technologie mobilne

Według badania opublikowanego przez zanox, firmę oferującą reklamy efektywnościowe, Polska odnotowała 94% wzrost w dochodach e-commerce z użyciem urządzeń mobilnych.

Według badania „zanox Mobile Performance Barometer 2013”, które obejmuje 2013 rok jak i pierwszy kwartał 2014, Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem dochodów z użyciem urządzeń mobilnych wyprzedzając takie kraje jak Francja, Niemcy, Włochy oraz Hiszpania. Liczba wszystkich transakcji mobilnych w europie wzrosła o aż 64% w ostatnim roku.

Badanie zostało przeprowadzone w oparciu o transakcje mobilne generowane w sieci zanox przy wykorzystaniu Mobile Performance Barometer, który zanalizuje dane m-commerce z siedmiu krajów Europejskich.

Mobile Performance Barometer jest pewnym wskaźnikiem rozwoju m-commerce, który nie jest oparty na prognozach, badaniach lub ekspertyzach, lecz na rzeczywistych transakcjach konsumenckich. Innymi słowy na zakupach, zawartych umowach lub subskrypcjach. Wyniki bazują na ocenie ponad 1000 programów Reklamodawców w naszej sieci.” – jak informuje zanox na swoim blogu.

zanox infografika
Inforgrafika z badania „zanox Mobile Performance Barometer 2013”

Dominuje sektor turystyczny

Największy wpływ na wzrost miał sektor turystyczn. Branża ta odnotowała w Europie ponad 185% średnioroczny wzrost dochodów –  coraz więcej osób wykorzystuje swojego smartfona do rezerwacji biletów czy hoteli. Co ciekawe Polska odnotowała aż 1000% wzrost w tym sektorze. Tomasz Karolak, Country Manager w zanox Polska skomentował:

„Co ciekawe, najlepiej w sektorze turystycznym wypadła Polska, w której dochody z tego typu transakcji wzrosły aż o 1000 proc. Wpływ na to miało przede wszystkim upowszechnienie takich urządzeń, jak smartfony czy tablety. Nie bez znaczenia jest też wzrost zainteresowana firm nowymi formami reklamowymi takimi, jak np. reklama efektywnościowa, która przyczynia się do zwiększenia sprzedaży w tym kanale.”

Na drugim miejscu znalazły się finanse również z 185% wzrostem, dalej branża telekomunikacyjna (114% wzrostu) oraz handel detaliczny (81% wzrostu). Ten ostatni właśnie w Polsce odnotował największy, bo 331% wzrost.

iPad nadal numerem jeden

Raport opisuje także najczęściej używane systemy operacyjne oraz urządzenia mobilne używane w m-commerce. Tutaj najlepiej wypada iPad, gdzie średnie zamówienie wynosi około 78 euro. Na drugim miejscu znalazł się również Apple i jego iPhone z średnia wartością zamówienia wynoszącą 52 euro. Android natomiast odnotował 30% wzrost wartości sprzedaży, a średnia wielkość zakupów wyniosła 42 euro.

Największy potencjał na rozwój w Polsce

Firma zanox uważa ze to właśnie w Polsce jak i w Europie Wschodniej jest największa szansa na rozwój w m-commerce.

„Polska to przede wszystkim idealnie miejsce do tworzenia centrów zarządzania i ekspansji na inne kraje Europy Centralnej i Wschodniej. W naszym przypadku, ulokowanie biura w Warszawie pozwoliło na sprawne koordynowanie działań w tym regionie. Dzięki temu, w ciągu ostatnich kilku lat znacznie zwiększyliśmy zatrudnienie w polskim oddziale. Niedawno otworzyliśmy również nowe, większe biuro – mówi Tomasz Karolak z zanox.”

Firma zanox oferuje reklamy efektywnościowe dla wydawców oraz reklamodawców. Wraz z firmami partnerskimi, Affiliate Window, metrigo i eprofessional, zanox obsługuje ponad 4200 międzynarodowych firm w marketingu efektywnościowym produktów i usług w Internecie.