dwoma laty, internautów twierdzi, że zakupy online są tańsze niż zakupy w tradycyjnych sklepach (36 proc. vs. 33 proc.) oraz dają większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne ─ 37 proc. (34 proc.).

─ Mimo, że wciąż spotykamy się z opiniami, że zakupy internetowe są obarczone dużym ryzykiem, to z roku na rok obserwujemy wzrost zaufania konsumentów do tej formy nabywania dóbr ─ mówi Grzegorz Wójcik, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Jego zdaniem jest to związane z kilkoma kwestiami. ─ Po pierwsze, klienci są coraz bardziej świadomi swoich praw konsumenckich i tego jakich zasad przestrzegać, by zapewnić sobie bezpieczeństwo robiąc zakupy w internecie. Po drugie coraz większa konkurencja wśród sprzedawców prowadzi do profesjonalizacji świadczonych przez nich usług, a to niewątpliwie, w perspektywie długofalowego działania przekłada się na zwiększone zaufanie zadowolonych klientów ─ dodaje Wójcik.

Celem badania było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Badanie zostało zrealizowane przy pomocy ankiet CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na grupie 1500 internautów powyżej 15 roku życia.