Centrum handlowe, Shutterstock
Centrum handlowe, Shutterstock

– Najczęściej z zapisami dotyczącymi wyłączności mamy do czynienia w przypadku aptek, sklepów ze sprzętem RTV i AGD oraz operatorów spożywczych. W przypadku tej ostatniej grupy zapisy mogą ograniczać wprowadzenie asortymentu, który jest w ich ofercie, do sprzedaży w sklepach o dużych formatach. Takie ograniczenia wynikają ze specyfiki wymienionych segmentów. Apteki oferują dokładnie te same produkty (te same leki, w zbliżonych cenach), nie ma tu wyraźnego rozróżnienia marki stąd lokowanie dwóch tego typu najemców w jednym obiekcie można porównać do otwarcia dwóch sklepów pod szyldem tej samej marki. W przypadku sklepów ze sprzętem RTV i AGD oraz wielkopowierzchniowych operatorów spożywczych niewiele lub wręcz żaden obiekt nie ma potencjału wystarczającego, aby dwa tak podobne podmioty uzyskały satysfakcjonujące wyniki, nie kanibalizując się nawzajem. Wprowadzenie nawet w bardzo dużym obiekcie drugiego sklepu RTV AGD, jeśli nie jest to oczywiście uzasadnione np. architekturą obiektu, czy wyraźnym rozdziałem pewnych jego części (np. połączenie centrum handlowego i retail parku, lokalizacja niektórych najemców na zewnątrz obiektu), jest wielce ryzykowne. Tu zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zazwyczaj wprowadzenie jednego dużego i mocnego operatora z szeroką ofertą – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Agnieszka Mielcarz, dyrektor Działu Retail Asset Management, Knight Frank.

W opinii ekspertów z Knight Frank, jeśli potencjał centrum został odpowiednio zdefiniowany i podjęta została decyzja o wprowadzeniu kliku operatorów danej branży, bezcelowe byłoby ich rozpraszanie.

– Chcąc zapewnić odpowiedni wybór klientom dobrze jest określać strefy w centrach dedykowane określonemu asortymentowi. Tym samym tworzymy komplementarną ofertę i kreujemy ruch klientów, sprzyjający w równym stopniu wszystkim najemcom tej kategorii. Kumulacja salonów danej kategorii w jednym miejscu obiektu może zależeć od oczekiwań dotyczących lokalizacji danych marek. Niektóre poszukują miejsca w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia lub operatora spożywczego i nie zdecydują się na inny lokal mimo przekonywań właściciela do jego koncepcji strategii tenant mix – podsumowuje Agnieszka Mielcarz.

Z ekspertami Knight Frank będzie można się spotkać podczas Shopping Center Forum 2014 Fall Edition przy stoisku 5.62