rekomendacje

By pomóc odwiedzającym i poprawić ich orientację w e-sklepie, a także przyspieszyć wyszukanie odpowiedniego produktu, sklepy internetowe najczęściej używają automatycznych podpowiedzi. Użytkownik wpisuje w okno sklepowej wyszukiwarki kilka pierwszych liter, a mechanizm podsuwa mu automatycznie listę nazw produktów, które mogą pasować do podanej frazy.

Rozwinięte technologie wyszukiwania umożliwiają sprzedawcom prezentowanie na tej liście nie tylko nazwy produktu, ale też jego ceny, logotypu producenta, wskaźnika średniej oceny klientów itd. Dzięki temu z powodzeniem można promować całą gamę różnych towarów. Ważny jest przy tym umiar – przeładowanie informacjami i obrazkami łatwo zdezorientuje potencjalnego klienta.

Jak zdecydować, które dane są ważne, a które nie?

Podstawową zasadą jest działanie z głową. W zależności od branży, asortymentu, grupy docelowej i strategii biznesowej szefowie e-commerce powinni zastanowić się, które dodatkowe elementy powinni pokazać potencjalnemu klientowi. Poza informacjami, które są ważne dla niemal każdego kupującego, czyli kategorią czy ceną, mogą to być na przykład ikonki „nowość” albo „wyprzedaż”.

Kolejna kwestia, nad którą trzeba się zastanowić, to kolejność sugerowanych produktów. Które powinny pojawić się na liście najwyżej: najczęściej wyszukiwane, aktualnie w promocji czy może te z najwyższą marżą? Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od celów firmy i wizerunku, jaki chce budować. Jeśli najważniejszym atutem jest wysoka jakość produktów, nie ma sensu wyświetlać najtańszych produktów jako pierwszych podpowiedzi – zamiast tego o wiele lepsza będzie średnia ocena klientów. Na przykładach sklepów takich jak HSE24, Rossmann i OBI można prześledzić, w jaki sposób dobrze dopasowane podpowiedzi mogą pozytywnie wpływać na sprzedaż.

Rossmann i HSE24: połączenie kampanii reklamowej z podpowiedziami w e-sklepie

Reklama dźwignią handlu – ale czy jest sens reklamować produkty, których aktualnie nie ma w sklepie, albo nie można ich znaleźć? Kanał telezakupów HSE24 w swoim sklepie internetowym (www.hse24.de) wykorzystuje podpowiedzi do wzmocnienia efektu kampanii reklamowych. Produkty z aktualnie emitowanych reklam TV są wyświetlane w specjalny sposób, z miniaturowym obrazkiem i wyeksponowaną ceną.

Powiększ obraz

hse24 sklep

Podpowiedzi w HSE24: sklep ułatwia klientom zakup aktualnie reklamowanego produktu (“Produkt tygodnia”) – jest wyświetlany na pierwszym miejscu na liście podpowiedzi, z obrazkiem i wyróżnioną ceną.

Rossmann w swoim sklepie internetowym (www.rossmannversand.de) także używa podpowiedzi do uzyskania lepszych wyników kampanii reklamowych. Artykuły z aktualnego katalogu pojawiają się najwyżej na liście sugerowanych produktów, a zaraz za nimi są sprzedażowe bestsellery.

Powiększ obraz

Rossmann sklep

Podpowiedzi w Rossmann.de: najwyżej na liście podpowiedzi widnieją produkty z aktualnej gazetki reklamowej.

W odróżnieniu od HSE24, Rossmann pokazuje też cenę towaru przed obniżką – przekreśloną i wyszarzoną. Z jednej strony może to przeszkadzać odwiedzającym, którzy tylko przeglądają ofertę, z drugiej – może przekonać do zakupu potencjalnego klienta zainteresowanego produktem.

OBI: zachęcanie internautów do zakupów w lokalnym sklepie

Google w swoich badaniach nad ROPO (Research Online Purchase Offline) pokazuje, że już 38% klientów lokalnych sklepów sprawdza informacje o produktach w sieci zanim dokona zakupu. O takich klientach wiadomo też, że średnio kupują więcej, ze względu na dodatkowe artykuły, na które decydują się później, w trakcie przejażdżki wózkiem po markecie. Dlatego sieć OBI zdecydowała się dodatkowo wzmocnić ten efekt.

W ofercie OBI jest wiele produktów, które są tanie, ale ich transport już nie – dlatego proponuje klientom odbiór w konkretnym, lokalnym sklepie. Żeby jednak dodatkowo zachęcić do zakupów, OBI wyjaśnia klientom, do czego mogą się przydać konkretne produkty – i wśród podpowiedzi wyświetla poradniki, wskazówki i artykuły publikowane na blogu. Dzięki temu użytkownicy zyskują dodatkowe, wyczerpujące informacje.

Powiększ obraz

obi sklep e-commerce

Podpowiedzi w OBI: informacje o produktach i ich zastosowaniu pomagają klientom zdecydować się na zakup. Często skłaniają ich do wizyty w markecie, gdzie pracownik sklepu może odpowiedzieć na dodatkowe pytania.

Każdy sklep internetowy kieruje się własną, indywidualną strategią sprzedażową, a dobór właściwych informacji o produkcie pomaga zapewnić klientom odpowiednie doświadczenia zakupowe. Niektórzy kupujący potrzebują bardziej świadomości, że skorzystali z atrakcyjnej promocji cenowej, inni cenią przeświadczenie, że wybrany produkt jest najwyżej oceniany w danej kategorii. Badania użyteczności prowadzone przez zespół ekspertów FACT-Findera pokazały, że dla wszystkich klientów w podpowiedziach ważne są cena i kategoria produktowa. Od tych informacji warto wyjść – a później testować kolejne możliwości.

Marino Casucci pełni funkcję dyrektora handlowego w firmie FACT-Finder. Firma oferuje rozwiązania inteligentnej nawigacji oraz narzędzia do merchandisingu, które zwiększają konwersje na portalach e-commerce. Z narzędzi firmy korzysta ponad 1300 sklepów internetowych.