Raport 2014: wydanie specjalne Shopping Center Poland

Raport Shopping Center Poland

Na rynku jest już dostępny doroczny raport przygotowany przez redakcję „Shopping Center Poland” i Retailnet.pl, będący prezentacją bieżącej sytuacji i przeglądem najważniejszych wydarzeń w ciągu ostatniego roku w branży centrów handlowych w Polsce.

Dzięki współpracy z naszymi partnerami, firmami: Cushman & Wakefield, Savills, CBRE, Colliers International, JLL i DTZ Polska przedstawiamy sześć najważniejszych dla branży zagadnień i trendów.

Eksperci z Cushman & Wakefield w raporcie podkreślają, że zarządzanie aktywami oraz ich zróżnicowanie nabiorą w przyszłości kluczowego znaczenia w odniesieniu zarówno do nowych, jak i istniejących centrów handlowych. Deweloperzy są zmuszeni do weryfikacji podstawowych założeń finansowych przy pracach nad nowymi projektami, a właściciele do korekty dochodowości działających galerii. Aktywne zarządzanie to nie tylko decyzja o rozbudowie czy przebudowie obiektu. To długofalowe zintegrowane działania inwestycyjne, zarządcze oraz marketingowe.

Savills podkreśla, że mimo coraz większej grupy osób korzystających jedynie z zakupów internetowych, w dalszym ciągu bezpośredni kontakt ze sprzedającym w sklepach zwiększa zaufanie do detalisty i samej marki. Niektórzy najemcy, ci bardziej wrażliwi na sprzedaż online, zdecydowali się na zmniejszenie powierzchni najmu lub zaczęli otwierać mniejsze formaty.

Według CBRE być może najważniejszym problemem mającym wpływ na decyzję o wejściu sieci do Polski jest nasz brak obecności w strefie euro. Niektóre marki wciąż traktują Polskę, jako rynek dojrzewający i dlatego nie podejmują decyzji o wejściu do naszego kraju.

Jak podkreśla firma Colliers International jedynie ok. 50-60 operatorów posiada na tyle rozbudowaną sieć sklepów, by móc działać na terenie centrów wyprzedażowych.
Rynki średnich miast w kontekście potencjału dla centrów wyprzedażowych są małe, zatem prawdopodobnie nie wszystkie planowane obiekty doczekają się realizacji.

JLL przypomina, że Warszawa jest jednym z najmniej nasyconych rynków. Dzielnice o największym potencjale to Białołęka, Wilanów i Wawer. Warszawa jest dobrym przykładem na to, że oferta handlowa w danym mieście nie zawsze odzwierciedla faktyczny poziom siły nabywczej mieszkańców.

Zdaniem ekspertów DTZ audyty są integralną częścią procesu zarządzania obiektem. Dla dewelopera audyt powinien kojarzyć się przede wszystkim z bezpieczeństwem i oszczędnością pieniędzy. Obszary, które podlegają audytowi to między innymi bezpieczeństwo, koszty eksploatacji, zagadnienia ekologiczne, marketing, czy umowy najmu.

Pełne wydanie raportu znajduje się TUTAJ.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016